Peste 41% din autoturismele vândute în acest an în România aparţin claselor mini şi mică, o evoluţie care marchează apropierea de tendinţele din Occident, unde aglomerările urbane au reorientat preferinţele clienţilor spre maşini uşor de manevrat prin traficul sufocant. Cu numai câţiva ani în urmă, piaţa autohtonă era dominată autoritar de autoturismele din clasa compactă, acest segment deţinând aproximativ 50% din totalul vânzărilor. Treptat, însă, forţaţi
Peste 41% din autoturismele vândute în acest an în România aparţin claselor mini şi mică, o evoluţie care marchează apropierea de tendinţele din Occident, unde aglomerările urbane au reorientat preferinţele clienţilor spre maşini uşor de manevrat prin traficul sufocant.
Cu numai câţiva ani în urmă, piaţa autohtonă era dominată autoritar de autoturismele din clasa compactă, acest segment deţinând aproximativ 50% din totalul vânzărilor. Treptat, însă, forţaţi de lipsa de spaţiu de pe şosele şi de traficul infernal, şoferii români se orientează către zona vehiculelor de mici dimensiuni. Astfel, dacă în 2005 numai 1,8% din cumpărătorii de maşini optau pentru un autoturism din clasa A (mini), în acest an, ponderea automobilelor de oraş a atins 4%. Cifra este, desigur, modestă, însă, dacă adăugăm şi faptul că peste 48.684 de autoturisme din import, din totalul de 129.245 de unităţi vândute în primele opt luni, fac parte din clasa B (mică), schimbarea devine mai evidentă.
„Principalul avantaj al maşinilor din clasele A şi B este preţul redus al acestora. Nu toată lumea îşi poate permite o maşină scumpă din segmentele D şi E. Nu trebuie omis nici faptul că o maşină mai mică poate fi mai uşor manevrată în trafic. Există, însă, şi un impediment: rişti să nu fii văzut de cel care trece într-un SUV“, declară Bogdan Paşa, coordonator PR la Kia Romauto. În opinia importatorului mărcilor italiene în România, motivul cel mai des enunţat de clienţii maşinilor din clasa mică este traficul sufocant, urmat de lipsa locurilor de parcare şi de costurile pe care le implică deţinerea unei maşini. „Un autoturism de mici dimensiuni va fi intotdeauna mult mai uşor de manevrat în condiţiile aglomeraţiei urbane din zilele noastre şi va avea costuri de întreţinere mult mai mici, mai ales în privinţa consumului de combustibil“, afirmă Valeriu Ţoneş, şeful departamentului de relaţii publice de la AutoItalia.
Sedanul a scăzut de la 80% la 50% din piaţă
Deşi avem preferinţe destul de diferite de vestici, există şi un lucru care ne apropie şi devine tot mai evident – orientarea către modelele în două volume. „Dacă în anii trecuţi sedanul reprezenta cam 80% din segmentele B şi C de la noi, la ora actuală, structura s-a modificat şi a scăzut pe la 50%. Cred că urmează acelaşi trend ca în Vest, unde 70% se vând hatchback-uri“, spune Cătălin Gavra.
Ofertele joacă un rol decisiv
Cu privire la viitoarele tendinţe ale pieţei, importatorii români sunt de părere că întreaga piaţă va continua să avanseze. „Conform previziunilor noastre, în 2007, segmentul 4X4/SUV va înregistra cea mai importantă creştere faţă de 2006, urmat de clasa mică şi clasa compactă, cu niveluri procentuale de creştere relativ egale“, ne-a declarat brand-managerul Nissan, Ionuţ Gheorghe, iar Valeriu Ţoneş este de părere că „România este încă o piaţă atipică, dar anticipăm o creştere continuă a vânzărilor de maşini din clasa mică. De asemenea, clasa compactelor va rămâne una importantă“.