După decizia de lichidare a retailului, la RBS România va urma restructurarea segmentului de corporate. La ora actuală, RBS Londra analizează cum şi dacă va alipi partea de corporate şi cea de preferred banking din România la divizia de core business a grupului.
Ultima strategie elaborată de RBS România, aprobată de RBS Londra şi notificată la BNR, prevede închiderea operațiunilor de retail ale băncii, inclusiv prin vânzarea pe bucăți a acestora, și includerea operațiunilor corporate în divizia de core-business a băncii mamă.
Strategia inițială a băncii, făcută publică în februarie 2009, prevedea vânzarea băncii din România, care fusese trecută în divizia de non-core a băncii, alături de alte 14 subsidiare și sucursale ale băncii-mamă. În trei ani, RBS România a avut trei președinți și nu a căzut la preț cu doi pretendenți: Deutche Bank și OTP Bank.
Noul președinte al băncii din România, Henk Paardekooper, anunța dealtfel, la începerea mandatului său, că RBS își va reorienta strategia către divizia de corporate, business care a consacrat banca pe plan local, în detrimentul retailului, pentru care banca va căuta soluții.
Surse din piața bancară susțin că noua strategie a băncii, presupune vânzarea în cursul unui an, un an și jumătate a diviziei de retail a băncii către terți investitori. De asemenea, strategia permite vânzarea pe bucăți a portofoliului de retail, în așa fel încât, clienții încadrați într-o clasă de risc mai ridicat să poată fi vânduți cu un discount mai mare, de 10% sau chiar 20%, în funcție de clasa de risc. Deși aparent clientul din zona de retail nu poate fi afectat de o astfel de tranzacție, impactul poate fi unul important. Principalele modificări la care pot fi supuși clienții de retail sunt schimbările nivelului de dobândă și de comisioane în funcție de politica viitorului cumpărător care poate fi bancă, fond de investiții, instituție financiară nebancară, recuperator de creanțe, etc.
De altfel, în urmă cu trei zile, RBS România a promovat un nou director de retail, pe Marijana Vasilecu, fost director marketing și comunicare şi fost director de preferred banking. Promovarea acesteia trebuie aprobată de BNR. Numirea acesteia în funcţia de director de retail s-ar putea să nu fie întâmplătoare cu atât mai mult cu cât banca intenţionează să păstreze preferred banking pentru a susţine cu lichidităţi segmentul de corporate.
În afară de reducerile de personal și închiderea de sucursale, strategia RBS România presupune și concentrarea activității băncii pe zona de corporate și includerea viitoarei bănci în divizia de core business a băncii mamă.
Pe partea de restructurare, strategia prevede reţinerea doar a acelor sucursale cu activitate relevantă pentru activitatea de corporate.
Ceea ce este interesant este faptul că, în unul din stadiile de implementare a noii strategii este cuprinsă şi restructurarea segmentului de corporate al băncii. Potrivit acestuia, vor fi reţinute afacerile mari şi lichidate afacerile mici care nu mai fac sens în contextul noii strategii. În prezent banca este în analiza RBS Londra (care are propria sa dinamică în restructurarea activităţii corporate la nivel global). Aceste restructurări sunt în curs.
Din această cauză probabil va mai dura ceva timp până se va cristaliza şi modul de alipire a segmentului corporate din România la MIB din partea core business a băncii. În cadrul procesului de alipire a RBS România, după restructurare, la banca mamă zarurile nu au fost încă aruncate. Există însă voci care susţin că şansele de alipire la divizia de core business ar fi de 90%. Această strategie de business ar avea sens pentru RBS Londra deoarece închiderea sucursalei din România ar genera pierderi de câteva sute de milioane de euro pentru grupukl anglo-saxon. La ora actuală, banca trece printr-un process de deliverage, reducere a portofoliului de credite, stoparea pe anumite segmente de creditare, etc, proces similar de altfel cu cel desfăşurat si la celelalte bănci din România.
“Noua strategie înseamnă că banca se va concentra pe segmentul Corporate, care este și a fost cel mai sustenabil și puternic segment de business al RBS România. în același timp, banca trece printr-un proces de revizuire a business-ului său, în prezent explorand opțiuni pentru a ieși din segmentul de Retail, inclusiv opțiunile de a vinde acest business sau portofoliile sale de active.
Strategia anunțată va fi implementată în etape și va dura în jur de 1-2 ani pentru a se finaliza. Deîndată ce vom avea o decizie finală asupra viitoarei direcții a business-ului, o vom comunica clienților noștri”, este răspunsul oficial al băncii la întrebările Capital.
Până una alta, angajații băncii au început să își caute alte locuri de muncă, deoarece există un plan care prevede vânzarea sectorului de retail.