Doar românii și nemții cred că starea lor materiala e mai bună decât cea a țării în care trăiesc

Potrivit unui studiu de piață efectuat de Consensus Forecast vizavi de percepția cetățenilor față de efectele crizei și obiceiul consumatorilor, doar în România și Germania se observă o îmbunătățire a percepției propriei stări materiale a populației față de cea a țării în care locuiesc.

Faza acută a crizei mondiale părea să se fi încheiat anul trecut, însă turbulențele financiare și temerile generate de situația datoriilor suverane în Europa au afectat încrederea consumatorilor europeni, arată Consensus Forecast. Astfel, cea mai mare creștere a Produsului Intern Brut a fost înregistrată în 2011 în Rusia, respectiv de 4,2%, urmată de Polonia cu 3,9%, Slovacia cu 3,2% și Germania cu 2,9%. Portugalia și Italia sunt singurele țări care rămân în recesiune și în 2011 și în 2012. România a întregistrat o creștere de 2,5% în 2011.  
Previziunile pe 2012 arată că    Rusia va avea în continuare cea mai mare creștere economică,de 4%. România va avea o creștere PIB de 1,5%, Polonia de 3,2%, Slovacia de 3,1%, Germania de 1,1%.  În schimb, consumatorii europeni rămân pesimiști, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile. Diferențe semnificative ale nivelului de încredere în propria situație materială comparativ cu cea a țărilor din care fac parte au fost înregistrate la germani (cu un indice al încrederii de 6,2 din 10, în creștere cu 0,4 puncte față de 2010) și la români (cu un indice al încrederii de 3,3, in urcare cu 0,7 puncte fata de 2010). Moralul consumatorilor din Europa de Est este în scădere toate țările față de 2011, cu excepția României și Germaniei. Media încrederii în țările din Europa de Vest a scăzut de la 4,2 puncte din 10 posibile la 4, iar cea din Europa de Est a scăzut de la 3,9 la 3,7.