Românii stabiliți în străinătate trebuie să depună, de două ori pe an, un certificat de viață. În caz contrar, riscă să rămână fără pensie.
Condiția este menționată în noua lege a pensiilor, care se aplică din toamnă.
Acești români riscă să rămână fără pensie
Documentul care atestă că beneficiarul pensiei este în viață va trebui trimis de două ori pe an, semestrial, în martie și septembrie.
Până la această schimbare, certificatul de viață trebuia transmis autorităților doar o dată pe an, subliniază CNPP.
„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”, arată Legea 360/2023.
Amintim că certificatul de viață este documentul care confirmă faptul că beneficiarul de pensie este în viață.
Acesta va trebui transmis autorităților române până cel târziu în data de 31 martie, respectiv până data de 30 septembrie a fiecărui an.
Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale
Certificatul de viață este un document foarte important. Acesta trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Aceste autorități pot fi:
- instituții de asigurări sociale/pensii;
- autorități administrative locale;
- notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă.
Potrivit legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.
Plata pensiei se suspendă dacă documentul nu este trimis
În cazul în care condiția nu este respectată, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Totodată, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă certificatul de viață după expirarea termenelor.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a oferit mai multe informații.
„Dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită anual formularul Certificat de viață”, a informat CNPP.
Pentru a fi evitată efectuarea unor plăți necuvenite către beneficiari nerezidenți în România, a căror situație s-a modificat, cu efecte asupra obligației casei teritoriale de pensii competente de a achita drepturile de pensie și/sau alte drepturi care se stabilesc și se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se utilizează certificatul de viață ca și instrument de verificare administrativă.