Mii de pensionari din România încă nu au primit pensiile. Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) spune că nu știe când va face plățile către acești seniori.
Mii de pensionari, blocați fără pensii din cauza problemelor sistemului informatic al Caselor de Pensii
Problemele cu noul sistem informatic al Caselor de Pensii din România au provocat întârzieri semnificative în procesarea dosarelor de pensionare, lăsând mii de pensionari fără venituri în ultimele luni.
Pe măsură ce aceștia așteaptă zilnic la ghișee, în speranța primirii pensiei, instituțiile responsabile nu pot garanta un termen clar pentru începerea plăților.
Situația a devenit critică, iar pensionarii sunt tot mai afectați de blocajul administrativ.
Sistemul informatic, implementat inițial pentru a aduce transparență și eficiență, s-a transformat într-o sursă majoră de probleme, blocând recalcularea pensiilor și întârziind procesarea dosarelor noi.
Începând cu 1 septembrie, aproximativ 800.000 de pensionari au fost afectați de acest sistem deficitar, iar mulți dintre aceștia nu au primit pensiile de drept.
Casa de Pensii nu oferă un orizont clar pentru reluarea plăților, ceea ce îi forțează pe pensionari să viziteze zilnic ghișeele în speranța că își vor primi banii.
Mulți pensionari își exprimă nemulțumirile în legătură cu noul sistem și întârzierile plăților. Un pensionar a declarat că, deși a avut norocul să primească pensia în august, alții așteaptă zilnic fără rezultate.
„Eu am avut noroc că am prins luna august și au apucat să-mi proceseze datele dar am văzut persoane care stau zi de zi la ghișee cu speranța că vor primi pensia.
Am depus toate formalitățile, am și card dar ei mi-au spus că deocamdată pot să mă plătească prin caserie.
Mi-au dat banii la prima oră. Unele persoane care erau după mine la coadă nu au mai prins niciun ban.
Au fost trimise acasă și să revină a doua zi pentru că atunci sunt șanse să primească banii. Eu nu am mai văzut așa ceva. Să aștepți un drept care ți se cuvinte”, a povestit un pensionar.
Întârzierea deciziilor de pensionare
În urma recalculării masive, pensionarii rămân cu aceeași sumă în plată, dar întârzierile provoacă incertitudini legate de plata retroactivă. Reprezentanții caselor de pensii susțin că deciziile de recalculare se vor aplica retroactiv de la data stabilită pe document, dar aceste documente încă nu pot fi emise din cauza deficiențelor sistemului.
Directorul Casei Județene de Pensii Iași, Maria Andronache, a declarat că peste 1.500 de dosare noi sunt „în așteptare” și că plata se va face doar atunci când sistemul informatic va fi complet funcțional. În prezent, pentru cazurile urgente, plata se efectuează prin casierie sau mandat poștal, dar acest mod de soluționare este insuficient și provizoriu.
„O să facem aceste decizii, suntem pregătiți cu dosarele doar să fie dat programul în exploatare. Avem depuse de la 1 septembrie cam 1.500 de dosare de înscriere nouă.
Deocamdată nu pot fi procesate. Sunt în așteptare. După emiterea deciziei de pensionare, plata o facem de la data deschiderii dreptului la pensie.
Acum, nu stiu cu siguranță dacă la date depunerii dosarului sau dacă se deschide dosarul după depunerea dosarului”, a declarat Maria Andronache, directorul Casei Județene de Pensii Iași.
Recalculări neclare pentru C.A.P-iști
Pentru foștii angajați ai C.A.P., recalcularea pensiilor este estimată să dureze până la șase luni, termen de la care s-a stabilit noua reglementare.
Aceștia au primit, în mod formal, o notificare prin care sunt informați că trebuie să aștepte până când sistemul va putea procesa recalcularea.
Pentru cazurile în care veniturile pensionarilor cresc ca urmare a recalculării, plata se va face integral, însă până atunci, diferențele dintre deciziile de recalculare și taloanele de pensie rămân neclare.
„Practic, ei rămân cu aceeași pensie în plată. Este doar o chestiune formala de a emite un document de recalculare. La cei din C.A.P, legea spune că le vom face recalcularea în termen de 6 luni de la 1 septembrie.
Practic, intra în regimul dosarelor foștilor C.A.P-iști. Aici nu trebuie să fie motive de îngrijorare că e o greșeală. Deja avem solicitări pentru aceasta categorie. Le trimitem un răspuns prin care îi informam că trebuie să mai aștepte.”, spun specialiștii.