Mărcile nipone au atins în acest an o cotă de 7,9% din piaţa autoturismelor din Romånia, dublă faţă de anul 2005. Comercianţii se bazează pe fiabilitatea vehiculelor şi pe maturizarea pieţei.

Numărul de maşini purtånd pe grila radiatorului embleme ale unor mărci din Ţara Soarelui Răsare a crescut constant în ultimii ani. Dacă în tot anul 2005 s-au comercializat circa 8.100 de astfel de autoturisme, numai în prima jumătate a acestui an aproape 11.500 de clienţi au preferat să achiziţioneze maşini nipone. În opinia directorului de marketing al companiei Toyota Romånia, Veronica Mircea, „motivele acestei creşteri sunt simplu de identificat: în primul rånd, calitatea produselor, acea calitate japoneză devenită proverbială. De asemenea, orientarea foarte pronunţată către client, grija faţă de acesta, calităţi intrinseci ale culturii companiilor japoneze“. Ionuţ Gheorghe, marketing manager al Nissan Romånia, consideră şi că „faţă de 2005, mărcile japoneze sunt mult mai bine reprezentate pe piaţa naţională“. Opiniile celor doi reprezentanţi ai unor mărci nipone sunt susţinute de cifrele înregistrate în ultimii ani în rapoartele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Cota de piaţă a maşinilor japoneze a crescut cu 2% numai în perioada ianuarie – iulie din acest an, în timp ce piaţa totală a autoturismelor a scăzut cu 0,9%.

122-18274-graf.jpg

Şapte importatori pentru 8% din piaţă

În primul semestru din 2008, mărcile Honda, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki şi Toyota au atins vånzări cumulate de 11.459 de unităţi faţă de ceva mai puţin de 10.000 în perioada similară a anului trecut. Din totalul acestor vånzări, aproape jumătate, 4.978 de unităţi, aparţin mărcii Toyota, care a progresat cu 21,9% faţă de anul trecut, în special graţie modelelor Aygo şi Auris. „Calitatea maşinilor Toyota şi varietatea gamei pe care o oferim dau unor categorii diverse de clienţi posibilitatea de a alege. Inovaţia tehnologică continuă şi, nu în ultimul rånd, o calitate care începe, încet, să conteze şi în opţiunile clienţilor din Romånia, grija faţă de mediu“ sunt principalele atuuri ale acestei mărci în lupta cu concurenţii, consideră Veronica Mircea. Reprezentanţii Toyota Romånia, companie care la începutul acestui an a ieşit de sub tutela reţelei de dealeri Inchcape şi a intrat în relaţie directă cu Toyota Motor Europe, au declarat pentru Capital că cifra de afaceri înregistrată în 2007 a fost de 187 de milioane de euro, iar pentru anul în curs se estimează o valoare de circa 215 milioane de euro.

Un alt reprezentant de frunte al industriei auto japoneze, compania Honda Trading Romånia, a reuşit să våndă în semestrul I peste 1.300 de vehicule, obţinånd astfel o cotă de 0,91% din piaţa autoturismelor, cu 0,3% mai mare decåt la finalul anului 2007. Mitsubishi a comercializat în prima jumătate a anului 1.898 de maşini, atingånd o cotă de 1,3% din piaţă, iar Suzuki deţine în acest moment o cotă de 0,19%, cu 0,03% mai mică decåt în decembrie 2007. Importatorul Subaru a våndut, pånă la jumătatea lui 2008, aproape tot atåtea maşini cåt în tot anul 2006. Cele 353 de maşini au asigurat companiei Subaru Motors Trading o cotă de 0,24% din piaţa autoturismelor. Compania se află pe piaţa autohtonă numai de doi ani, dar a reuşit deja să atingă o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro.

