Peste 41% din autoturismele vândute în acest an în România aparţin claselor mini şi mică, o evoluţie care marchează apropierea de tendinţele din Occident, unde aglomerările urbane au reorientat preferinţele clienţilor spre maşini uşor de manevrat prin traficul sufocant.
Cu numai câţiva ani în urmă, piaţa autohtonă era dominată autoritar de autoturismele din clasa compactă, acest segment deţinând aproximativ 50% din totalul vânzărilor. Treptat, însă, forţaţi de lipsa de spaţiu de pe şosele şi de traficul infernal, şoferii români se orientează către zona vehiculelor de mici dimensiuni. Astfel, dacă în 2005 numai 1,8% din cumpărătorii de maşini optau pentru un autoturism din clasa A (mini), în acest an, ponderea automobilelor de oraş a atins 4%. Cifra este, desigur, modestă, însă, dacă adăugăm şi faptul că peste 48.684 de autoturisme din import, din totalul de 129.245 de unităţi vândute în primele opt luni, fac parte din clasa B (mică), schimbarea devine mai evidentă.
Fără doar şi poate, piaţa românească rămâne tributară ideii că maşina trebuie să aibă un portbagaj cât mai mare. Tocmai de aceea, cele mai vândute modele rămân Dacia Logan, Renault Symbol sau Renault Mégane. O privire mai atentă la datele APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) arată clar schimbarea de trend. În perioada ianuarie – august 2007, importurile au crescut cu 53,2% faţă de primele opt luni din 2006, până la 129.245 de unităţi. Creşterea înregistrată de importurile din clasa A este de 55,2%, deci peste media pieţei. Acelaşi lucru se întâmplă cu clasele B şi C care au crescut cu 0,1%, respectiv 2%, mai mult decât piaţa. Clasele D, E şi F, în schimb, cresc mai încet decât piaţa totală, în principal din cauza costurilor destul de ridicate ale mărcilor din aceste segmente.
„Principalul avantaj al maşinilor din clasele A şi B este preţul redus al acestora. Nu toată lumea îşi poate permite o maşină scumpă din segmentele D şi E. Nu trebuie omis nici faptul că o maşină mai mică poate fi mai uşor manevrată în trafic. Există, însă, şi un impediment: rişti să nu fii văzut de cel care trece într-un SUV“, declară Bogdan Paşa, coordonator PR la Kia Romauto. În opinia importatorului mărcilor italiene în România, motivul cel mai des enunţat de clienţii maşinilor din clasa mică este traficul sufocant, urmat de lipsa locurilor de parcare şi de costurile pe care le implică deţinerea unei maşini. „Un autoturism de mici dimensiuni va fi intotdeauna mult mai uşor de manevrat în condiţiile aglomeraţiei urbane din zilele noastre şi va avea costuri de întreţinere mult mai mici, mai ales în privinţa consumului de combustibil“, afirmă Valeriu Ţoneş, şeful departamentului de relaţii publice de la AutoItalia.
Sedanul a scăzut de la 80% la 50% din piaţă
„Creşterea noastră din acest an a venit din segmentul B. Ne raportăm tot timpul la piaţa din Vest şi acolo vom ajunge. Şi asta este normal, pentru că oamenii se bazează acum pe segmentele A-B, maşini de oraş“, declară şi Cătălin Gavra, directorul general al Romcar, importatorul Ford. Dacă în România modelele sedan de dimensiuni medii sunt încă cel mai întâlnite pe şosele, în Europa Occidental, situaţia este cu totul alta. În oraşe defilează cohorte de maşini de dimensiuni reduse din clasele A şi B, iar pe autostrăzi break-urile sunt suverane în perioada concediilor. Conform datelor JATO Dynamics, în statele din vestul Europei, clasa A deţine 6,2% din totalul vânzărilor, iar segmentul B este suveran, cu peste 30% din vânzări. În cel mai mic segment al pieţei occidentale, maşinile cu cel mai mare succes sunt Fiat Panda, Citroën C1 şi Toyota Aygo, iar la noi, clasa A este dominată de Chevrolet Spark, Fiat Panda şi Peugeot 107. În zona segmentului B, liderii occidentali sunt Renault Clio, Fiat Punto şi Ford Fiesta, iar în România se vând bine Renault Symbol, Chevrolet Aveo şi Skoda Fabia.
Deşi avem preferinţe destul de diferite de vestici, există şi un lucru care ne apropie şi devine tot mai evident – orientarea către modelele în două volume. „Dacă în anii trecuţi sedanul reprezenta cam 80% din segmentele B şi C de la noi, la ora actuală, structura s-a modificat şi a scăzut pe la 50%. Cred că urmează acelaşi trend ca în Vest, unde 70% se vând hatchback-uri“, spune Cătălin Gavra.
Ofertele joacă un rol decisiv
Deocamdată, evoluţia de pe piaţa locală este haotică. Este posibil ca după creşterile din A şi B să revină moda C sau chiar D. Asaltaţi de ofertele de pe piaţă, românii cedează mai mult instinctelor decât logicii. „Până acum, de la un an la altul, putem spune că segmentele o iau razna în România. De ce? Pentru că există o anume categorie de clienţi care cumpără oferte şi nu neapărat ceea ce au nevoie“, consideră directorul importatorului Ford. „Nouă ni se întâmplă să vedem la showroom clienţi care vin cu un gând şi pleacă cu o maşină din cu totul alt segment. Cred că va mai trece un timp până când românii vor analiza maşina prin prisma unei eficienţe economice. Foarte puţini clienţi fac o analiză de la cap la coadă: care este preţul de achiziţie, cât costă întreţinerea, care este garanţia, cât costă asigurarea, cu cât poate fi vândută pe piaţa second hand etc.“, încheie Gavra.
Cu privire la viitoarele tendinţe ale pieţei, importatorii români sunt de părere că întreaga piaţă va continua să avanseze. „Conform previziunilor noastre, în 2007, segmentul 4X4/SUV va înregistra cea mai importantă creştere faţă de 2006, urmat de clasa mică şi clasa compactă, cu niveluri procentuale de creştere relativ egale“, ne-a declarat brand-managerul Nissan, Ionuţ Gheorghe, iar Valeriu Ţoneş este de părere că „România este încă o piaţă atipică, dar anticipăm o creştere continuă a vânzărilor de maşini din clasa mică. De asemenea, clasa compactelor va rămâne una importantă“.