Poate cu ceva timp in urma era greu de imaginat ca o persoana necunoscuta poate umbla in contul tau bancar, ca ti-l poate goli fara prea mare bataie de cap. Erai linistit. Venitul tau pe o luna sau banii din economii erau protejati de o bucata de plastic: cartea de plata. In spatele lui statea contul din banca la care credeai ca numai tu poti avea acces sau orice alta persoana careia, cu buna stiinta, ii incredintai codul (PIN-ul) de acces la contul bancar. Problemele intampinate si mediatizate
Poate cu ceva timp in urma era greu de imaginat ca o persoana necunoscuta poate umbla in contul tau bancar, ca ti-l poate goli fara prea mare bataie de cap. Erai linistit. Venitul tau pe o luna sau banii din economii erau protejati de o bucata de plastic: cartea de plata. In spatele lui statea contul din banca la care credeai ca numai tu poti avea acces sau orice alta persoana careia, cu buna stiinta, ii incredintai codul (PIN-ul) de acces la contul bancar. Problemele intampinate si mediatizate tineau, pana nu demult, de altceva: lipsa unei retele dezvoltate de centre comerciale care accepta cardurile ca mijloc de plata, lipsa bancomatelor (aparatele de retragere de numerar) de pe traseele circulate de tine.
De cateva luni, insa, hotii de carduri, ameninta direct contul deschis intr-o banca. Sistemele prin care ajung sa-ti retraga banii din cont prin intermediul cardului sunt diverse, dar ele pot fi evitate intr-un singur mod: atentie maxima la persoanele din vecinatatea ta, atunci cand te afli in fata unui bancomat si, mai ales, renunta la orice operatiune pe tastatura ATM-ului (bancomatului) atunci cand constati ca a avut loc o defectiune tehnica. Pe scurt, cele mai sigure modalitati prin care iti poti proteja banii din cont sunt:
· nu divulgi nimanui PIN-ul de acces, nici chiar unui functionar din banca, sau pretins functionar, pentru ca nu-i foloseste la nimic;
· in fata bancomatului nu lasa pe nimeni sa se aseze la o distanta care sa-i permita identificarea PIN-ului tastat de tine;
· anunta banca imediat ce cardul tau a fost blocat in bancomat si cere, in acelasi timp, blocarea contului; nu folosi numerele de telefon afisate pe hartii, in apropierea bancomatului, foloseste-le doar pe cele inscrise pe display, daca exista; daca nu sunt afisate pe monitorul bancomatului (nu toate bancile il afiseaza, desi practica a demonstrat ca este foarte util), mai bine apelezi la 9311 si ceri numarul de telefon al bancii la care ai contul deschis; din aproape in aproape vei ajunge la serviciul care te poate pune, intr-adevar, la adapost de hoti.
Prin contractul incheiat cu banca, raspunderea in cazul in care cardul iti este furat, iar contul golit de bani, nu cade in sarcina bancii emitente a cartii de plata.
De aproape doua luni, la redactie au venit semnale care anunta ca furturile de carduri s-au inmultit. Un mail trimis de un cititor avertizeaza: „Daca vezi un ATM pe care este afisat un mesaj de genul: „service; program luni – vineri 10 – 22 (…); si un numar de telefon la care poti suna non stop, nu baga cardul in el! Pe fanta ATM-ului este, mai mult ca sigur, lipit un dispozitiv care va conduce la blocarea cardului. Daca vei da telefon la numarul afisat, vocea de dincolo iti va cere PIN-ul. Daca i-l dai, iti va spune sa treci pe la nu stiu ce sediu de banca, la o anumita ora, sa-ti recuperezi cartea ta de plata. Tu parasesti bancomatul, iar in urma ta vine interlocutorul de la telefon sau un complice de-al lui si, cu PIN-ul pe care i l-ai furnizat, va avea acces la contul tau si ti-ai luat adio de la bani!” Acelasi cititor afirma ca „daca ti s-a blocat cardul, trage de placuta neagra de pe fata ATM-ului pana se dezlipeste. Vei remarca surprins ca propriul tau card a fost „prins” cu o banda de acest dispozitiv si ca bancomatul incepe sa functioneze”.
