Kremlinul va încerca să creeze haos în Republica Moldova
Deputatul PAS Oazu Nantoi afirmă că Kremlinul va încerca să creeze haos și instabilitate în Republica Moldova. Scopul este de a submina atât ideea unui referendum privind aderarea la Uniunea Europeană, cât și orientarea pro-europeană a țării.
Oazu Nantoi a declarat în cadrul emisiunii „Punctul pe AZi” de la TVR MOLDOVA că este evident că Kremlinul nu are un candidat capabil să o învingă pe Maia Sandu în alegerile prezidențiale.
Prin urmare, nu își poate atinge scopul prin intermediul alegerilor.
Kremlinul nu dorește ca Republica Moldova să iasă de sub controlul său în procesul de integrare europeană, iar referendumul privind aderarea la Uniunea Europeană este un element necesar pentru desprinderea de trecutul nefavorabil.
Din acest motiv, Kremlinul va încerca să provoace haos și destabilizare pentru a împiedica ideea de referendum.
Nantoi a subliniat că articolul 143 din Constituție prevede că aceasta nu poate fi revizuită în condiții de urgență, război sau asediu, și a amintit de regimul din stânga Nistrului și de „experiența” anului 2014, când tinerii din UTA Găgăuzia erau racolați și trimiși în Rostov pe Don pentru a fi pregătiți să destabilizeze situația din Republica Moldova.
Nu există motive de panică în Republica Moldova
Cu toate acestea, deputatul a afirmat că nu există motive pentru panică. Societatea se sensibilizează și se consolidează. Susținerea din partea României, UE și NATO este fără precedent, inclusiv în domeniul securității.
El a menționat că serviciile speciale colaborează și acționează pentru a contracara aceste amenințări. Totuși, a evidențiat și anumite vulnerabilități, cum ar fi lipsa unor dosare finalizate în legătură cu finanțarea ilegală a partidelor politice.
Nantoi a explicat că, deși în trecut partidele politice erau finanțate ilegal de oameni de afaceri, acum problema este finanțarea activităților anti-statale.
El a adăugat că Kremlinul dorește să realizeze o lovitură de stat, însă nu va reuși. O altă problemă serioasă, în opinia sa, este prezența în Parlament a aproape unui sfert dintre membri care sunt angajați ai regimului de la Kremlin și care încearcă să orchestreze o lovitură de stat.
„Este evident că, Kremlinul nu are acel candidat care ar fi fost capabil, participând la alegerile prezidențiale, să o învingă pe Maia Sandu. Kremlinul nu poate să-și atingă scopul prin alegeri. Al doilea moment – Kremlinul nu dorește să scape de sub control R. Moldova în ceea ce privește procesul de integrare europeană și referendumul este un element foarte important pentru noi, pentru ruperea de trecutul nefast. Asta înseamnă că Kremlinul va încerca să provoace haos, destabilizare pentru ca să zădărnicească însăși ideea de referendum.
Articolul 143 din Constituție, limitele revizuirii, punctul 2, acolo spune că Constituția nu poate fi revizuită în condițiile de urgență, de război și de asediu. Și mai este regimul din stânga Nistrului. Și mai este „experiența” anului 2014 când tinerii din UTA Găgăuzia erau racolați și trimiși în Rostov pe Don pentru a fi pregătiți în calitate de „boevici” pentru destabilizarea situației în R. Moldova. Dar, motive pentru panică nu există, crește sensibilizarea și consolidarea societății, noi vedem o susținere fără precedent din partea României, UE, NATO, inclusiv, în ceea ce privește domeniul securității și este absolut evident că serviciile speciale colaborează între ele și anihilează.
Dar, totodată, noi avem și unele vulnerabilități. Aș fi vrut să vad niște dosare duse până la decizii irevocabile în ceea ce privește finanțarea ilegală a partidelor politice, ceea ce nu este finanţare ilegală a partidelor politice. Noi am trecut prin faza ceea naivă când pe interior exista corupția politică, partidele politice intrau în cârdășie cu oamenii de afaceri care le dădeau bani în campania electorală, pe urmă aveau favoruri din partea guvernării, acum este vorba de finanțarea activității anti-statale. Kremlinul dorește să realizeze ceea ce se numește lovitură de stat. Alta este că nu le va reuși.
