Intreaba orice om de afaceri ce ar schimba la legislatia TVA si va raspunde fara sa clipeasca: „Unu: bugetul sa ceara banii cand acestia sunt incasati, nu o data cu factura. Doi: statul sa isi respecte termenul de 30 de zile la rambursarea TVA si sa nu mai intarzie luni intregi”.
Numai pentru taxa pe valoarea adaugata, bugetul ar trebui sa plateasca sume de 6.000 miliarde de lei, la nivelul din 2000, sau de 12.000 miliarde de lei, la valoarea curenta, pentru intarzieri care bat anul. Iata de ce Ministerul Finantelor Publice (MFP) a evitat, sistematic, sa introduca vreo penalizare pentru stat in vreo lege sau proiect de lege fiscala, inclusiv in Legea TVA.
Din 1993 incoace, mii de firme au avut miliarde blocate in conturile statului. In 2000, bugetul a rambursat, legal, 16.670 miliarde lei, conform Curtii de Conturi. Penalizarile pe un an la aceasta suma (0,1%/zi) ar fi scos din bugetul public de atunci peste 6.000 de miliarde lei. Adica o cincime din deficitul bugetar de atunci (31.567 mld. lei) si cu mult peste deficitul asigurarilor sociale (4.610 mld. lei).
Pastrand proportia, cincimea de deficit s-ar traduce in 12 mii miliarde lei, la nivelul anului curent. Ar depasi cu 0,6% din PIB deficitul bugetar atat de negociat cu FMI (59.410 mld. lei).
Chiar daca aceste cifre dau de gandit, situatia enormelor intarzieri nu poate fi tolerata. Companiile au facut un lobby puternic pentru a obtine un tratament egal cu fiscul: acesta din urma sa fie penalizat daca o lalaie. Pana de curand, titularii din MFP sareau ca arsi la astfel de discutii.

Declaratie soc

Cu atat mai neasteptata a fost precizarea ministrului finantelor: „Si statul va plati penalizari. Lucram in prezent la o ordonanta care va stabili acest lucru. Deocamdata, nu va pot da detalii asupra ei”, a declarat ministrul Mihai Nicolae Tanasescu, pentru Capital.
Reglementarea a existat, candva, demult, dar nu inseamna ca s-a si aplicat: „Legea nr. 195/1998 a introdus, la 30 octombrie 1998, penalitati pentru stat la fel ca pentru agentii economici. Au ramas la nivel teoretic si au fost abrogate la scurt timp de legislatia ulterioara”, spune Andras Edler, de la A&C Associated Sfantu-Gheorghe, firma de consultanta contabila.

Intarzierile = faliment

Introducerea penalizarilor ar trebui sa determine fiscul sa respecte termenele legale. „Important este nu ca statul sa plateasca, ci sa fie respectata legea. Suma mare ar putea motiva Ministerul Finantelor sa ramburseze la timp”, considera Gabriel Biris, consultant Haarmann, Hemelrath & Partner.
Pentru o serie de firme, e deja prea tarziu
Elocvent este cazul unei societati de export care ajunsese sa fie profitabila, in 1994, prin comercializarea la extern a prafului de diamant, utilizat in industria de prelucrare a metalelor. Firma trebuia sa isi recupereze 40 de milioane de lei (la acea vreme, o valoare), pe care le-a platit, indirect, bugetului, pe TVA. Cum exportul a avut cota zero, acesti bani ar fi trebuit sa se intoarca la firma. Dar nu s-a intamplat. Nu in timp util. Criza de lichiditati a facut imposibila onorarea datoriilor curente, care au blocat activitatea. Firma a fost inchisa.
„Am deschis proces contra statului pentru recuperarea prejudiciului”, spune asociatul firmei. Procesul este in curs, astfel incat protejam anonimatul sursei.
Cazul nu este nici pe departe un accident. In mod intentionat, controlorii Ministerului Finantelor nu incheie procesele-verbale pe baza carora sa poata fi rambursati banii.
„Intarzieri de ordinul anilor apar constant in solutionarea unor cereri de recuperare a TVA. Prin aceasta metoda si prin interpretarea aleatorie a unor legi fiscale esentiale, salariatii directiilor finantelor publice pun in situatii de criza sau chiar aduc in faliment o serie de firme”, spune Carmen-Marie Coada, care incearca sa recupereze din august 2001 TVA platita de firma sa de import-export textile, Lorry 2000 Com. „La fiecare 100 de milioane lei venit, statul tine blocate 19 milioane lei, timp de luni intregi, in cazul meu de noua luni. Intre timp, au venit scadentele pentru alte impozite: pe salarii, dividende, profit. Imprumuti bugetul si, drept raspuns, primesti penalizari”, adauga persoana citata.
Debitele nou create nu pot fi compensate: in momentul inregistrarii cererii de rambursare, nici macar nu existau. Or, fara cerere, nu se face compensarea.
E un cerc vicios: fiscul blocheaza banii cuveniti firmei. Cu alta mana, ii calculeaza majorari, pentru datorii create intre timp. 1.000 de lei devin usor 1.365 intr-un an, si suma creste, pe zi ce trece. Statul utilizeaza, fara grija penalizarilor, banii firmei. Concomitent, o ameninta cu sechestrul, pentru noile debite.
Firmele sunt dispuse sa dea oricat pentru a evita blocajul financiar. Iar inspectorii speculeaza. Intr-o serie de cazuri, ei lasa in mod voit nefinalizate verificarile fara de care banii nu pleaca din trezorerie. Daca patronul nu raspunde santajului subinteles, nu are decat sa astepte ani. „Am de recuperat sume importante de TVA, ca urmare a investitiilor realizate. In septembrie anul trecut, inspectorii au venit pentru verificarile necesare rambursarii. Isi petreceau la noi patru-cinci ore pe saptamana, dar cand actele erau aproape gata, au disparut. Nu au incheiat procesul-verbal, fara sa invoce macar vreun motiv ca ar fi vreo problema cu actele sau asa ceva”, spune Dan Pavelescu, care detine o firma de constructii in Bucuresti. Chiar daca nu aveau ce sa reproseze, inspectorii au lasat totul in coada de peste, blocand astfel rambursarea. Nici unul din zecile de telefoane la administratia financiara nu i-a mai adus inapoi. „Este o tactica frecventa, pentru a nu da banii”, apreciaza Pavelescu.
Mult mai rapizi au fost alti inspectori, impreuna cu sefii lor, cand au acordat rambursari ilegale: 9,5 miliarde lei, in 2000, conform Curtii de Conturi. S-a ajuns la un paradox: afaceri reale asteapta sume fantoma, in vreme ce societati fictive incaseaza cu usurinta sume reale, de la buget.

Exemplu de calcul

    Suma de     Intarziere    Penalizari
    rambursat    (luni)    (mil. lei)
    1 mld. lei    6    181
    idem    9     243
    idem    12    362

La o valoare de 16.670 miliarde lei (in anul 2000), rezulta penalizari de 6.034 mld. lei, daca se intarzie rambursarea un an.
SURSA: PRICEWATERHOUSECOOPERS