O anvelopă premium are un preț care depășește pragul de 300 de lei, iar una cu cele mai noi tehnologii poate fi chiar mai scumpă. Pentru mulți șoferi un cost ridicat al anvelopelor este greu de acceptat, însă studiile realizate de producători arată clar cât de important este rolul cauciucurilor în situații dificile. Mai ales dacă avem în vedere faptul că zona de contact dintre un vehicul – oricât de scump și performant – și suprafața de rulare nu este mai mare decât o carte poștală.
Turanza T005, cea mai nouă anvelopă Bridgestone
Pentru a înțelege mai exact importanța unei anvelope performante Capital a răspuns invitației Bridgestone de a participa la prezentarea și testele Turanza T005, cel mai nou produs premium al celui mai mare producător mondial de anvelope. În cadul centrului de testare de lângă Roma, oficialii companiei au prezentat mai întâi un studiu care arată că utilizatorii europeni de anvelope sunt foarte interesați de comportamentul pe carosabil umed atunci când achiziționează cauciucuri de vară, în special de cel din timpul virajelor și al frânării. Totodată, ei se așteaptă ca produsele nou-cumpărate să fie utilizate mai mult de doi ani și sunt dispuși să plătească în plus cu circa 12% pentru cauciucurile premium cu cele mai bune performanțe. În aceste condiții, specialiștii Bridgestone au realizat Turanza T005 astfel încât să aibă cele mai bune rezultate pe asfalt umed în special în timpul frânării și al virării. În urma testării, anvelopa a arătat o distanță de frânare cu 2,3 metri mai redusă decât media competitorilor și o rază de virare cu 3,7 metri mai bună. De altfel, față de media anvelopelor concurente, Turanza T005 are performanțe mai bune cu 4% în privința rezistenței la rulare, cu 8% în cea a frânării pe umed și cu 6% în cazul virajelor pe carosabil ud. Aici trebuie însă menționat faptul că studiul realizat de Bridgestone și certificat de TÜV SÜD a luat în calcul drept concurent pentru T005, pe lângă Michelin Primacy 3 și Goodyear EfficientGrip Performance, anvelopa Continental PremiumContact 5 în condițiile în care pe piață există încă de la finalul lui 2016 o variantă mai nouă, PremiumContact 6. Pe lângă cifrele seci, însă, Capital a putut testa și comportamentul Bridgestone Turanza T005 pe diferite suprafețe de rulare și în diferite condiții, comportamentul anvelopei fiind lăudabil.
Două anvelope de iarnă de la Continental
Dacă Bridgestone tocmai a prezentat o anvelopă de vară, Continental a lansat în Suedia, pe circuitul de testare de la Arvidsjaur, două anvelope de iarnă. Prima dintre acestea, WinterContact TS 860 S, este destinată mașinilor sport cu motoare puternice, în timp ce a doua, VikingContact 7, se adresează în special țărilor nordice cu o climă severă. Pe lângă caracteristile tehnice mai greu de înțeles pentru publicul larg, dar care arată evoluția incontestabilă a anvelopelor de la o generație la alta, oficialii Continental au pus la dispoziția jurnaliștilor câteva tipuri de teste menite să arate importanța anvelopelor pe drumuri acoperite cu zăpadă și gheață. Dacă WinterContact TS 860 S și-a arătat pe deplin performanțele în timpul utilizării de-a lungul unui traseu de viteză, cu viraje și diferențe de nivel, noua VikingContact 7 a fost testată prin comparație cu VikingContact 5. Pe același traseu, un BMW 118i de ultimă generație, echipat cu VikingContact 5, a fost mult mai greu de stăpânit decât un BMW 318 Ti având în dotare VikingContact 7. Prin urmare, în ciuda tehnologiilor tot mai avansate din dotarea mașinilor, performanțele anvelopelor rămân extrem de importante. Iar diferențele de preț sunt pe deplin justificate dacă avem în vedere că, în situații-limită, orice metru parcurs în plus de mașină în timpul frânării sau derapajului poate face diferența dintre o călătorie fără probleme și una cu un final nedorit.
Procente interesante
- 23% dintre penele de cauciuc au loc după căderea nopții
- 50% dintre pene au loc în locuri izolate
- 72% dintre șoferițe nu își schimbă singure anvelopele
- 93% dintre șoferi pierd circa trei ore din cauza unei pene de cauciuc
Sursa: Bridgestone
„Vara nu-i ca iarna” nici la anvelope
- Distanța de frânare pe zăpadă a unui autoturism cu anvelope de vară care se deplasează cu 50 km/h ajunge la 62 m, față de 31 m în cazul utilizării cauciucurilor adecvate
- În cazul frânării de la 50 km/h, un vehicul cu anvelope uzate până la 4 mm va parcurge 14 m în plus față de unul dotat cu cauciucuri noi, cu banda de rulare de 8 mm
- 55,8 km/h va fi viteza pe care o va avea un vehicul dotat cu anvelope ieftine de vară atunci când unul cu anvelope premium va ajunge de la 100 km/h la zero
- Frânarea de la 100 km/h pe asfalt umed va necesita 51,1 m în cazul unei anvelope noi umflată corespunzător (cca 2,1 bari) și 57,2 m dacă presiunea este de doar 1,6 bari
Sursa: Continental