Pentru minte sănătoasă în trup sănătos ai nevoie de buzunare adânci

Dorinţa românilor de a face sport dă idei investitorilor: în timp ce unii se extind, alţii consolidează ceea ce au deja şi dezvoltă strategii pentru fidelizarea clienţilor. Care este cea mai inspirată alegere pentru această vară?

Câteva sute de mii de euro pot fi cheltuite anual pentru întreţinerea unui centru luxos de recreere şi sport şi alte câteva sute de mii în cazul în care investitorul vrea să se extindă. Totuşi, la nivel local sunt doar câteva centre şi cluburi sportive care oferă, la pachet, mai multe servicii şi mult mai mulţi jucători mici, care-şi dispută o piaţă a cărei valoare depăşeşte 150 milioane de euro, cu tot cu cluburile de fitness, potrivit estimărilor Capital.

Pe segmentul de lux, unul dintre cele mai cunoscute este World Class România, care, încă din anul 2000, de când a intrat pe piaţa locală, a avut o politică sigură de extindere. „Din fericire, în contextul actual al pieţei, tulburat de variaţiile economice, există deschidere şi interes din partea românilor în zona de healthy lifestyle, motiv pentru care  businessul World Class s-a extins anul trecut cu trei cluburi, două în Bucureşti şi unul în Constanţa“, spune Andreea Ioniţă, marketing manager al World Class România. Extindere ce va continua şi anul acesta, când vor mai fi deschise încă trei cluburi.

Trebuie menţionat că în cadrul clubului nu se pot face abonamente separat pentru piscină, accesul fiind inclus în abonamentul de membru, la pachet cu saună şi masaj, la un preţ care porneşte de la aproximativ 1.000 de lei. Dar extinderea nu este o mişcare strategică pe care o aplică fiecare investitor într-un club cu activităţi sportive, chiar dacă, de multe ori, gradul de ocupare depăşeşte 90%. „Până în 2008, preţurile imobiliare erau total nerealiste. Acum, piaţa s-a normalizat, însă şi capacitatea noastră de a investi este deocamdată limitată“, spune Octavian Thor Pleter, general manager IDM Kennedy Group. Astfel, clubul nu va deschide o nouă filială, cel puţin în viitorul apropiat.

Decizia este condiţionată şi de costurile mari de întreţinere. În context, referindu-se la întreţinerea unei piscine, Thor Pleter subliniază că rentabilitatea nu este foarte mare pentru că procesele de control şi monitorizare ale calităţii apei sunt destul de costisitoare. „Piscinele pot deveni rentabile doar într-un mix cu altfel de servicii, de exemplu la pachet cu serviciile de welness-fitness“, explică el. Iar lista costurilor nu se opreşte aici. În plus, pe lângă finanţele instabile ale românilor, cluburile care deţin piscine sunt afectate şi de „lipsa de bun simţ“ a unora dintre clienţi, care se concretizează în cheltuieli suplimentare. „Ne luptăm în fiecare zi cu probleme apărute din cauza mentalităţii unor clienţi, care nu păstrează curăţenia sau chiar fură prosoape, halate sau alte lucruri pe care noi le oferim“, punctează Teodor Demetriad, managerul Daimon Club.

Solicitări reduse în august

În aceste condiţii, ar putea fi investiţiile în terenuri de tenis sau de fotbal o alternativă la investiţiile în piscine? Nici pe departe, mai ales că, în cele mai multe cazuri, acestea nu funcţionează iarna decât dacă sunt acoperite. Mai mult, perioada de vară nu este deloc profitabilă nici pentru terenurile de sport private. „Pentru iulie şi august, mă aştept la o scădere de 30% a numărului de clienţi“, spune Adrian Costea, proprietarul terenurilor de fotbal COS Sport din Bucureşti. Acesta nu se gândeşte la o extindere având în vedere că, în ultima vreme, s-au deschis foarte multe terenuri, iar cererea a scăzut. Tarifele la tenis sunt mai mici decât la fotbal, în medie cu 50 de lei. De exemplu, o oră de fotbal pe teren descoperit în Bucureşti depăşeşte, în multe cazuri, 100 de lei. Şi tocmai pentru că există cerere, complexul sportiv Extreme a renunţat la terenurile de tenis în favoarea celor de fotbal, ceea ce a determinat un număr constant de clienţi, raportat la anul trecut.

Dincolo de acest segment de cluburi care țintește un public cu venituri mici şi medii, există şi un alt segment pentru oameni cu venituri mari, cum este Pescariu Sports&Spa. „Cred că românii pot face faţă asaltului de branduri de lux pe piaţă pentru că există o pătură a societăţii care are venituri foarte mari şi nu ezită să arate acest lucru“, spunea Dinu Pescariu, într-un interviu pentru Capital, cu puţin înainte de declaşarea crizei economice. De atunci, fostul tenisman a continuat să investească în întreţinerea clubului şi chiar să promoveze pachete cu anumite facilităţi, mai ales că bugetele pentru practicarea unui sport ca hobby au fost reduse chiar şi în cazul clienţilor cu bani.

Câteva preţuri

Un abonat la un club cu piscină exterioară plăteşte, în medie, pentru o lună, 350 de lei. Dacă există disponibilitate, la această sumă mai adaugă 50 lei pentru o oră de fotbal sau 40 de lei pentru o oră de tenis.

Piscină:

300 lei: Unul dintre cele mai ieftine abonamente lunare se găseşte la Complexul Sportiv Dinamo, preţurile încep de la 300 de lei;

720 lei: O lună de abonament la IDM Club costă 720 de lei, însă aici trebuie plătită şi o taxă de piscină de 12 lei pe oră; pentru grupuri de zece persoane care se înscriu în acelaşi timp, abonamentul individual costă 360 de lei;

2.000–10.000: La Pescariu Sports&Spa, un abonament pe trei luni costă 2.142 de lei, iar la World Class Academy, preţul abonamentului anual de membru, care include şi saună cu masaj, costă între 1.060 de lei şi 10.000 de lei, în funcţie de perioadă şi facilităţi incluse;

30-50 lei:
Pentru o zi de piscină la Daimon Club, Bleu Ciel, Club White, Complex Sportiv Dinamo, World Champions Club, Bamboo Sporting Club sau Butterfly Club Băneasa, tarifele nu depăşesc 50 lei.

Fotbal:

30-100 lei pe oră.
Cele mai mici preţuri pentru o oră de fotbal sunt în prima parte a zilei, la cluburi cum sunt Baza Sportivă Altona, COS Sport sau Complexul Dinamo;

70 şi 110 lei pe oră: În a doua parte a zilei, preţurile cresc, terenurile putând fi închiriate cu ora, printre altele la cluburi precum Complex Extreme, Complexul Dinamo sau Daimon Club, 110 lei. La Pescariu Sports este un singur preţ, îndiferent de oră – 140 lei.

Tenis:

12-40 de lei: Cele mai ieftine ore de tenis se joacă la Tenis Club Dia, cu doar 12 lei pe oră în prima jumătate a zilei şi 25 de lei în ultima parte a zilei; la Tenis Club AMG există un singur tarif – 25 de lei, în timp ce la Power Tenis Club şi la Complexul Sportiv Mazicon, 17 lei ora până la ora 16.00 şi 40 de lei în nocturnă.

40-100 de lei:
O oră de tenis în prima jumătate a zilei costă la Pescariu Sports
55 de lei, iar în a doua jumătate a zilei costă 100 de lei. Preţuri apropiate sunt şi la Open Tenis, Fibec Club, Brio Crio Sport, Play Tenis Club şi Daimon Club.