Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea executiei bugetului de stat reprezinta un capitol distinct in Legea nr. 72/1996 privind finantele publice. Neabrogata prin nici un act normativ ulterior, aceasta este inca in vigoare. Totusi, simpla parcurgere a paragrafelor care reglementeaza constituirea mijloacelor financiare apartinand statului demonstreaza si celor mai nevizati contribuabili ca, ani de zile, au fost trasi in piept de catre fisc, cu incalcarea evidenta a legii anterior mentionate. Mai precis, o serie de taxe si impozite le-au fost percepute ilegal.
Rectificarea salveaza onoarea fiscului
„Constituirea si utilizarea de mijloace financiare apartinand statului, in afara bugetului, sunt interzise” cu alte cuvinte, conform acestui articol din Legea finantelor publice, orice taxa, impozit sau contributie este in deplina legalitate atata vreme cat este stabilita prin Legea bugetului de stat pe anul respectiv. O cronologie a fiscalitatii din momentul intrarii in vigoare a Legii finantelor publice iulie 1996 arata ca, in deplina armonie, Guvernul si Parlamentul intocmesc acte normative prin care stabilesc obligatii ce incalca flagrant acest principiu.
In 1997, patru au fost contributiile impuse astfel: Fondul asigurarilor sociale de sanatate, Fondul cinematografic national, taxele de timbru pentru contestatii si plangeri, taxele de eliberare a documentelor de conformitate pentru nave. Toate acestea au aparut ulterior Legii bugetului de stat pe 1997, nefigurand in cadrul acesteia. Si cum hotul ne-prins este negustor cinstit, incepand din anul urmator, ilegalitatea a devenit obicei: cinci taxe in 1998, opt in 1999. Anul 2000 nu a adus, deocamdata, decat doua: tarifele pentru accesul la Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial si Fondul pentru mediu. Ministerul Finantelor justifica deviatia de conduita fiscala prin rectificarile bugetare anuale care ar legaliza contributiile neluate in considerare in Legea bugetului. Avocatul Doru Bajan, specialist in taxe si impozite, vine insa cu contraargumente: „Rectificarea bugetara opereaza din momentul in care se face, si nu retroactiv, de la intrarea in vigoare a Legii bugetului de stat. Or, din cate rectificari au fost pana acum, nici una nu a legalizat abuzurile in discutie”.
Luata la bani marunti, Legea bugetului din acest an pare a fi opera unor novici intr-ale finantelor. Astfel, statul spera sa incaseze 1.100 miliarde lei din impozitul pe salarii. Asadar, impozitul pe salarii apare ca venit fiscal distinct, reglementat de Legea nr. 32/1991, republicata in 1996. Ce au uitat artizanii bugetului este ca OG nr. 73/1999 privind impozitarea veniturilor abroga Legea nr. 32/1991 si include salariile in categoria veniturilor supuse globalizarii.
Prin omisiunea legii, TVA este incasata ilegal
Gafa se repeta si in cazul taxei pe valoarea adaugata. OUG nr. 17 din 15 martie a.c, cea mai proaspata reglementare in domeniu nu apare in Legea bugetului de stat. Este mentionat in schimb intregul pachet legislativ anterior, abrogat de OUG nr. 17/2000. Ce inseamna acest lucru? Ca ordonanta cu pricina nu exista, din moment ce nu figureaza in lege si ca sumele colectate de Ministerul Finantelor de la agentii economici in intervalul de timp 15 martie a.c 5 mai a.c (data publicarii Legii bugetului de stat in Monitorul Oficial) sunt nejustificate. „Organul fiscal poate fi dat in judecata pentru recuperarea sutelor de miliarde incasate necuvenit, la fel cum poate fi actionat in justitie pentru toate sumele incasate in ultimii trei ani prin instituirea unor taxe si impozite in afara legii”. Dar pentru ca procesele cu statul dureaza, iar verdictul ii este de cele mai multe ori favorabil, singura solutie la indemana agentilor economici ramane imitatia. Din moment ce Ministerul Finantelor si Parlamentul sunt, cu regularitate in intarziere cu Legea bugetului, iar atunci cand isi termina treaba se dovedeste ca o serie de impozite au fost incasate ilegal, si agentii economici pot amana linistiti onorarea obligatiilor fiscale pana vad, negru pe alb, care sunt acestea.
Taxe, impozite si contributii percepute cu incalcarea legii finantelor publice
1997
Fondul asigurarilor sociale de sanatate
Fondul cinematografic national
Taxe de timbru pentru contestatii si plangeri
Taxe de eliberare a documentelor de conformitate pentru nave 1998
Impozitarea persoanelor straine in Romania
Fondul special al aviatiei civile
Taxa de licenta NMT
Taxa de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bauturilor alcoolice, produselor din tutun si cafea
Tarifele pentru serviciile prestate de Oficiul National de cadastru, geodezie si cartografie 1999
Contributia de intretinere
Fondul national de solidaritate
Fondul national de solidaritate in metalurgie
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Fondul pentru reforma economica (desfiintat in acest an)
Tarifele pentru servicii prestate de Autoritatea Feroviara Romana
Tarifele pentru servicii specifice prestate de Inspectoratul Navigatiei Civile
Taxele extrajudiciare de timbru 2000
Tarifele pentru accesul la Registrul National al persoanelor juridice fara scop patrimonial
Fondul pentru mediu