Preţuri de cazare cu până la 20% mai scăzute şi oferte mai variate pentru turismul de weekend sunt armele cu care pensiunile agroturistice speră să gonească criza din bătătură.
Succesul turismului de afaceri înregistrat de Capitală şi de oraşele mari le-a făcut cu ochiul şi pensiunilor turistice care începuseră să ofere, pe lângă cazare şi masă, şi facilităţi pentru turiştii business. Proprietarii cabanelor si vilelor cochete cocoţate în vârf de munte au investit zeci de mii de euro în săli de conferinţe, care, în prezent, sunt goale în mare parte a timpului. Dacă anul trecut companiile îşi duceau angajaţii în teambuildinguri, acum numărul firmelor care apelează la astfel de activităţi s-a redus drastic. „În 2008, aveam cel puţin trei grupuri pe lună din cadrul companiilor, anul acesta am avut două, trei grupuri până în prezent“, spune Liliana Ursu, proprietara pensiunii Muntele Rece din Bran. „Chiar de curând am avut un grup care rezervase camerele, stabilisem şi meniul şi ne-au sunat pe ultima sută de metri să anuleze, motivând că vor face trainingul cu angajaţii la ei în fabrică“, adaugă aceasta. În primele trei luni ale acestui an, gradul mediu de ocupare a pensiunii a fost de 20%, lucru care nu-i ajută pe proprietari nici măcar să-şi acopere cheltuielile.
„În primă fază, sunt afectate de criză pensiunile mari, cu peste zece camere, cele cu săli de seminarii şi miniconferinţe“, spune Marilena Stoian, preşedintele Asociaţiei Naţionale de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC). Potrivit acesteia, cel puţin 10% din pensiunile mari vor fi afectate de criză. Majoritatea unităţilor de cazare agroturistice speră să treacă peste acest an măcar cu cheltuielile acoperite.
Când criza ajunge şi în vârf de munte
„Toată lumea se lamentează, furnizorii ne spun că văd curţile prea goale. Pensiunile încep să-şi restrângă cheltuielile, unele au renunţat la oameni, operează micşorări de salarii, reduc cheltuielile gospodăreşti“, spun proprietarii unei pensiuni din Moeciu. Aceştia au contractat un credit de 77.000 de euro, a cărui rată se ridică la 900 de euro lunar. În încercarea de a-şi păstra turiştii, au micşorat tarifele, de la 100 de lei pe noapte cu mic dejun inclus, la 50 de lei pe noapte, dar au redus şi porţiile la micul dejun. Pentru a ieşi din impas, pensiunile vor fi nevoite să apeleze la, probabil, ultima soluţie pe care o aveau în vedere: colaborarea cu turoperatorii. „Tendinţa clară de scădere a turismului de weekend va obliga pensiunile turistice să colaboreze mai bine cu agenţiile“, spune Traian Bădulescu, consilierul de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Din totalul de 5.000 de pensiuni, din care, conform Marilenei Stoian, circa 3.000 sunt afiliate ANTREC, doar 20% merg, parţial, pe mâna agenţiilor. „Cred că soluţia pentru dezvoltarea şi promovarea eficientă a pensiunilor turistice este asocierea lor urgentă, fie că se alătură unor organizaţii existente deja, fie că se organizează la nivel local“, spune Lucia Morariu, director general al Eximtur, cel mai mare turoperator de turism intern. Până acum nu s-a discutat de o colaborare directă între ANTREC şi ANAT.
Fiecare pensiune a înţeles însă că primul pas pentru păstrarea clienţilor pe timp de criză este modificarea preţurilor. Per total piaţă, acestea s-au micşorat cu până la 20%. „Mai mult, pensiunile oferă şi servicii suplimentare. În preţul cazării este inclusă şi masa şi activităţi de recreere, precum plimbări, foc de tabără etc., care anul trecut erau contra cost“, explică Stoian. O altă consecinţă a crizei este flexibilitatea rezervărilor. „Anul trecut, erau pensiuni unde camerele se închiriau doar pentru minimum două nopţi de cazare, anul acesta proprietarii de hoteluri acceptă şi o noapte“, adaugă preşedintele ANTREC. Anul acesta, pensiunile şi hotelurile din România se aşteaptă la 50.000 de turişti, cu 30.000 mai puţin decât anul trecut.
«În primă fază, sunt afectate de criză pensiunile mari, cu peste zece camere, cele cu săli de seminarii şi miniconferinţe.»
Marilena Stoian, preşedinte ANTREC
80% din pensiunile din staţiunile montane nu apelează la agenţiile de turism pentru a-şi promova oferta