Pentru o bursa de studii de un an in strainatate, alcatuirea dosarului si admiterea dureaza tot un an

cu rabdare si sa va planificati riguros fiecare etapa cu un an inainte de data inceperii cursurilor. Calculul resurselor financiare personale nu trebuie sa lipseasca din strategie. Franta este una dintre destinatiile preferate de tinerii care vor sa se specializeze in strainatate deoarece este relativ apropiata de Romania, ca distanta, dar si ca mentalitate, stil de viata si, nu in ultimul rand, mai accesibila sub aspectul eforturilor financiare personale pe care le implica un stagiu de pregatir

cu rabdare si sa va planificati riguros fiecare etapa cu un an inainte de data inceperii cursurilor. Calculul resurselor financiare personale nu trebuie sa lipseasca din strategie. Franta este una dintre destinatiile preferate de tinerii care vor sa se specializeze in strainatate deoarece este relativ apropiata de Romania, ca distanta, dar si ca mentalitate, stil de viata si, nu in ultimul rand, mai accesibila sub aspectul eforturilor financiare personale pe care le implica un stagiu de pregatire postuniversitara. In plus, intre Romania si Franta exista destul de multe acorduri bilaterale, programe educationale sustinute de organisme sau asociatii internationale promotoare ale francofoniei, burse ale Guvernului francez etc.
Dintre toate variantele mentionate, bursele oferite de Guvernul francez absolventilor de studii superioare care doresc sa urmeze un program de studii aprofundate (echivalentul francezului DEA – Le Diplome Approfondies) sau masterat (DESS – Le Diplome d’Etudes Superieures Specialisees) asigura sprijin financiar pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si inscriere la universitate. Anual intra in competitie sute de candidaturi. La Biroul de bursieri din cadrul Serviciului de Cooperare si Actiune Culturala (SCAC) de pe langa Ambasada Frantei la Bucuresti, am fost informati ca departajarea se face pe baza meritelor scolare, cunostintelor de limba franceza si coerentei planului profesional. Din cele aproximativ 300 de candidaturi care se primesc anual la acest serviciu, doar 30 de persoane reusesc sa se claseze. Cele mai multe solicitari sunt in domeniul economic si financiar. Dosarele se pot depune in doua etape: prima are ca termen limita data de 3 ianuarie, iar cea
de-a doua se incheie pe 25 aprilie. Comisia de analiza a dosarelor se intruneste in luna mai, iar rezultatele se comunica pe la jumatatea lunii iunie.
Candidatii trebuie sa stie insa ca termenul necesar pentru informare si parcurgere a tuturor etapelor in vederea admiterii intr-un program necesita eforturi sustinute pe parcursul unui intreg an si destul de multe cheltuieli. Primul lucru pe care trebuie sa-l stie oricine porneste pe acest drum este ca obtinerea bursei (finantarii) din partea Guvernului francez este o procedura independenta, dar paralela cu admiterea la universitate. Demersurile trebuie facute aproape in acelasi timp, la SCAC pentru probleme legate de bursa si la secretariatul universitatii vizate pentru admitere.
Carmen Adam, absolventa a masterului de Comunicare manageriala si resurse umane din cadrul SNSPA Bucuresti, ne-a spus ca un plan de actiune elaborat pe etape si termene bine delimitate in timp i-a fost extrem de util pentru atingerea obiectivelor. Detaliile puse la dispozitie de interlocutoarea noastra ii vor scuti pe cei interesati de alergatura inutila si situatii neprevazute. Dovada ca, urmandu-l, Carmen Adam a reusit sa obtina in acest an o bursa de studii in Franta.

Plan de actiune
Octombrie – Decembrie
1. Stabiliti obiectivele
· Stabiliti directia in care doriti sa evoluati profesional pe termen lung.
· Imaginati-va etapele pe care va trebui sa le parcurgeti pentru a va atinge obiectivele.
· Alegeti domeniul de pregatire suplimentara si optati intre o formare orientata pe cercetare (DEA) sau una menita sa va pregateasca pentru practica (DESS).