Este o problemă serioasă – când în Parlamentul țării ai aproape un sfert care sunt angajați ai regimului de la Kremlin care încearcă să pună la cale lovitură de stat”, a spus Oazu Nantoi, în cadrul emisiunii „Punctul pe AZi”, de la TVR MOLDOVA.
Republica Moldova a obținut deschiderea oficiară a negocierilor pentru UE
În cadrul aceleași emisiuni, directorul executiv al IPRE, Iulian Groza, spune că Republica Moldova va reuși să deschidă oficial negocierile de aderare la Uniunea Europeană în cadrul Conferinței interguvernamentale care va avea loc în această lună.
Iulian Groza a explicat că Republica Moldova a reușit să îndeplinească condițiile minime necesare pentru a primi o evaluare favorabilă din partea Comisiei Europene în ceea ce privește cele nouă condiții impuse, toate fiind considerate îndeplinite.
Președinția belgiană a anunțat că la Consiliul de afaceri generale din 25 iunie se vor discuta două subiecte:
- cadrul de negocieri cu UE
- și convocarea unei ședințe interguvernamentale, care cel mai probabil va avea loc imediat după ședința Consiliului de afaceri generale
Groza a subliniat că cea mai importantă decizie politică a fost deja luată în decembrie. Deschiderea formală a negocierilor în cadrul Conferinței interguvernamentale este doar o etapă formală dictată în mare parte de:
- decizia Comisiei Europene
- și de nivelul de pregătire al Republicii Moldova pentru a avansa aceste negocieri
„Eu sunt mult mai încrezut astăzi în comparație cu 2 – 3 săptămâni în urmă când eram mai precaut. R. Moldova a reușit să îndeplinească acele condiții minime pentru ca să primim o apreciere favorabilă din partea Comisiei cu privire la cele nouă condiții. Toate au fost considerate îndeplinite. Respectiv, din punct de vedere al condiționalității, R. Moldova întrunește toate rigorile.
Din punct de vedere politic, la nivel european există un suport absolut pentru decizia de avansare la următoarea etapă – negocieri cu UE, din partea tuturor statelor cu UE. Și președinția belgiană a și menționat că urmează în cadrul Consiliului de afaceri generale din 25 iunie să pună în discuție două subiecte – subiectul Cadrului de negocieri a UE și convocarea ședinței interguvernamentale care, cel mai probabil, va avea loc chiar imediat după ședința Consiliului afaceri generale. Subiectul dat urmează a fi luat la nivelul miniștrilor europeni și urmează să intrăm în această etapă nouă.
Surprize întotdeauna pot apărea și știm foarte bine după experiența lunii decembrie când totuși Ungaria a avut o poziție rezervată în raport cu Ucraina. Am văzut că liderii europeni au reușit să găsească o soluție pentru a asigura o decizie de consens la nivelul statelor membre UE. Cu siguranță, statele membre, fiind puse în fața acestei decizii importante nu cred că va fi ratată și cred că politic sunt toate precondițiile pentru ca o astfel de decizie să fie luată. Plus trebuie să înțelegem că cea mai importantă decizie politică deja a fost luată în decembrie.
Or deschiderea formală, oficială a negocierilor în cadrul Conferinței interguvernamentale este doar o etapă formală care este dictată în mare parte de decizia Comisiei Europene și de gradul nostru de pregătire pentru a avansa aceste negocieri or între timp R. Moldova și Ucraina a încheiat și prima etapă a evaluării conformității legislației naționale cu cea a UE, intrăm în etapa a două și odată cu lansarea acestei conferințe, practic, intrăm în faza oficială de negocieri care vor fi foarte complexe, dificile, detaliate, ceea ce plasează gradul de responsabilitate a vitezei și calității ne vom mișca pe noi – pe R. Moldova”, a opinat Iulian Groza.