Pericol în Europa din cauza trecerii la mașinile electrice: „Vom avea o problemă”

masini electrice

SURSĂ FOTO: Dreamstime

Tranziția la vehiculele electrice devine periculoasă pentru anumite zone din Europa. Criticii spun că tranziția are loc mult prea repede și că firmele avea o concurență cruntă cu China.

Tranziția la vehiculele electrice, periculoasă pentru Europa

Tranziția la vehiculele electrice! În ultimele trei decenii, localitatea Dolny Kubin din nordul Slovaciei a găzduit investiții semnificative, atrăgând investitori precum producătorul austriac de piese auto Miba.

Această schimbare a avut loc pe măsură ce fosta Cehoslovacie a evoluat de la statutul de remanență a vechiului bloc estic la un important centru al producției auto la nivel mondial.

Zona cunoscută sub numele de „Detroit-ul Europei” intră într-o nouă fază de tranziție în 2024, odată cu accelerarea adoptării vehiculelor electrice și sprijinul Uniunii Europene pentru producția internă.

De această dată, provocarea nu constă în recuperarea decalajului, ci în evitarea stagnării și protejarea impulsului economic.

Investiții masive în producția de mașini electrice

Producătorii de automobile fac investiții semnificative pentru a trece la vehiculele electrice. Grupul german Volkswagen AG are planuri să înceapă producția de SUV-uri complet electrice în Slovacia după 2025.

Volvo construiește o nouă uzină în apropiere de orașul Kosice, unde va începe producția de automobile electrice în 2026.

Conform unui studiu efectuat de GLOBSEC, un grup de reflecție cu sediul în Bratislava, în cel mai pesimist scenariu, trecerea la electromobilitate ar putea duce la eliminarea a până la 85.000 de locuri de muncă în Slovacia. Asta reprezintă aproximativ 4,5% din forța totală de muncă.

În Cehia, țara de origine a mărcii Skoda, prim-ministrul a pus accent pe sprijinirea industriei auto locale. El a transformat acest aspect într-o prioritate strategică în procesul de tranziție către electromobilitate.

Similar cu Slovacia, Cehia se află în etape diferite ale discuțiilor cu posibili investitori pentru construirea de fabrici de baterii. Cu toate acestea, niciuna dintre aceste discuții nu atinge nivelul de atracție pe care Ungaria și Polonia îl au în ceea ce privește investițiile în acest domeniu.

„Dacă nu gestionăm această transformare, vom avea o problemă cu ocuparea forţei de muncă”, a declarat Alexander Matusek, preşedintele grupului de lobby al industriei auto din Slovacia.

SURSA FOTO: Dreamstime

Slovacia şi Cehia produc mai multe maşini pe cap de locuitor

Importanța industriei auto pentru Slovacia și Cehia este dificil de supraestimat. Aceste două țări, care au avut o despărțire pașnică în 1993, produc mai multe mașini pe cap de locuitor decât oricare altă parte a lumii.

În ambele țări, cel puțin un sfert din exporturi depind de fabricile de automobile, generând o creștere economică medie:

  • de 3,5% în Slovacia
  • de 2,4% în Cehia în ultimele două decenii

Cifrele depășesc media Uniunii Europene.

Jumătate din producția industrială a Slovaciei derivă de la producătorii de automobile și furnizorii acestora. În total, 260.000 de persoane sunt angajate la cei patru producători de automobile și cei 350 de furnizori de automobile din Slovacia.

În Cehia, numărul angajaților din acest sector este aproape dublu față de cel din Slovacia.

Dolny Kubin, un oraș cu aproximativ 18.000 de locuitori, este situat în regiunea Zilina din Slovacia, acolo unde se găsește și fabrica producătorului coreean de automobile Kia.

A fost necesară o perioadă de două decenii pentru a reduce rata șomajului de la 20% la 4%. Succesul este atribuit, în mare parte, companiei Miba.

Aceasta produce componente pentru motoare cu combustie și transmisii destinate clienților precum Volkswagen și Stellantis, care grupa mărci importante, printre care Fiat și Citroen.

Trecerea la mașinile electrica va arunca orașul în regres

Primarul Jan Prilepok exprimă îngrijorarea că tranziția către vehicule electrice ar putea duce la o regresie a orașului său.

„Ştiu din discuţiile cu furnizorii că aceştia sunt pregătiţi să se adapteze, dar depind de clienţii lor pentru a face faţă transformării. Vedem acest lucru ca pe o ameninţare serioasă. Îmi vin în minte paralele cu Nokia şi telefoanele sale mobile din trecut”, a spus Prilepok.

Sute de companii specializate în furnizarea de componente pentru industria auto se găsesc răspândite în Cehia și Slovacia.

Aceste companii se străduiesc acum să-și mențină comenzile și locurile de muncă într-o industrie care traversează cea mai mare schimbare de la privatizarea producătorilor auto de stat și construirea noilor uzine în anii ’90.

Presiunea este generată de faptul că un sistem de propulsie al unui automobil tradițional implică aproximativ 200 de piese mobile, în timp ce un sistem electric are aproximativ o zecime din acest număr.

La fel, nu sunt necesare componente precum injectoarele de combustibil și sistemele de evacuare a gazelor.

UE subminează industria auto

Criticii afirmă că Uniunea Europeană slăbește industria auto. Ei susțin că tranziția la vehiculele electrice este prea rapidă. Companiile vor avea o luptă mai dificilă pentru a concura cu China, potrivit președintelui Asociației Industriei din Cehia, Zdenek Zajicek.

„Europa a luat un ritm mare şi a pornit într-o direcţie care, într-un fel, ne plasează într-o poziţie dezavantajoasă în comparaţie cu alte continente”, a declarat Zajicek într-un interviu postat online în noiembrie.

Anumite companii încep să resimtă impactul. Kongsberg Automotive, producător de schimbătoare de viteze din Vrable, în centrul Slovaciei, a fost nevoit să concedieze 192 de angajați în octombrie, din cauza creșterii costurilor.

Un alt furnizor, Svec Group, a menționat că trebuie să îndeplinească criteriile ecologice impuse de UE, în timp ce rivalii lor chinezi nu sunt supuși acelorași standarde.

„Noi nici măcar nu putem cumpăra materia primă la preţul la care ei îşi vând produsele finale. Îi întrebăm astăzi pe clienţii noştri ce vor face pentru a face faţă acestei transformări, şi nici măcar ei nu ştiu încă”, a declarat Lubomir Svec.