Începând de la 1 noiembrie “conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, constituie contravenţie”, se arată în OUG nr. 5/2011.
Românii nu au înţeles foarte bine partea legată de “drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei”, astfel încât majoritatea au făcut cozi în service-uri pentru a-şi schimba anvelopele.
Anvelopele de iarnă sunt concepute special pentru rularea pe un carosabil dificil în timpul iernii. Caracteristicile lor duc la îmbunătăţirea frânării, a tracţiunii şi a manevrabilităţii vehiculului, însă dacă temperatura de afară nu a scăzut sub 7 grade se întâmplă exact opusul.
Cei care conduc automobile cu anvelope de iarnă pe vreme calduroasă se expun la mai multe riscuri
În primul rând, atunci când conduci un automobil cu anvelope de iarnă când e cald afară există un zgomot pronunţat, iar anvelopele se tocesc mai repede. În al doilea rând, anvelopele de iarnă utilizate la temperaturi de peste şapte grade Celsius au o aderenţă scăzută care se traduce prin distanţa de frânare mai slabă, manevrabilitate mai slabă şi instabilitate.
Cei care au condus automobile prevăzute cu anvelope de iarnă în zilelele mai călduroase s-au plâns că sistemul ABS se activa când rulau pe o suprafaţă uscată. De asemenea, există riscul ca anvelopele să explodeze dacă se circulă cu viteze mari pe distanţe mai lungi de 250 de km.