Aceasta este o metoda prin care hotii ajung sa intre in posesia PIN-ului care le deschide accesul la contul tau din banca. Exista si alta practica. La blocarea cardului in aparat, apare un individ bine imbracat care se recomanda ca fiind cel care se ocupa de service la bancomat si, in schimbul divulgarii codului PIN, promite ca va recupera cardul. Bineinteles ca va reusi doar dupa ce ai parasit tu bancomatul, iar banii din cont si-i va insusi el. Se poate intampla ca dupa retinerea cardului in bancomat si aparitia informatiei „aparat scos temporar din functiune” (bancomatul nu sesizeaza ca in lacasul destinat cardului a fost introdus un corp strain care a prins cartea de plata), un „binevoitor” sa va indrume sa formati de mai multe ori codul PIN si apoi sa apasati pe enter, dupa ce ati tastat cancel. El spune ca a trecut printr-o situatie similara cu cateva zile in urma. In fapt, nu vrea decat sa memoreze PIN-ul si sa extraga banii din contul tau. Intentie ascunsa dupa o amabilitate excesiva, care poate ajunge pana la a se oferi sa sune de pe telefonul lui mobil la serviciul carduri. Iti cere si PIN-ul pe care, chipurile, trebuie sa-l transmita bancii (repetam, PIN-ul este strict secret si pentru functionarii din banca si nu are nici o legatura cu deblocarea cardului). Acestea sunt doar cateva intamplari care ne-au fost sesizate la redactie.
Milioane de detinatori de carduri, destul de putine informatii
si bancile le cunosc, dar evita sa ia atitudine. Evita si sa faca publice pericolele. Atitudinea lor este lesne de inteles: teama ca-si vor pierde din clienti o data ce acestora li se vor aduce la cunostinta amenintarile din preajma bancomatelor. Daca, din punctul de vedere al afacerilor, este partial justificata aceasta abordare a „politicii strutului”, din cel al respectului fata de cei care ajuta bancile sa-si sporeasca veniturile ea devine de neinteles. Banii din conturile de card sunt rulati de banci in avantajul lor net: sunt plasati pe piata monetara interbancara, sunt plasati in credite catre agentii economici, aducand bancii, uneori, profituri de cateva zeci de procente.
Cardurile sunt produse pe care bancile le promoveaza agresiv (pana in prezent au fost emise aproape 2,5 milioane de carduri). Este de asteptat, de asemenea, ca platile cu ajutorul cardurilor sa creasca si o data cu aceasta si tendinta hotilor de a fura aceste instrumente de plata. In aceste conditii, o sincera si permanenta informare din partea bancilor asupra pericolelor existente este oportuna. Ea va conduce nu la indepartarea clientilor (avantajele cartilor de plata sunt deja cunoscute de posesorii lor), ci dimpotriva. Este posibil ca evenimentele din ultimul timp sa fi pus bancile in miscare. Poate vor innoi aparatele de extragere de numerar, poate vor veni cu solutii noi impotriva hotilor de carduri. Este, insa, la fel de posibil ca hotii de carduri sa incerce, de fiecare data, sa sparga sistemele de siguranta ale automatelor de bani. Tocmai de aceea o informare prompta a posesorilor de carduri nu poate fi de ocolit, cu atat mai mult cu cat bancile refuza sa-si asume vreo raspundere in situatii ca cele prezentate mai sus.
Bancherii avertizeaza
„Actualele fraude, prin furtul cardurilor la automatele bancare aflate in locatii in afara bancilor, (prin asa numita „Metoda Libaneza”) se bazeaza tocmai pe „deconspirarea PIN-ului catre o terta persoana foarte binevoitoare care se ofera sa -l ajute pe detinatorul de card”. Deci se incalca prevederea ca PIN-ul sa nu fie cunoscut de catre detinatorul de card. Trebuie mentionat ca nici un functionar bancar nu solicita unui client sa-i comunice PIN-ul pentru a da informatii despre tranzactiile efectuate pe cardul respectiv. In aceste cazuri, responsabilitatea este a detinatorului de card. Responsabilitatea bancii incepe de regula din momentul in care a fost anuntata de pierderea sau furtul unui card. Blocarea cardului in cazul unui „comportament anormal al detinatorului de card” depistat numai pe baza statistica, este numai un mijloc de prevedere, iar pentru a bloca definitiv cardul, emitentul contacteaza de regula telefonic posesorul de card si verifica autenticitatea tranzactiilor. Reponsabilitatea detinatorului de card este mult mai mare, de aceea el este instructat prin diferite metode de cum trebuie sa utilizeze acest instrument.”