Pe piaţa telecom nu mai curge doar lapte şi miere

Odată cu maturizarea pieţei de telefonie mobilă, bătălia în servicii şi tarife devine mult mai interesantă. Erodarea cåt mai lentă a marjelor de profit devine obiectivul numărul unu. Vremurile în care furnizorii de servicii de telefonie mobilă de pe piaţa romånească se puteau aştepta la creşteri spectaculoase ale veniturilor au apus. Cei doi mari operatori GSM, Orange şi Vodafone, care recent şi-au publicat rezul-tatele financiare, au raportat venituri în creşter

Odată cu maturizarea pieţei de telefonie mobilă, bătălia în servicii şi tarife devine mult mai interesantă. Erodarea cåt mai lentă a marjelor de profit devine obiectivul numărul unu.

Vremurile în care furnizorii de servicii de telefonie mobilă de pe piaţa romånească se puteau aştepta la creşteri spectaculoase ale veniturilor au apus. Cei doi mari operatori GSM, Orange şi Vodafone, care recent şi-au publicat rezul-tatele financiare, au raportat venituri în creştere cu doar 7%, respectiv 7,7% pe baze comparative (în condiţiile de curs valutar constant). Singurul operator care poate spera la o creştere ceva mai substanţială este Cosmote Romånia, care a reuşit ma-jorarea valorii adăugate a serviciilor sale printr-un mai bun raport dintre segmentele pre pay şi post pay, ceea ce i-a permis şi trecerea pe profit operaţional din a doua jumătate a anului. „Este un fapt absolut normal ca ratele de creştere să înregistreze o stagnare, mai ales în cazul companiilor mari şi mai puţin agile“, spune Costas Kapetanopoulos, directorul de marketing şi comunicare al operatorului. Afirmaţie nu neapărat valabilă şi pentru ceilalţi doi operatori mai mici. În condiţiile în care oficialii companiei Telemobil, care operează reţeaua Zapp, au precizat că baza de clienţi le-a rămas constantă în ultimul an, în jurul a circa 500.000 de abonaţi, iar oferta de servicii a rămas aproape aceeaşi, e greu de anticipat o creştere substanţială a veniturilor. Iar la RCS&RDS, care operează reţeaua DigiMobil cu tarife la limita celor de interconectare, deci cu profit zero, creşterea de venituri poate veni doar din creşterea bazei de clienţi, însă serviciul DigiMobil rămåne condiţionat, deocamdată, de achiziţionarea serviciilor de telefonie fixă RCS&RDS.

Evoluţia monedei autohtone în raport cu euro, faptul că piaţa telecom autohtonă a ajuns la maturitate şi serviciile au un grad de penetrare de aproape 130%, reducerea tarifelor de interconectare şi, nu în ultimul rånd, ascuţirea competiţiei sunt tot atåţia factori care au erodat creşterile în materie de venituri. „Dacă am elimina efectele reducerii ratei medii de interconectare şi ale tarifelor de roaming, creşterea trimestrială a veniturilor Orange Romånia ar fi fost de peste 15% la sfårşitul lunii septembrie“, spune Richard Moat, directorul general al companiei.

Cu ochii pe internetul mobil de mare viteză

În acest context, eforturile majorităţii operatorilor se vor întrepta către menţinerea, pe cåt posibil, a marjelor de profitabilitate. „Provocarea operatorilor de telecomunicaţii din Romånia este acum, mai mult decåt oricånd, de a opera cu o marjă de profitabilitate adecvată, care să permită continuarea investiţiilor în infrastructură, în condiţiile existenţei celor mai scăzute tarife din Europa“, avertizează Liliana Solomon, directorul general al Vodafone Romånia.

