A fost aprobată noua metodologie pentru pensii militare
Pe 29 februarie, a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul comun privind modificarea și completarea Metodologiei de întocmire a dosarului de pensionare. Acesta a fost aprobat prin Ordinul nr. M.24/30/8.147/2016, emis de ministrul apărării naționale, ministrul afacerilor interne și directorul Serviciului Român de Informații (cele trei instituții care dețin case de pensii sectoriale).
Noua metodologie reglementează întocmirea dosarelor pentru toate tipurile de pensii acordate în cadrul Sistemului de Asigurări Sociale pentru Militari (SAOPSN). Conform Legii pensiilor militare de stat nr. 223/2015 (actualizată): pensie pentru limită de vârstă, pensie anticipată, pensie anticipată parțială, pensie de invaliditate și pensie de urmaș.
Articolul I din Ordinul comun nr. 25/2024 aduce următoarele modificări Metodologiei reglementate prin vechiul Ordin nr. M.24/30/8.147/2016:
- La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Până la data de 1.01.2030, în cadrul cererii de pensionare, solicitantul dreptului la pensie de serviciu sau pensie de invaliditate își exprimă opțiunea privind alegerea lunilor consecutive corespunzătoare perioadei în care și-a desfășurat activitatea, potrivit legii.”
- La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 7 (1) Structurile prevăzute la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, transmit, în format letric și în format electronic, dosarul de pensionare către casa de pensii sectorială competentă potrivit legii, însoțit de adresa de înaintare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7.”
- La articolul 17, litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:
„f) până la data de 31.12.2028, în situația persoanelor care se încadrează în prevederile art. XVI alin. (5) din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, la punctul 7 se specifică Situația soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază, corespunzătoare celor 6 luni consecutive alese, actualizate, din care se constituie baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare, prevăzută la art. 28 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, utilizându-se formatul în vigoare până la data de 31.12.2023;”
Se specifică situația soldelor/salariilor brute lunare
- La articolul 17, după litera f) se introduce o nouă literă, litera f1), cu următorul cuprins:
f1) la punctul 7 se specifică Situația soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază, corespunzătoare lunilor consecutive de activitate, stabilite conform art. 28 și 281 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizate cu indicele prețurilor de consum lunar, la data deschiderii drepturilor de pensie, potrivit legii.
- Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:
Art. 20 – Transmiterea pe cale electronică a datelor cuprinse în fișa de pensie se realizează de către unitățile militare ale Ministerului Apărării Naționale prin intermediul aplicației informatice create de către Comandamentul apărării cibernetice, conform cerințelor specificate de Casa de Pensii Sectorială a Ministerului Apărării Naționale.