2. Intelegeti sistemul educational francez
· Obtineti informatii navigand pe Internet sau direct de la biblioteca Institutului Francez din Bucuresti:
    – consultati lista universitatilor din Franta sau a domeniilor de formare care va intereseaza;
    – vizitati site-urile universitatilor care propun formarile respective si studiati cu atentie descrierile cursurilor pentru a le evalua relevanta in raport cu proiectul dumneavoastra de studii si pentru a cunoaste criteriile lor de admitere;
    – gasiti clasamente ale formarilor oferite pe tema aleasa sau informa-ti-va de la prieteni francezi care sunt specializarile de renume in Franta.
· Alcatuiti fise cu informatiile cele mai importante despre formarile pe care le considerati cele mai pertinente, deoarece va vor fi de folos la alcatuirea dosarelor de candidatura.

Sfaturi utile
Cautati sa va dati seama din informatiile prezentate de universitati care este deschiderea lor fata de studentii straini (din descrierea activitatilor universitatii, bogatia informatiilor oferite studentilor straini). Este un criteriu important deoarece universitatile obisnuite cu studenti straini va vor furniza informatii complexe si vor fi mai flexibile in procedurile de admitere;
Orientati-va spre universitati din provincie; Parisul este invadat de studenti de pretutindeni, este mai scump, si probabilitatea sa obtineti un loc de cazare in campus e mult scazuta.

Ianuarie – Februarie
1. Contactati Serviciul de Cooperare si Actiune Culturala (SCAC)
· Solicitati lista burselor oferite de guvernul francez sau de alte organisme internationale pentru a identifica filierele pe care le puteti aborda.
· Informati-va asupra datei de la care va puteti procura un dosar de candidatura, termenul limita de depunere si lista documentelor necesare.
Un model de dosar puteti vedea pe site-ul Institutului Francez din Bucuresti, rubrica dedicata burselor. Dosarele de candidatura sunt disponibile la sediul SCAC incepand cu sfarsitul lunii ianuarie si trebuie depuse complet pana in jurul datei de 25 aprilie.

2. Contactati universitatile
· Contactati pe e-mail secretariatele sau chiar responsabilii de formare de la cat mai multe universitati, solicitand informatii despre programe si conditiile de admitere specifice pentru studentii straini.
· Cereti datele precise la care puteti solicita dosarul de candidatura (acestea pot varia intre martie – mai) si termenul de depunere a acestuia.

3. Pregatiti documentele necesare pentru dosarul de bursa
· Ridicati formularul de solicitare a bursei de la SCAC si incepeti pregatirea documentelor necesare: copii si traduceri de pe diplomele de studii, scrisoarea de motivare, proiectul profesional, scrisoarea din partea universitatii etc.
Raspunsurile la candidaturile pentru bursa nu sosesc mai devreme de mijlocul lunii iunie, de aceea nu trebuie sa asteptati confirmarea bursei pentru a candida la universitati.

Sfaturi utile
Acordati atentie deosebita scrisorii de motivare si proiectului profesional, care cantaresc mult in evaluarea dosarului.
La dosarul de candidatura pentru obtinerea bursei se cere sa anexati si un document care sa faca dovada unei preinscrieri intr-o universitate in Franta. Alegeti doua-trei universitati care propun specializarile cele mai interesante pentru dumneavoastra si solicitati acestora o scrisoare care sa ateste ca intruniti conditiile de admitere si puteti fi considerat eligibil. Este de preferat ca aceasta cerere sa fie facuta separat de demersurile administrative legate de dosarul de admitere si sa fie adresata responsabilului de formare, anexand un CV detaliat in franceza si cateva informatii legate de motivatia dumneavoastra.

Martie – Aprilie
1. Alcatuiti dosarul de candidatura la universitate
· Solicitati dosarul de candidatura si brosurile de prezentare detaliata a specializarilor de la cat mai multe universitati.     – unele universitati se vor oferi sa le trimita gratuit, majoritatea insa vor cere sa le trimiteti o scrisoare cu un plic autoadresat format mare, insotit de unu-doua cupoane de raspuns internationale.

