Care este frecventa de consum a inghetatei, din ce locuri se achizitioneaza si unde se savureaza acest produs, ce tipuri de ambalaj si ce arome prefera romanii? Pentru a raspunde la aceste intrebari, va prezentam in premiera rezultatele unui studiu realizat de Daedalus Consulting.
Studiul Daedalus Consulting a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru mediul urban, persoane cu varsta intre 18 si 65 de ani, iar datele au fost culese in septembrie 2005. Precizam ca perioada efectuarii cercetarii este optima, avand in vedere faptul ca, in Romania, inghetata este o categorie de produse care atinge un varf al consumului in anotimpul cald, motiv pentru care o analiza pertinenta se poate face cel mai devreme la inceputul toamnei.
Caracterul puternic sezonier al produsului este evidentiat de modul in care acesta este savurat cu o anumita regularitate. Astfel, vara, 90% din populatia din mediul urban mananca inghetata, ponderea consumatorilor scazand, in timpul iernii, la 42%. Mai mult, 10% din respondenti afirma ca in perioada estivala se delecteaza zi de zi cu acest produs, in timp ce iarna este eliminat din consumul cotidian.
Cercetarea Daedalus Consulting imparte consumatorii in trei categorii: ferventi (cei care consuma inghetata de cel putin patru ori pe saptamana), moderati (o data pana la de trei ori pe saptamana) si ocazionali (cel mult o data la doua saptamani). Daca in sezonul cald 20% din consumatori intra in categoria “ferventi” (heavy consumers) si 48%, in cea a “moderatilor” (medium consumers), in anotimpurile mai reci, aceste segmente dispar.
Principalele locuri de achizitie a inghetatei sunt magazinele alimentare (57,2%), supermarketurile (27,2%) si chioscurile (26,9%). Barurile si terasele sunt preferate indeosebi de tinerii intre 18 si 30 de ani (15,7%, fata de 6,8%, media nationala). In anul 2005, bucurestenii, persoanele aflate in functii de conducere si angajatii cu studii superioare au cumparat si consumat inghetata din supermarketuri, hipermarketuri si baruri/ restaurante/ terase intr-o proportie mai mare decat media, respectiv intr-o masura mult mai mica de la tarabe si chioscuri.
“Dezvoltarea lanturilor de comert moderne a avut un efect puternic asupra comportamentului de achizitie. Daca pana acum cativa ani locurile traditionale, cum ar fi cofetaria si dozatorul de pe strada, detineau o pondere importanta, in prezent, acestea sunt mai rar frecventate de consumatori”, constata Alina Dragomir, Researcher Client Service la Daedalus Consulting. “Oferta din magazinele mari influenteaza tipul si cantitatea achizitionata. Astfel, torturile si inghetata la cutii castiga din ce in ce mai mult teren, in detrimentul binecunoscutelor cornete neambalate sau a cupelor de la cofetarie”, afirma Alina Dragomir.
In Ardeal, comportamentul de achizitie este diferit de restul tarii, magazinul alimentar, barurile/ terasele si dozatorul de pe strada intrunind mai multe optiuni in ceea ce priveste cumpararea inghetatei, fata de celelalte forme de comert.
Potrivit rezultatelor sondajului, inghetata se consuma in special acasa (70,5%) si pe strada/ la plimbare (46,7%). Astfel, nu este surprinzator faptul ca, in ceea ce priveste formele de prezentare, cele mai vandute sunt cutiile (37,9%), cornetele ambalate (31,5%) si inghetata pe bat (27,4%). Torturile sunt preferate indeosebi de femei, de persoanele cu studii superioare si de locuitorii oraselor mari. Puternice diferente intre ambalajul la care se recurge apar si din perspectiva regiunii in care locuiesc persoanele intervievate: inghetata pe bat inregistreaza un consum mai mare in Muntenia, tortul de inghetata este prezent in special in Banat, batonul este specific Ardealului, iar vafa este apreciata mai ales in Bucuresti.
Exista o impartire regionala si din punctul de vedere al gusturilor, ardelenii consumand intr-o masura mai mare inghetata de cafea/ cappuccino/ ness, in timp ce moldovenii apreciaza cu precadere aromele de fructe.
Consumul de inghetata inregistrat in Romania continua sa fie sub cel al mediei europene. Acest lucru, precum si concentrarea gusturilor consumatorilor pe doua – trei arome principale indica o piata insuficient dezvoltata. Situatia se va schimba, cu siguranta, incepand cu anul 2007, odata cu intrarea pe acest segment a noi producatori din Europa. In acest sens, ne asteptam nu numai la cresterea vanzarilor si a numarului de optiuni aflate la dispozitia romanilor, ci si la diminuarea caracterului sezonier al acestui produs.
Oferta de Inghetata de pe piata romaneasca (tone)
Anul | Productie locala | Importuri |
2001 | 18.573 |
397 |
2002 | 21.351 |
647 |
2003 | 22.147 |
645 |
2004 | 18.179 |
724 |
2005 | 11.805 |
1.111 |
(date provizorii) |
Sursa: Institutul National de Statistica