În agitații ani de după Revoluție, mai multe lucruri dragi românilor s-au pierdut. Bicicleta Pegas este unul dintre ele. Cu toate că a marcat copilăria a generații întregi, nu a reușit să țină pasul cu timpurile și a dispărut. Asta până în urmă cu un cinci ani, când Andrei Botescu şi Alexandru Manda au înregistrat marca Pegas cu intenția de a repune pe roți legendara bicicletă.
După ce au plătit taxele la OSIM, cei doi s-au apucat de producție. Au vrut să pornească afacerea în viteză, dar au realizat că nu e chiar ușor. Dacă peste birocrația românească au reușit să pedaleze cu talent, marea lor provocare a fost să aducă alături de ei oameni care aveau expertiză în ceea ce înseamnă proiectarea și construcția unei biciclete. Prin urmare, doi noi membri, Ciprian Frunzeanu și Adrian Teașă, s-au alăturat echipei, primind în schimb acțiuni la compania nou-creată.
Cu bani puțini, dar cu un capital enorm de entuziasm, s-au apucat cu toții de treaba. Au proiectat componentele bicicletei si le-au comandat. Apoi le-au asamblat si așa a luat naștere noul Pegas. „Primii pași au fost să găsim un partener care să ne producă cadrele. Am mers în Germania la cel mai mare târg de biciclete. Acolo am cunoscut un producător important din Taiwan și am început cu 560 de biciclete”, își amintește antreprenorul.
O afacere în care se pedalează repede spre profit
Marea lor surpriză a fost că stocul s-a epuizat repede. Astfel, au ajuns în câteva luni la o cifră de afaceri de 150.000 de euro, fapt care le-a permis să fie extrem de optimisti. “În primul an le-am vândut pe toate, în al doilea an le-am vândut pe toate, adică 1000 de biciclete, și am crescut treptat. În 2015, în jur de 2.000 de biciclete. Atunci ne-am făcut niște socoteli și am realizat că am avut creștere mare, dar că ajungeam într-un punct în care creșterea nu mai era semnificativă și a trebuit să apelăm la un investitor”, spune Alexandru Manda.
Astfel, în 2015, omul de afaceri Iulian Stanciu a preluat, printr-o companie de-a sa, 51,67% din Atelierele Pegas. „Planetele s-au aliniat și am găsit un partener și un investitor român și în felul acesta am putut să regândim planul de afaceri. Am luat-o de la zero. 2016 pot spune că este a doua naștere ca business pentru Pegas – am reușit să producem 13.000 de biciclete”, spune Alexandru Manda. Au ajuns astfel sa aibă o retea de distribuție în magazine specializate din toată țara și să-și dezvolte și magazinul online. Astfel, după prima jumătate a anului trecut au depășit milionul de euro ca cifră de afaceri.
Ultimul pas este previzibil. Toată lumea îi întreabă când vor începe sa producă din nou componentele bicicletei Pegas în România. „E o mică frustrare de-a noastră, dar, pentru a ajunge în punctul respectiv, trebuie să triplăm vânzările de biciclete pentru a fi economic rentabil să ai o fabrică. Dar o să se întâmple! Fiecare bicicletă vândută este o piatră pusă la acea fabrică”, încheie Alexandru Manda.