actorilor din economie si afisarea proiectului pe site-ul Ministerului Finantelor spre dezbatere publica; in plus, modificarile incalca chiar principiile din Codul fiscal, care spun ca nici o schimbare nu intra in vigoare in anul fiscal in care a fost decisa si ca eventualele modificari trebuie „de regula“ anuntate cu sase luni in avans. Furia patronatelor este de inteles: au fost consultate dupa ce decizia a fost luata. La fel de explicabila este si nemultumirea celorlalti actori din piata, de la investitorii pe piata de capital, la producatorii de alcool, care acuza incoerenta ce a marcat procesul de modificare.De la inceputul lunii februarie pana acum, era, teoretic, suficient timp si pentru consultari, si pentru a anunta, din vreme, schimbarile de taxe si impozite. De altfel, nimeni nu contesta principiul: cota unica inseamna un procentaj egal aplicat pentru orice forma de venit. Desigur, modificarea nu ar fi fost nici atunci perfect legala, dar cel putin nu ar fi fost in pericol de a fi boicotata de mediul de afaceri. In domeniul strategiei, exista o maxima care spune ca „perceptia este realitate“. Reducerea impozitului pe venit si pe profit la 16% a fost perceputa ca o miscare in favoarea contribuabilului si s-a bucurat de sprijin, iar parte din succesul Aliantei in alegeri s-a bazat pe aceasta scadere a impozitelor. Povestea din ultimele doua luni are insa toate datele pentru a fi considerata o greseala strategica.In primul rand, nu a existat nici o idee clara privind ce taxe si impozite se vor modifica. In al doilea rand, discutii privind modul cum se vor percepe si care va fi baza de impozitare au persistat pana in ultimele ore inaintea adoptarii. Cel putin zece variante de modificare au fost puse pe masa intr-un interval mai scurt de doua luni. Ministrul finantelor nu s-a asigurat intr-o problema esentiala, din punct de vedere strategic: nu a obtinut sprijinul nici unui actor din afara institutiei, nu a cerut nici un sfat si nu a avut nici o consultare.Toata lumea a fost incantata de reducerea impozitului la 16%. Acum, acest efect s-a pierdut definitiv din cauza greselilor de strategie recente. Relaxarea fiscala va ramane in istorie ca un episod fericit ce a durat doar cateva zile. Cota unica de 16% ramane valabila, dar beneficiile sale au fost, aparent, anulate de tevatura fiscala recenta. Nu a facut nimeni calcule. Perceptia este realitate.