Autorul cartii „Primii pasi in afaceri”, Gary Jones, lanseaza posibililor intreprinzatori intrebarea-cheie care sta la temelia demararii unei afaceri: „Ce l-ar determina pe posibilul client sa apeleze la produsele sau serviciile dumneavoastra, si nu la cele ale concurentei?”. Raspuns: preturi reduse, calitate sau… un produs, respectiv un serviciu la care concurenta nu s-a gandit.
Cam de la acelasi principiu au pornit trei studenti in ultimul an la Facultatea de Medicina Veterinara, cand si-au inceput afacerea: salonul de cosmetica pentru animale „Vetcosmetik”. Deoarece pe piata romaneasca acest gen de prestari de servicii este mai putin intalnit si vine in intampinarea doleantelor unui anumit segment al populatiei, cel al iubitorilor de animale (in special de caini), au cazut de acord ca nu ar fi rau „sa incerce marea cu degetul”. De asemenea, aparitia expozitiilor chinologice si in Romania a constituit un element in favoarea lor, deoarece exemplarele canine participante au nevoie de servicii complete de cosmetica inaintea concursului.
Pornind, in urma cu un an, cu un capital social de aproximativ 15-20 milioane lei si un apartament deja cumparat, cei trei prieteni, Roxana Dinu, Augustin Ionescu si Gabriel Stan, au inceput afacerea propriu-zisa. Initial, pornisera de la ideea infiintarii unui salon de cosmetica si a unui cabinet veterinar, dar pe parcurs au renuntat la cabinet, pentru ca nu le-au ajuns banii. In prezent, pe langa salonul de cosmetica functioneaza o farmacie si un magazin de accesorii pentru animale (pet – shop).
Numai pentru infiintarea firmei – din punct de vedere juridic – le-au fost necesare sapte luni, perioada de timp in care ar fi putut sa-si desfasoare activitatea si sa nu mai astepte pe la zeci de usi. Birocratia – fenomen bine cunoscut pe plaiurile autohtone – i-a descurajat de multe ori, dar odata intrati in hora, trebuia sa joace. Daca nu ar fi beneficiat de ajutorul avizat al unui prieten avocat, ei considera ca nu s-ar fi descurcat in hatisul actelor, aprobarilor, documentelor si al altor hartii oficiale.
Sarcinile
sunt impartite
Dupa razboiul nervilor cu autoritatile locale a urmat batalia psihologica cu vecinii, nu prea incantati de destinatia apartamentului de la parter. Situarea salonului intr-o zona mai centrala i-ar fi avantajat, dar chiriile ridicate nu le-au permis acest lucru. Cu toate acestea, clienti exista: oamenii din cartier, prietenii, cunostintele, cunostintele cunostintelor etc.
De altfel, intre cei trei parteneri de afaceri sarcinile sunt foarte bine clarificate: Roxana se ocupa cu actele si birocratia, Gabi cu farmacia si pet-shop-ul, Gusti cu coafurile de ocazie, adica de expozitie si, toti trei, cu toaletarea cainilor in perioadele aglomerate.
Ideea deschiderii unui cabinet veterinar ramane inca valabila, ca o „glorioasa incununare a cunostintelor acumulate in facultate”, cum le place lor sa spuna.
Faptul ca in mai putin de un an si-au putut amortiza investitia si au mai obtinut si profit demonstreaza ca au avut fler in momentul alegerii acestei variante. Tot profitul insa este folosit in mare parte pentru investitii si extindere.
Clienti de tot soiul
Desi conditiile economice actuale nu sunt tocmai propice acestui gen de servicii, exista persoane care isi pot permite toaletarea completa a animalelor. Astfel ca nu strica o programare cu trei – patru zile inaintea „intrevederii”, pe perioada toridelor zile de vara. Ca tot veni vorba de oameni cu dare de mana, familia Melescanu, Adrian Nastase sau Belodedici se numara printre clientii sus-numitului salon. Insa nu toti cei care apeleaza la serviciile tinerilor intreprinzatori dispun de bani foarte multi; exista si oameni mai modesti, care, datorita afectiunii ce o poarta propriilor caini, isi sacrifica o parte din venituri pentru un „design” corespunzator, dar se simt jenati sa spuna cunoscutilor ca si-au dus cainele la salon.
O categorie foarte importanta o constituie cei care isi prezinta cainii la expozitiile chinologice. Pentru acestia, deja este pusa la incercare maiestria celor care ii pregatesc: sampoane nuantatoare, balsamuri, creme, pudre si fixative, perii si piepteni stau in slujba infrumusetarii concurentului. Tehnicile de periat, diferitele trucuri la care se recurge pentru a evidentia calitatile patrupedului sunt la fel de importante ca in orice salon de coafura pentru doamnele cochete. De altfel, in cazul in care animalul castiga expozitia, creste si renumele salonului. Si uite asa vine stapanul cainilor participanti la expozitie tocmai din provincie pentru ca exponatele canine sa faca o impresie buna in fata juriului, aspectul exterior avand o pondere mare in proba de concurs.
Meseria se fura, dar
se si invata… pe bani grei
Tot de la expozitiile chinologice din tara si din strainatate au furat meseria si studentii de la Veterinara, pentru ca la facultate nu exista cursuri, nici teoretice, nici practice, in acest domeniu. Numai pentru a obtine atestat profesional in bransa este necesara absolvirea unui curs pregatitor in Italia, care costa 4.000 de marci germane. Deocamdata, nu-si pot permite.
In strainatate, cosmetica pentru animale – in special pentru caini – este in mare voga. Dorinta lui Gusti – destul de costisitoare – de a infiinta o reprezentanta a unei firme din Ungaria si de a importa produse destinate exclusiv cosmeticii canine nu s-a putut implini din cauza costurilor ridicate, care l-ar fi impins spre faliment. Astfel, si tarifele practicate la toaletarea cainilor au fost adaptate la realitatea romaneasca: un serviciu complet l-ar costa pe stapanul unui patruped canin intre 70.000 si 150.000 lei, in functie de rasa, ajungand la circa 400.000 lei in cazul ciobanescului mioritic.
Oricum, pentru cei trei tineri, salonul de cosmetica reprezinta o combinatie reusita intre spiritul antreprenorial si afectiunea pentru animale.         

Florina Marinache