Perle BAC 2024, sesiune de toamnă
Perle BAC 2024, sesiunea de toamnă. În acest an, membrii comisiilor de corectare au cules din lucrările elevilor „perle” de subcultură. Între timp, Ministerul Educației a pus la punct o fișă de feedback despre abilitățile fiecărui profesor, pe care elevii o vor preda anonim. Vestea a fost primită cu reticență de unii dascăli.
De exemplu, un elev crede că prozatorul Ioan Alexandru Brătescu-Voinești, ar fi nu una, ci două persoane diferite.
„Scriitorilor Brătescu și Voinești le place tâmplăria. Tâmplăria e pasiunea lui, pentru că îl lasă fără gânduri în cap. La pescuit se bucură de sânul naturii și își dă seama că e inutil”, a scris el.
„”Din când în când” înseamnă ”numereu”.”
„Textul este unul fantastic, pentru că atunci nu exista telefonul, deci nici mobile de lux”.
„Statul în aer liber e sănătos, pentru că respiri aer din pomi, miroși flori și prinzi urși și mistreți pentru gătit”.
„Iubitul ei l-a înșelat, așa că se gândește ce i-ar face dacă l-ar prinde, și se uită urât la oameni”.
„Doamna e plină de nervi și se consolează cu niște colegi.”, au scris alți elevi.
O mulţime de gafe au făcut elevii şi în prima sesiune a Bacalaureatului, la proba de Limba şi literatura română ce a avut loc pe 1 iulie. Iată câteva dintre ele:
„Autorul este surprins că Tudor Arghezi nu e un boșorog târât în baston”.
„Autorul a vrut să se comporte mut. Dar, la o întrebare, a devenit vorbitor”.
„O trăsătură a musafirului este speriat de bombe”.
„La Moara cu Noroc își făceau veacul doi porcari- Mână Ruptă și Boul”. Însă, corect este: Buză Ruptă și Săilă Boarul.”
„Scriitorului îi e frică de Arghezi, așa că îi ia flori ca unei femei”.
Barem BAC 2024, sesiunea de toamnă
Au fost publicate baremele de la limba și literatura română. Mai jos, aveți baremele în format PDF, apăsați CLICK.
bac 2024, toamnă, limba și literatura română (2)
bac 2024, toamnă, limba și literatura română (3)
bac 2024, toamnă, limba și literatura română (4)
Ce a picat la limba și literatura română în sesiunea de toamnă?
Au apărut deja în mediul online subiectele primite de elevi. Mai jos, aveți subiectele de la limba și literatura română date elevilor de la filiera teoretică – profilul umanist și filiera vocaţională – profilul pedagogic.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeşte următorul fragment:
Ne alăturăm cu însuflețire la inițiativa luată de scriitori, în frunte cu președintele Liviu Rebreanu, pentru a
sărbători pe I. Al. Brătescu-Voinești cu prilejul împlinirii vârstei de 60 de ani. Această săptămână de ovații nu-i numai
a autorului intrat în istorie, ea reprezintă pentru breasla scriitoricească o ridicare în conștiința profesională, iar pentru
tinerii poeți, nădejdi pentru vremuri mai bune.L-am găsit pe prozator într-o cameră din locuința sa amenajată în atelier, lucrând la un banc de tâmplărie. […]
— Deși știu că fugiți de interviuri, v-aș ruga, din partea cititorilor Vieții literare, să ne acordați câteva cuvinte
în această săptămână consacrată dvs.— Simt o adâncă jenă. Îți mărturisesc sincer, îmi pare rău că se începe cu mine. Aș fi luat parte bucuros,
împreună cu dvs., la această serbare, dar să fi fost vorba de altul. Uite, mă gândesc la ceilalți din generația mea,
care ar fi meritat mai mult ca mine această onoare: Caragiale, Vlahuță etc.; Duiliu Zamfirescu n-a avut această
bucurie când a împlinit 60 de ani. […]Fără îndoială, gestul acesta al generației dvs. mă emoționează profund. Este frumos că, luându-se pildă
din alte părți unde se sărbătoresc artiștii în vârstă, se introduce și la noi un obicei bun. Este puternică impresia când
scriitorul, care este o fabrică de bucurii pentru alții, simte el însuși întorcându-se dintre oameni recunoștința,
răsplătindu-i durerile măcar la bătrânețe. […]— Mă întrebi de preferințele mele literare. Să-mi dai voie să nu răspund cu nume proprii. Sunt pentru cea
mai desăvârșită libertate în artă, cu condițiunea să fie făcută cu convingere și sinceritate.
