Daca din punct de vedere juridic nu se poate vorbi de un monopol, in practica situatia este foarte apropiata de acest termen. Cu alte cuvinte, abonatii sunt liberi sa aleaga alt furnizor, numai ca alternativa nu exista fizic pe scara de bloc sau pe strada respectiva. Vrei cablu, accepti conditiile, nu vrei, te chinui in continuare cu antena de pe casa sau de pe bloc. Situatia le da libertate operatorilor de cablu sa impuna in contracte reguli in care raportul drepturi/obligatii al abonatilor est
Daca din punct de vedere juridic nu se poate vorbi de un monopol, in practica situatia este foarte apropiata de acest termen. Cu alte cuvinte, abonatii sunt liberi sa aleaga alt furnizor, numai ca alternativa nu exista fizic pe scara de bloc sau pe strada respectiva. Vrei cablu, accepti conditiile, nu vrei, te chinui in continuare cu antena de pe casa sau de pe bloc. Situatia le da libertate operatorilor de cablu sa impuna in contracte reguli in care raportul drepturi/obligatii al abonatilor este disproportionat in favoarea companiei de cablu.Achitarea in avans a abonamentului, de exemplu, creeaza situatia absurda in care abonatul plateste penalitati pentru servicii pe care inca nu le-a primit! Un contract de la una din marile firme de cablu prevede ca plata pentru luna urmatoare se face pana in data de 25 ale lunii in curs, iar penalitatile se aplica din a doua zi de luni a lunii urmatoare. In conditiile in care plateste, pentru luna iulie, dupa data de 12 iulie, abonatului i se calculeaza penalitati, desi luna inca nu s-a incheiat, iar serviciul nu a fost furnizat integral!Un lucru mai putin stiut este ca plata in avans nu este impusa de lege, asa cum justifica societatile de cablu. Ordinul ministrului finantelor nr. 1.177/1998 spune ca societatile trebuie sa prezinte o situatie cu sumele pe care urmeaza sa le incaseze lunar; ceea ce nu le obliga sa le si incaseze. Concluzionand, nu le obliga legea, ci este o regula instituita de cablisti si mascata cu aceasta scuza.O alta situatie absurda intervine in cazul debransarii (fara avertisment!) si reconectarii. Daca „s-a taiat” cablul pentru neachitarea abonamentului, iar timp de trei luni dupa aceea clientul nu a platit, in momentul rebransarii achita si lunile in care nu a beneficiat de serviciile cablistului.
Capcanele contractelor de cablu
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania atentioneaza, printre altele ca:
· debransarea se poate face numai in baza unei somatii. Acest lucru trebuie specificat in contract, la fel forma pe care o imbraca aceasta somatie (de regula, emiterea unor facturi inainte de expirarea termenului limita de plata a abonamentului).
· in cazul in care este prevazuta posibilitatea furnizorului de a modifica unilateral tarifele si programele, trebuie specificat ca puteti denunta contractul in cazul in care aceste modificari sunt esentiale sau disproportionate. Contractul trebuie sa motiveze modificarile.