Mulți foști angajați ai întreprinderilor de stat din România riscă să nu primească pensia care li se cuvine pentru că vechimea lor în muncă nu poate fi reconstituită. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive.
Unele firme, care între timp s-au privatizat sau au fost lichidate, nu mai dețin arhivele de personal. De asemenea, instanțele obligă în unele cazuri companiile să reconstituie vechimea în muncă a salariaților pe baza unor simple documente contabile. Însă acest lucru nu este în regulă, având în vedere că documentele respective nu detaliază veniturile, care provin efectiv din muncă și care din sporuri sau bonusuri, transmite luju.ro.
Un exemplu simplu este cazul unei companii care s-a privatizat în decembrie 1998 și acum se află în fața a numeroase procese din partea foștilor angajați. Aceștia solicită instanțelor să oblige compania să reconstituie drepturile la pensie, chiar dacă societatea nu mai deține arhiva de resurse umane. Însă, arhiva nu a fost predată cumpărătorului în momentul privatizării.
Chiar dacă unii judecători înțeleg acest aspect și resping reclamațiile, unii le admit și obligă firmele să reconstituie vechimea în muncă pe baza unor documente contabile.
Codul Muncii, nu prea ajută în acest caz
Din păcate, Codul Muncii nu prea ajută în acest caz, fiind destul de neclar. Mai exact problemele apar la articolul 279, în special la alineatul 2. Potrivit acestui articol, nemodificat încă de la forma inițială, din 2003 se arată că:
(1) Vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă.
(2) După data abrogării Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, cu modificările ulterioare, vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanța judecătorească competentă să soluționeze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existența raporturilor de muncă. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogării Decretului nr. 92/1976, cu modificările ulterioare, se vor soluționa potrivit dispozițiilor acestui act normativ.
(3) Angajatorii care păstrează și completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor în mod eșalonat, până la data de 30 iunie 2011, pe bază de proces-verbal individual de predare-primire.
(4) Inspectoratele teritoriale de muncă ce dețin carnetele de muncă ale salariaților le vor elibera până la data prevăzută la alin. (3), în condițiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.
(5) Anunțul privind pierderea carnetelor de muncă emise în temeiul Decretului nr. 92/1976, cu modificările ulterioare, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a”.
Problema este nu doar cu judecătorii care obligă întreprinderile să reconstituie vechimea în muncă chiar și în lipsa unor documente relevante, ci și cu practica neunitară a instanțelor, mai transmite sursa citată.