Dar pentru că veni vorba de preferință, îți voi spune câteva cuvinte despre pasiunea pe care mi-o cunoști:
pescuitul. Este un sport pe care-l recomand cu căldură oricărui intelectual, dar îndeosebi scriitorului. Stând nemișcat
cu undița pe malul apei, gândurile curg la vale în voie și sufletul ți se purifică. Acolo, în calmul naturii, fenomenele pe
care le crezi în oraș catastrofale le vezi ca printr-un binoclu întors. Îți dai seama de inutilitatea tuturor patimilor
omenești. […] În străinătate, pescuitul este iubit cu pasiune: oameni politici, artiști, profesori își petrec duminicile și
sărbătorile pe malul râurilor, în sânul naturii. […]Când nu plec la pescuit, divertismentul de la munca intelectuală mi-l procur cu lucrul tâmplăriei. Aici găsesc
ritmul sufletesc care-mi trebuie pentru scris.Văd în ziarul Universul că se pun întrebări: „Ce-ai fi vrut să fii dacă nu erai ce ești?”. Eu aș fi vrut să devin
calfă de grădinar sau lucrător de mobile de lux. În aceste meserii sufletul găsește pacea ideală, rămânând în atenție
numai lucrul în sine. Pasiunea florilor am moștenit-o de la tata, mic boiernaș la Târgoviște. Aveam și eu acolo o
frumoasă grădină. Florile oferă o sursă perpetuă de fericire. Idealul meu este să mă retrag undeva la țară. Să am o
grădiniță cu flori, pe care să le îngrijesc singur, iar în apropiere un râușor, în care să-mi arunc undița din când în când.
I-am cerut voie să-i răpesc numai un sfert de ceas și am stat peste două ore. Vocea d-lui Brătescu-Voinești
era atât de caldă, încât îmi părea că-mi vorbește bunicul copilăriei mele.I. Valerian, interviu cu I. Al. Brătescu-Voinești, în vol. Cu scriitorii prin veac
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al cuvântului pildă și al secvenței din când în când. (6 puncte)
2. Menționează durata evenimentului în cadrul căruia a fost sărbătorit I. Al. Brătescu-Voinești, utilizând informaţiile din textul dat. (6 puncte)
3. Precizează un rol pe care tâmplăria îl are în ansamblul preocupărilor lui I. Al. Brătescu-Voinești, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat. (6 puncte)
4. Explică motivul pentru care I. Al. Brătescu-Voinești consideră potrivită sărbătorirea scriitorilor. (6 puncte)
5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte, o trăsătură morală a lui I. Al. Brătescu-Voinești, așa cum reiese din textul dat. (6 puncte)
B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă activitățile în natură influențează sau nu stările sufletești, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Cu scriitorii prin veac, cât și la experiența personală sau culturală. (20 de puncte).
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; (14 puncte)
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea numărului minim de cuvinte. (6 puncte)
În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativă din fragmentul de mai jos.
Aproape de sfârșitul lunii, într-o zi când iar n-a găsit pe Dandu la întâlnirea fixată și după ce s-a consolat iar la Universitate cu colegii binevoitori, Liana s-a suit în tramvai și a pornit spre casă. Se uita distrată, din fereastra vagonului, la forfoteala lumii pe Calea Victoriei și pe bulevard. Deodată, în furnicarul de oameni de pe trotuarul cinematografelor, i se păru că zărește pe Dandu cu o femeie…
Întoarse capul să se uite mai bine, dar tramvaiul gonea clopoțind furios și coroanele castanilor acoperiră grupul în care a zărit pălăria cafenie trasă pe ochi și în dreapta, cum o purta el. Vru să se dea jos la stația din Brezoianu, să alerge, să se convingă. Vagonul era arhiplin și ar fi trebuit să dea o luptă prea desperată ca să ajungă până la platforma de coborâre. „O, dacă asta e la mijloc!”, își zicea mereu Liana nemaivăzând nimic până acasă, deși îi privea fix pe trecătorii de pe trotuare, parc-ar fi așteptat să mai apară pălăria cafenie…
Liviu Rebreanu, Jar
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct). În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularităţi ale unui text poetic studiat, aparţinând lui Tudor Arghezi sau lui Nichita Stănescu. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic ales într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;
– comentarea a două imagini/idei poetice relevante pentru tema textului poetic ales;
– analiza a două elemente de compoziţie şi/sau de limbaj, semnificative pentru textul poetic ales (de exemplu: titlu, incipit, relații de opoziție și de simetrie, motive poetice, figuri semantice, elemente de prozodie etc.).