in zonele respective), fie ca erau pur si simplu curiosi, au dorit sa stie cu exactitate pe unde va fi construita soseaua. Se cunostea, pana acum, traseul Brasov – Fagaras – Sighisoara – Targu-Mures – Turda – Cluj – Zalau – Oradea – Bors. „Capital” va prezinta, in premiera, amanunte despre nodurile rutiere (ceva mai jos) si despre comunele si satele pe langa care va trece autostrada (in caseta alaturata).Pentru inceput, punctele de acces pe autostrada vor fi: Brasov (Codlea), Fagaras, Sighisoara, Gheorghe Doja, Targu Mures (Cristesti), Iernut, Ludus, Campia Turzii, Turda, Cluj Vest (Gilau), Nadaselu, Zimbor, Zalau, Nusfalau, Marghita si Oradea. Este foarte posibil ca pretul terenurilor sa explodeze in acele zone unde va fi un vad foarte bun pentru popasuri si statii de carburanti.Proiectul contine si trei noduri rutiere de perspectiva, in zona comunelor muresene Hoghilag si Ungheni si langa localitatea bihoreana Spinus. Potrivit reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN), aceste puncte de acces „vor fi realizate cand conditiile de trafic si cele tehnico-economice o vor impune, respectiv cand zonele deservite vor capata o importanta care sa justifice investitiile”.Un alt amanunt important este ca autostrada nu va ajunge la actualul punct de trecere a frontierei Bors, ci va strabate granita cu Ungaria la circa 15 kilometri mai la nord (circa 40 kilometri sud-est de Debrecen). Pana in 2008, cand vor fi gata primele trei sectiuni (Targu-Mures – Campia Turzii, Campia Turzii – Cluj Vest si Suplacu de Barcau – Bors), ministerele transporturilor de la Bucuresti si Budapesta promit ca se va rezolva si problema conectarii autostrazii la infrastructura maghiara. De altfel, autostrada M35, care va asigura legatura directa intre Budapesta (prin M3) si Debrecen, va fi gata pana in 2006.Dar problemele constructorilor sunt departe de a se fi incheiat. Au creat tensiuni, recent, despagubirile oferite celor expropriati in cateva comune bihorene (intre patru si opt euro pentru metrul patrat de teren). „Cuantumul despagubirilor a fost stabilit in urma efectuarii unor expertize de catre experti atestati care au luat in calcul tipul, calitatea si pretul terenurilor din fiecare zona”, explica reprezentantii Ministerului Transporturilor.Acum a aparut un zvon privind demolarea a 1.200 de locuinte in vederea constructiei autostrazii. „In realitate, este vorba de 1.200 de imobile. Termenul juridic se refera si la terenuri si la constructii. Doar cateva cladiri vor fi afectate, toate celelalte imobile pomenite fiind, de fapt, terenuri”, explica Bogdan Sgarcitu, Communications Manager al Bechtel Romania.si eventuala castigare a alegerilor de la toamna de catre Alianta D.A. ar putea fi, cred unii, un pericol pentru continuarea proiectului. Surse din cadrul companiei americane ne-au declarat ca nu cred intr-o astfel de varianta. Desi toti membri ai Partidului Democrat, primarii din Oradea, Cluj si Brasov s-au aratat in diverse randuri in favoarea autostrazii.

TRASEUL CAT MAI EXACT AL AUTOSTRAZII
· Noua sosea va incepe langa Brasov, pe DN1, intre Ghimbav si Codlea. Va continua spre vest, pe langa Dumbravita, Vladeni, Persani si Sercaia si la intersectia cu DN1, intre Fagaras si Mandra, va fi un punct de acces. In continuare, autostrada va merge spre nord, trecand pe langa satele soars si Selistat.
· In judetul Sibiu autostrada intra in zona localitatii Movile si trece pe langa Noistat si Netus.
· soseaua va ajunge in Mures in apropiere de satul Cris, iar intre Sighisoara si Danes, pe DN14, va fi un nod rutier. Va trece apoi pe langa Hoghilag, Viisoara, Ormenis, Suplac, iar in zona Gheorghe Doja va avea un punct de acces. Alt nod va fi la sud de Cristesti, langa Targu-Mures. De aici, va trece pe langa Ungheni, Recea, Sanpaul si Ogra si va ajunge la sud de Iernut (nod rutier). Urmeaza satele Cuci, Bogata si nodul dintre Ludus si Chetani.
· In judetul Cluj, traseul va incepe intre Campia Turzii si Luna (punct de acces), trece pe langa satul Bogata si ajunge intre Turda si Mihai Viteazu (nod). Va trece apoi pe teritoriul comunelor Tureni, Petrestii de Jos, Ciurila, Savadisla si va intersecta DN1 intre Cluj si Gilau (punct de acces). Urmeaza alt nod rutier, in apropiere de DN1F si satul Nadaselu, iar autostrada continua spre nord-vest, aproximativ paralel cu soseaua spre Zalau, pana la Mihaiesti.
· De aici, soseaua va trece pe teritoriul Salajului, pe traseul Zimbor (nod rutier)-Romanasi-Ciumarna-Zalau (nod la sud de oras). Urmeaza comunele Mesesenii de Jos, Crasna, Nusfalau (punct de acces) si Ip.
· Ultimul judet traversat este Bihor, pe traseul Suplacu de Barcau-Dotea-Abram, la sud de orasul Marghita fiind proiectat un nod. Urmeaza comunele Chislaz, Spinus, Sarbi si Salard. Pentru oradeni, punctul de acces va fi pe DN19, la nord de Biharia. Apoi, autostrada va iesi din tara pe la nord de satul Santaul Mare.