Reaşezarea ofertelor şi promovarea serviciilor cu valoare adăugată mai mare sunt cheia acestui demers. Vodafone şi, mai recent, Orange Romånia şi-au redesenat ofertele, ultimul dintre aceştia chiar şi la pachetele pre pay. „Cu o penetrare a serviciilor broadband de aproximativ 10%, piaţa oferă un potenţial de creştere excelent, pe care îl vom exploata în continuare. Dezvoltarea serviciilor cu valoare adaugată va fi în continuare o prioritate a strategiei noastre, alături de lansarea unor noi servicii de date mobile“, completează Richard Moat.

Totuşi, Costas Kapetanopoulos spune că „serviciile cu valoare adăugată au cåştigat teren în ultima vreme şi pot oferi beneficii, dar vocea rămåne în continuare «regina» şi aduce cea mai mare parte a veniturilor unui operator de telefonie mobilă“. În plus, Cosmote pare să fie singurul care exploatează oportunitatea portabilităţii, făcånd publicitate în acest sens pentru atragerea clienţilor altor reţele. „Este adevărat că atragerea de utilizatori noi este unul dintre principalii factori de creştere, dar la fel este şi satisfacţia clienţilor, care se traduce prin achiziţionarea de noi produse şi servicii şi prin creşterea consumului“, mai spune Kapetanopoulos. „Lansarea portabilităţii reprezintă o oportunitate de a atrage noi utilizatori de la ceilalţi operatori. Atåta timp cåt oferi utilizatorilor cea mai buna valoare pentru banii pe care îi plătesc, acoperire de calitate şi servicii bune, oferta ta va fi cea cåştigatoare“.

Pericolul unui joc simplu pe o piaţă complicată

O filosofie oarecum similară, cea a serviciilor de bază la preţuri mici, adoptă şi RCS&RDS, care atacă piaţa telefoniei mobile cu o strategie împrumutată de pe piaţa de cablu TV, cu tarife împinse la limită, cu un abonament de doi euro lunar, care nu se ştie cåt acoperă din costurile implementării şi operării reţelei, şi un preţ al convorbirilor în alte reţele care să acopere doar tarifele de interconectare (de la un cent pe minut către numere fixe naţionale şi pånă la maximum 12 cenţi pe minut în reţele mobile străine). În opinia lui Liviu Nistoran, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, aceste tarife ar fi promoţionale, însă Alexandru Oprea, preşedintele şi directorul general al RCS&RDS, afirmă că aceasta este filosofia companiei. „Credem că putem oferi servicii de telefonie mobilă fără a urmări neapărat un profit cåt mai mare“. Mai mult, operatorul de cablu va participa la o licitaţie pentru o licenţă de telefonie mobilă în Ungaria, unde, în eventualitatea adjudecării acesteia, analizează posibilitatea să atace piaţa cu acelaşi tip de ofertă. Va fi interesant de urmărit de cåte resurse dispune operatorul pentru a susţine o astfel de strategie. Şi, la fel de interesant va fi de urmărit dacă o asemenea abordare este posibilă pe termen lung, în condiţiile în care piaţa devine mai sofisticată, iar platformele care integrează serviciile web în telefonia mobilă au un grad din ce în ce mai mare de adopţie (vånzările de Windows Mobile, de exemplu, au crescut cu circa 30% în acest an).

10% dintre utilizatorii autohtoni de telefonie mobilă folosesc şi internetul mobil broadband, potrivit Orange. Aici este una din principalele oportunităţi de creştere rămase

«Provocarea operatorilor este acum, mai mult decat oricånd, de a opera cu o marjă de profitabilitate care să permită continuarea investiţiilor.»
Liliana Solomon, CEO, Vodafone Romånia

«Este un fapt absolut normal ca ratele de creştere să înregistreze o stagnare, mai ales în cazul companiilor mari şi mai puţin agile.»
Costas Kapetanopoulos, director de marketing şi comunicare, Cosmote Romånia

«Dacă am elimina efectele reducerii ratei medii de interconectare şi a tarifelor de roaming, creşterea veniturilor Orange Romånia ar fi fost de peste 15%.»
Richard Moat, CEO, Orange Romånia