„Maşina Subaru este încă percepută ca un vehicul de nişă, inaccesibil, iar eforturile noastre actuale sunt îndreptate tocmai spre a schimba această percepţie. Vrem să promovăm calităţile şi atuurile care diferenţiază brandul nostru: siguranţa şi confortul, performanţele rutiere excepţionale în orice condiţii, manevrabilitatea uşoară, iar acum, cu noul motor Boxer Diesel, emisii de CO2 reduse şi un consum bun de combustibil“, ne-a declarat Răzvan Antoniu, director de vånzări al Subaru Motors Trading. Mărcile Nissan şi Mazda au, în acest an, rezultate de vånzări aproape identice, însă în timp ce prima se vånduse în 2007 în peste 2.200 de unităţi, cea de-a doua nu comercializase decåt 843. „Cota noastră de piaţă este încă mică faţă de nivelul european, dar oprirea din fabricaţie în 2007 a două modele de succes, Almera şi Primera, precum şi dificultatea de a obţine volumele cerute pentru Qashqai ne-au făcut să rămånem, pentru moment, la aceeaşi valoare a cotei de piaţă ca şi anul trecut. Noile produse ce vor sosi în următorii trei ani ne vor asigura dublarea cotei de piaţă pånă în 2011“, spune Ionuţ Gheorghe, care speră ca marca sa să atingă în curånd o cotă de 3% din piaţa importurilor. În acelaşi timp, Dragoş Grapinoiu, coordonatorul de marketing al Mazda CSEE, o companie care a luat fiinţă în 2006, consideră că „obiectivul pentru anul curent este de 2.500 de unităţi. Pentru 2010, ţinta noastră este atingerea unei cote de piaţă de 2% din totalul autoturismelor importate“.

Încă sub nivelul european

În Uniunea Europeană, mărcile japoneze au înregistrat în semestrul I din acest an, conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), o cotă de 13,8%, în scădere cu 0,1% faţă de finalul lui 2007. În afară de Mitsubishi, care are în UE o cotă de 0,9%, iar în Romånia de 1,3%, toate celelalte mărci nipone au cote mai mari decåt la noi. Prin urmare, loc de creştere există, iar avalanşa de noi modele cu care ne „ameninţă“ importatorii acestor branduri are toate şansele să crească numărul de clienţi care vor lăsa europenele pentru asiatice. De altfel, singurul handicap pe care îl menţionează reprezentanţii companiilor care comercializează maşini japoneze în Romånia în privinţa rezultatelor de vånzări este intrarea mai tårzie pe piaţă faţă de concurenţii din Europa, America sau Coreea. 

Eforturi antipoluare

Un raport al Federaţiei Europene pentru Transporturi şi Protecţia Mediului (T&E), grup ecologist axat pe eficientizarea consumului de carburanţi şi reducerea poluării din transporturi, relevă faptul că mărcile japoneze trebuie să facă eforturi majore pentru a atinge standardele de depoluare impuse în Europa. În medie, producătorii de automobile vor trebui să reducă emisiile poluante cu 17% pentru a atinge ţinta comunităţii europene pånă în 2012, însă în cazul mărcilor nipone Nissan, Mazda şi Suzuki reducerile ar trebui să atingă chiar 20%-25%. În acelaşi timp, Toyota şi Honda se află cu numai 15%, respectiv 16% peste ţinta stabilită de CE. Companiile franceze PSA şi Renault şi grupul italian Fiat sunt cel mai bine plasate pentru atingerea obiectivelor vizate pentru 2012 şi trebuie să reducă emisiile cu numai 10%, 13% şi, respectiv 14% faţă de nivelul actual. Raportul T&E relevă faptul că BMW a reuşit cele mai rapide progrese anul trecut, reducånd emisiile cu 7,3%, faţă de media europeană de 1,7%.

«Cred că este vorba de o tendinţă naturală de a ne apropia, şi în Romånia, de cota de piaţă a autovehiculelor japoneze din Europa.»
Ionuţ Gheorghe, marketing manager, Nissan Romånia

«Ascensiunea mărcilor japoneze confirmă că piaţa autohtonă intră în normalitate. Pentru Toyota, satisfacţia clientului este punctul de plecare al întregului business.»
Veronica Mircea, marketing director, Toyota Romånia

122-18327-copyof23auto35.jpg