2. Faceti demersurile pentru echivalarea diplomelor
· Solicitati informatii legate de procedura de validare a studiilor. Validarea se face pe baza dosarului, actelor si documentelor justificative pe care le veti furniza universitatii, de catre o comisie care se intruneste o singura data pe an (perioada difera de la o universitate la alta). r
r
Sfaturi utiler
Adresati-va universitatilor care v-au raspuns cel mai prompt la mesajele anterioare, in ideea ca acestea va vor primi candidatura cu mai mult interes.r
Universitatile refuza candidaturile studentilor straini care nu au primit acordul comisiei de validare. Validarile se fac in general pana la 15 mai cel tarziu, in vreme ce dosarele de candidatura pot fi trimise pana in iunie-iulie. Ca urmare, procedati intai la validarea studiilor, si apoi la depunerea dosarului de candidatura.r
Cupoanele de raspuns internationale (in jur de un dolar bucata) se obtin in Bucuresti numai de la Oficiul Postal nr. 1 din Matei Milo. Stocul este limitat si se reinnoieste destul de rar. De aceea este bine sa vi le procurati din timp. r
r
Mai – Iunier
1. Trimiteti dosarul la universitater
• Completati dosarul cu atentie si atasati toate documentele suplimentare cerute in ordinea in care sunt mentionate de universitate, plus numarul de plicuri si cupoane de raspuns internationale necesare(min. 1, max. 4).r
• Trimiteti taxa de examinare a dosarului. Majoritatea universitatilor solicita plata r
unei sume cuprinse intre 16 si 40 euro. Modalitatea de plata agreata (si cea mai putin costisitoare) este prin mandat postal international. r
• Trimiteti dosarele completate cu 15 de zile inainte de data limita de depunere. Un plic trimis cu confirmare de primire in Franta ajunge la destinatie in aproximativ 8 zile lucratoare.r
r
Sfaturi utiler
Pentru plata prin mandat international a taxelor, normele Postei Romane cer sa indicati, in afara adresei universitatii, si numele unei persoane fizice. Solicitati de la universitate numele si prenumele agentului contabil, ca sa puteti efectua plata. Posta Romana accepta valuta numai in bancnote, de aceea puteti fi pus in situatia de a plati mai mult decat este taxa. De exemplu, la o taxa de 16 euro platiti 20, euro fiindca bancnote de 1 euro nu sunt in circulatie.r
r
r
Cheltuieli pentru obtinerea unei burser
Bugetul minim spre mediu al cheltuielilor cu dosarul de candidatura urca la 600 euro. Daca universitatea pretinde sustinerea interviului in Franta, la acest buget trebuie adaugate alte cateva sute de euro (minimum 200 euro, cu autocarul).r
r
1. Alcatuirea dosarului pentru bursar
Traduceri legalizate de pe diploma de licenta si foaia matricola: 6 pagini x 3,5 euro = 800.000 leir
r
2. Obtinerea dosarelor de la universitati (4 universitati)r
Plic mare, taxe postale pentru trimitere par avion, doua cupoane de raspuns internationale la fiecare universitate: 4 x s(37500 x 2) + 5000)t = 320.000 leir
r
3. Alcatuirea dosarului de validare a studiilor (4 universitati)r
Traduceri legalizate de pe diploma de licenta, foaia matricola, diploma de bacalaureat + fotocopii: r
4 x (8 pagini x 3,5 euro) = 4.200.000 leir
Cheltuieli de expediere prin posta par avion cu confirmare de primire: 4 x 200.000 = 800.000 leir
r
4. Alcatuirea dosarului pentru admiterea la universitate r
(4 universitati)r
Traduceri legalizate de pe diploma de licenta, foaia matricola, diploma de bacalaureat + fotocopii:r
4 x (8 pagini x 3.5 euro) = 4.200.000 leir
Plicuri, cupoane de raspuns internationale (se solicita minimum 3 la fiecare universitate): 4 x (3 x 37500) = 450.000 leir
Cheltuieli de expediere, posta par avion cu confirmare de primire: 4 x 200.000 = 800.000 leir
Taxa de examinare a dosarului platita in contul agentului contabil de pe langa fiecare universitate (in medie 25 de euro + taxele postale de efectuare a platii): r
4 x (1.000.000 + 350.000) = 5.400.000 leir
5. Costuri de obtinere a unui atestat de cunoastere a limbii franceze recunoscut de universitati (prin intermediul Institutului Francez, examenele DALF sau TEF): aprox. 50 euro = 2.000.000 lei.r
r
Atentie ! examinarea se face o data pe an, de regula toamna.r
r
6. Costuri generale de comunicare r
Orele de cautare pe Internet, trimitere mesaje, apeluri telefonice internationale: minimum 1.000.000 lei.