Bazele de date din Romånia sunt constituite pe baza codului numeric personal (CNP). Dacă o cifră din CNP este greşită, individul rămåne cu contribuţia virată la stat, dar fără pensie.

Magda M., 42 de ani, din Harghita, a semnat actul de aderare la Pilonul II de pensii private obligatorii, optånd pentru unul din fondurile existente pe piaţă. După încheierea perioadei de subscriere, Magda nu s-a regăsit pe niciuna din listele participanţilor la sistemul de pensii private. A început cercetările. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) i-a răspuns că declaraţia sa de aderare nu a fost validată de Casa Naţională de Pensii şi alte Asigurări Sociale (CNPAS).

După mai bine de două luni de cercetări, Magda a realizat că toată contribuţia sa în sistemul public de pensii a mers într-un cu totul alt cont decåt cel care ar fi trebuit să corespundă cu CNP-ul ei. A aflat şi motivul: societatea pentru care lucrează i-a scris greşit CNP-ul atunci cånd a virat contribuţia socială către stat. În concluzie, contribuţiile sale în sistemul public sunt blocate într-un „cont-fantomă“, constituit pe baza unui CNP greşit. Partea proastă este că, în momentul pensionării, ea va constata că nu poate lua pensia deoarece CNP-ul propriu nu corespunde cu cel de pe listele CNPAS. În absenţa Pilonului II, poate că nici nu ar fi descoperit că banii săi sunt viraţi într-un cont la care nu are acces. Şi aceasta deoarece, pånă la rezolvarea situaţiei, banii din contribuţii rămån blocaţi într-un cont care aparţine sau nu unei alte persoane.

Baza de date a CNPAS – cu ajutorul căreia se calculează şi punctele de pensie, şi contribuţia la asigurările de sănătate – a fost constituită în 2001, în colaborare cu Evidenţa Populaţiei. Teoretic, la fiecare trei luni se face actualizarea bazei de date, cu acordul celor două instituţii. „Există erori, au fost şi cazuri în care două persoane au avut acelaşi CNP. Angajatorul poate greşi. Dar există o procedură: se ia CNP-ul şi se verifică numele persoanei, apoi se transmite de la CNPAS la angajator“, spune Mihai Şeitan, fost preşedinte CNPAS. Casa de Pensii îşi prezintă punctul oficial de vedere: „În cazul în care angajatorul comunică eronat un CNP prin declaraţiile nominale lunare, are obligaţia legală să transmită o declaraţie rectificativă urmånd ca modificarea actului de aderare din sistemul de pensii administrat privat, să fie operată în acelaşi timp cu datele corespunzătoare din sistemul public de pensii“. Pentru a realiza toate aceste rectificări, cineva trebuie să sesizeze însă greşeala din actele publice. Din păcate, realitatea arată că sistemele de corelare între CNP şi persoana căruia i se atribuie acest cod nu funcţionează totdeauna perfect, la fel cum nici metodele de verificare pe care le are CNPAS nu sunt infailibile.

Cazuri de acest gen nu au fost semnalate în număr foarte mare pånă acum. Pensiile private sunt însă abia la început de drum, iar în cazul sistemului public încă nu se cunoaşte exact situaţia, deoarece se bazează în principal pe declarţiile nominale ale angajatorilor.

Conturile goale au şanse să rămånă aşa

În plus, ultimele raportări ale CNPAS arată că 21,5% din conturile de pensii private sunt goale, şi angajatorii nu au virat contribuţiile. „Cam 800.000 de oameni nu mai fac parte din sistemul public de contribuţii. Ţinånd cont de datele statistice, nu avem cum să avem 4 milioane de contributori în sistemul de pensii“, subliniază Şeitan. CNPAS are un punct de vedere mai optimist şi spune că aceste conturi goale se vor completa pe măsură ce persoanele care au semnat acte de aderare vor desfăşura activităţi generatoare de venituri; „în maximum patru luni“, estimează Mariana Cåmpeanu, preşedintele instituţiei. Pånă una alta, brokerii şi agenţii de marketing şi-au încasat deja banii pe declaraţiile de adeziune.

195.390 persoane care realizează venituri fără contracte de muncă virează către CNPAS contribuţiile sociale, deşi numărul total al acestora depăşeşte un milion

118-17030-13_mirceaoanceacsspp85c2.jpg


«Persoana al cărei CNP este evidenţiat greşit la nivelul angajatorului sau CNPAS trebuie să se adreseze, pentru corecţii, mai întåi angajatorului.»

Mircea Oancea, preşedinte CSSPP

118-17028-13_marianacampeanu_cc_31.jpg

 


«Dacă se constată erori sau modificări ale datelor inserate în declaraţiile nominale, angajatorii au obligaţia să depună o declaraţie rectificativă.»

Mariana Cåmpeanu, preşedinte CNPAS

118-17029-13_mihaiseitan_31_c.jpg

 

«Orice sistem, fie el de pensii obligatorii sau private, care nu are o prea mare durată de existenţă se perfecţionează în timp. Erori pot să existe.»
Mihai Şeitan, fost preşedinte CNPAS