Extrem de puține legende s-au perpetuat peste 40 de ani, de pe vremea regimului comunist până la noi. Astăzi se cheamă pretențios „branduri”: Gerovital și Pell Amar. Au făcut gloria României dincolo de frontiere, ca Nadia Comăneci în sport, și au adus bani pentru țară.
Guvernanții de după ‘90 s-au dovedit incapabili să prețuiască acest patrimoniu. Gerovital este în plină dezvoltare, însă Pell Amar a început aventura frumoasă a relansării grație unui om sufletist. Nicu Stoica, director general la compania Pell Amar Cosmetics, ne-a povestit ce mai înseamnă acum Pell Amar pentru români și pentru beneficiarii din afara țării.
„Pell Amar a însemnat și înseamnă în continuare acea filosofie pornită dintr-o aventură a cunoașterii, trăită de domnul profesor doctor Ștefan Ionescu- Călinești, încă din anii 1960, pe când era directorul Stațiunii Amara. Dorința lui de a cunoaște mai mult și de a separa acele elemente active ale nămolului, pentru a le utiliza în tratamentele aplicate pacienților, a făcut posibilă legenda Pell Amar”, explică Nicu Stoica. Este marca faimoasă care, în anii 1980 – 1990, aducea pacienți din întreaga lume în București sau în alte stațiuni balneare din România, pentru a se trata de diferite afecțiuni reumatismale, dermatologice, ginecologice și pentru terapiile anti-îmbătrânire. Trăsătură comună, de altfel, cu Gerovitalul. „Este o marcă autentic românească, de mare valoare. Pell Amar va face parte din Almanahul brandurilor de țară al României”, spune directorul.
Ca student, Ştefan Ionescu Călinești era liberal și a participat la o demonstrație anticomunistă. Arestat și închis in beciurile de la Văcărești, Brașov, Jilava, Poarta Albă, și-a compromis „originea sănătoasă” și așa se explică de ce nu a mai ajuns niciodată chirurg. Dar, tot răul spre bine: ajunge balneolog la Amara.
Întâmplarea a făcut ca în 1954 soția lui să se îmbolnăvească de sclerodermie, o afecțiune gravă care determină degenerarea sistemului muscular. Se atrofiază mușchiul, pielea și bolnavul moare. Încercând multe medicații, a aplicat și terapiile cu nămol. Mai ales că mulți pacienți de-ai lui se vindecau.
Profesorul a făcut un pas mai departe: a extras elementele active, strict necesare sănătății, din nămolul sapropelic. Și-a salvat soția utilizând extractul din nămol in amestec cu diferite ingrediente formând anumite unguente si oncțiuni, în numai două luni. Aceasta substanța activa este bogata in minerale, oligoelemente si aminoacizi.
Statul român de-atunci a apreciat rezultatele cercetării lui și Pell Amar a făcut parte din Ministerul Turismului, la fel ca Gerovital. În spatele acelui plan de afaceri, existau studii făcute în Germania și Danemarca pe aceste principii active.
În 1977, doctorul Călinești era deja expert ONU pentru dezvoltarea centrelor de reabilitare și primul medic din lume care a obținut un extract pur din nămoluri terapeutice. Conducea Centrul Pell Amar din Hotelul Parc din București și coordona 12 stațiuni balneare, unde aplica propriile terapii pe bază de extracte din nămol. Lucra deja la Ministerul Turismului. După ce Lacul Amara a fost inundat cu apă dulce in urma inundațiilor de la începutul anilor ’70, profesorul a descoperit nămoluri similare în lacul Balta Albă, lângă șoseaua dintre Buzău și Brăila. În perioada anilor 1989 – 1996, doctorul Ionescu-Călinești a lucrat în Uruguay, la o clinică de boli reumatice și de piele, făcând cunoscute produsele Pell Amar în toată America. După eșecul privatizării prin metoda MEBO, ideile profesorului au fost vânate de diverși profitori.
Apariția lui Nicu Stoica, reprezentantul ARTRI, care a investit deja un milion de euro în această afacere, a făcut posibilă salvarea invențiilor profesorului Ionescu- Călinești. „Eu sunt mândru de ceea ce am realizat. Lucrăm împreună din 2009, când au început primele negocieri pentru această afacere cu familia profesorului Călinești, în vederea cesionării mărcilor. În ianuarie 2010, s-a constituit societatea Pell Amar Cosmetics”, spune Nicu Stoica.
Din punct de vedere legal, nu e ușor să faci un asemenea produs. Nămolul, la fel ca alte resurse minerale, se supune legii minelor, ca și aurul de la Roșia Montană. Pentru a obține o licență de exploatare, trebuie parcurse aceleași etape ca acolo. În acest moment, Pell Amar are în portofoliu patru mărci autentice românești: Pell Amar dr. Ionescu Călinești, Barrovital, Algavit și dr. Ionescu-Călinești. Toate aceste mărci sunt înregistrate la OSIM. Pell Amar dr. Ionescu Calinesti este înregistrată la WIPO (Organizatia Internationala pentru Proprietate Industriala) și OHIM (Oficiul pentru Armonizarea Inventiilor si Marcilor).
O parte din principiul activ ajungea la Antibiotice Iași, unde se făceau produsele farmaceutice – injectabile, pilule pentru afecțiuni reumatice, ginecologice, unguente, creme. O altă parte ajungea la Miraj București pentru produsele cosmetice iar alta la Nivea Brașov, pentru pasta de dinți. „Dacă în anul 2010 am pus piatra de temelie prin realizarea acestei societăți, au urmat achiziția terenului pe malul lacului de la Balta Albă, construirea unei fabrici, achiziția de utilaje, angajarea personalului, crearea primului lot de produse pentru a ieși pe piață, constituirea imaginii vizuale a produselor, stabilirea relațiilor cu Ministerul Sănătății, cu Agenția Națională pentru Resurse Minerale pentru obținerea licenței, cu Agenția pentru mediu”, explică directorul.
„Am trecut la produse mai bune, la recipiente atractive. Așa a ajuns Pell Amar fanion în cosmeticele românești. A urmat 2013, un an în care ne-am poziționat în piață. Prin noua identitate vizuală, am abordat piața specialiștilor: medici de profil, participăm la diverse congrese, comunicări științifice”.
În anul 2014, directorul va dezvolta marketingul. „Pell Amar va ajunge la clientul final prin acțiunile pe care le vom întreprinde, inclusiv pe piața externă. Avem un contract cu un partener din estul Europei. Unii parteneri din Spania și din Portugalia și-au manifestat interesul să coopereze cu Pell Amar”.
Fabrica de la Băile, de lângă Balta Albă, livrează produse de specialitate pentru cabinetele dermatologice pentru proceduri de întinerire și împotriva acneei. Oferă produse pentru SPA și balneo, nămol sapropelic, alge. Algavitul este sută la sută natural. El nu se obține prin proces tehnologic, ci prin recoltarea algelor, uscare naturala, măcinare și utilizare in diferite măști aplicate pe corp, pe față. Nu doar pentru frumusețe, ci și pentru sănătate. Algele intră în diverse produse care dau rezultate excelente. „În aceste alge găsim aproape tot Tabelul lui Mendeleev, de la argint, până la zinc”, spune directorul Nicu Stoica.