Câţiva asigurători şi brokeri îşi măresc reţelele de unităţi teritoriale fără să-şi asume riscuri operaţionale - acestea sunt preluate integral de agenţii francizaţi. Trei companii de asigurări îşi extind reţelele teritoriale în franciză – Asirom, Euroins şi Uniqa. Totodată, cel puţin doi brokeri de asigurări – Sigura şi Millenium –, au aceeaşi strategie. Cei doi brokeri au mai multe unităţi în franciză decât agenţii proprii. De exemplu, Mil
Câţiva asigurători şi brokeri îşi măresc reţelele de unităţi teritoriale fără să-şi asume riscuri operaţionale – acestea sunt preluate integral de agenţii francizaţi.
Trei companii de asigurări îşi extind reţelele teritoriale în franciză – Asirom, Euroins şi Uniqa. Totodată, cel puţin doi brokeri de asigurări – Sigura şi Millenium –, au aceeaşi strategie. Cei doi brokeri au mai multe unităţi în franciză decât agenţii proprii. De exemplu, Millenium are 33 de unităţi din care 31 sunt francize, iar Sigura are 20 de francize din totalul de 25 de agenţii.
Francizele în asigurări diferă de cele clasice: lipsesc taxele de acordare a statutului de francizat şi cele de redevenţă. Francizaţii trăiesc exclusiv de pe urma comisioanelor pe care le încasează pentru poliţele vândute. De fapt, firmele francizate din piaţa asigurărilor sunt agenţi de asigurare care îşi pot pune pe uşa de la intrare sigla companiei pentru care vând poliţe. Unul din cei trei asigurători, Uniqa, investeşte în francize până la 25.000 de euro, sumă care include însă şi valoarea trainingurilor de care urmează să beneficieze francizaţii în primii trei ani de funcţionare.
Condiţii impuse
Asigurătorii şi brokerii care se bazează pe francize în construirea reţelei teritoriale impun anumite condiţii celor care doresc să intre într-o astfel de afacere. Cei care vor să-şi deschidă agenţie sub brandul Uniqa trebuie să aibă experienţă de cel puţin doi ani în asigurări, să fi atins un volum de încasări de 625.000 de lei pe an, iar portofoliul să fie profitabil. Până în prezent, Uniqa a deschis zece francize, dar până la sfârşitul anului 2012 şi-a propus ca numărul acestora să ajungă la 200 de unităţi. Firmele care obţin franciza Uniqa trebuie să vândă poliţe în valoare de 720.000 de lei pe an, iar în cazul în care nu realizează nici 70% din acest volum în primii doi ani, contractul poate fi reziliat de către asigurător. Chiar dacă Uniqa investeşeşte în deschiderea fiecărei unităţi, francizaţii nu sunt scutiţi de cheltuieli: trebuie să suporte cel puţin costurile legate de spaţiu.
O altă companie care mizează pe francize, Asirom, are deja nouă agenţii deschise în acest sistem. Investiţia necesară pentru deschiderea unei francize Asirom este de 8.000 – 10.000 de euro, estimează directorul Diviziei de Canale Alternative Asirom, Cătălin Stroe. Francizaţii nu trebuie să îndeplinească un anumit plan de vânzări, însă dacă au vânzări sub 200.000 de lei pe lună ies în pierdere, explică oficialul Asirom. Asigurătorul nu şi-a propus să aibă un anumit număr de francizaţi la sfârşitul acestui an, ci să atingă vânzări de trei milioane de euro, generate de parteneri.
Nici brokerul de asigurări Sigura nu are ţinte în privinţa numărului de agenţii francizate, însă oficialii companiei estimează că vor mai autoriza patru-cinci francize până la sfârşitul anului. Brokerul percepe o taxă de redevenţă de 15%-20% în medie, iar francizaţii care vor să fie singurii dintr-un judeţ care-şi pun sigla Sigura la intrarea în sediu mai plătesc 1.000 de euro. Însă, odată cu franciza în asigurări se acordă şi cea de broker de credite şi finanţări în leasing.
Noi ne controlăm costurile de administrare şi ne extindem reţeaua fără a face o investiţie iniţială.
Cătălin Stroe, director, Divizia Canale Alternative, Asirom
Dacă în anii anteriori piaţa a crescut constant, anul trecut valoarea primelor brute subscrise a scăzut cu 1,1% în termeni nominali.
41 de unităţi teritoriale în franciză au fost deschise până în prezent de doi brokeri de asigurări: Millenium Insurance şi Sigura