Islanda a anunțat că nu vrea să modifice vârsta examenului de obținere a permisului auto pentru a armoniza regulile cu UE. Potrivit Euractiv, ministrul islandez al Transporturilor, Sigurður Ingi Jóhannsson, nu este impresionat de propunerea Comisiei Europene de a armoniza cerințele pentru permisul de conducere în statele UE, deoarece aceasta ar stabili limita de vârstă la 18 ani.
Propunerile au fost prezentate de Comisia Europeană la 1 martie și au fost discutate de miniștrii transporturilor din UE și din Spațiul Economic European, compus din statele UE plus Lichtenstein, Norvegia și Islanda.
Care sunt argumentele islandezilor
Potrivit ministrului islandez, aceste propuneri vizează, în mare măsură, reducerea frecvenței accidentelor în rândul șoferilor tineri, lucru care s-a realizat cu succes în Islanda, după ce, în urmă cu câțiva ani, au fost modificări substanțiale sistemului. ”Cred că am implementat foarte bine acest lucru, menținând limita de vârstă la 17 ani, dar, în același timp, am început să înăsprim regulile și să facem lecțiile de șofat mult mai profesioniste ambițioase, punând la dispoziția tinerilor toate informațiile”, a spus Jóhannsson. „Avem deja rezultate. De aceea, nu cred că există vreun motiv pentru care să urmărim aceste idei”, a spus el, adăugând că nu vede un motiv special pentru a armoniza regulile între Islanda și alte țări în acest sens. Cu toate acestea, el nu a respins toate propunerile Comisiei Europene, salutând prevederile care ar trebui să faciliteze guvernelor colectarea de amenzi atunci când șoferii săvârșesc infracțiuni în alte state.
Măsuri mai dure pentru șoferii europeni
Uniunea Europeană pregătește noi reguli pentru șoferi, prin includerea de sancțiuni mai dure în cazul depășirii limitei legate de viteză și atunci când parchează contrar legii. Având în vedere că peste 40% din abaterile rutiere transfrontaliere din Uniunea Europeană nu sunt sancționate, UE vrea reguli mai aspre și o mai bună colaborare între autoritățile din țările membre.
Astfel, în cazul în care conducătorii auto săvârșesc abateri grave, aceștia ar urma să rămână fără permisele de conducere nu doar în țara în care a fost comisă încălcarea, ci și în toată Uniunea Europeană.
În acest context, Comisia Europeană va efectua revizuirea actualei directive privind permisele de conducere, adoptată în 2006, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a facilita libera circulație. Această inițiativă va ține seama de noile provocări în materie de mobilitate, în special în domeniul digital, și va contribui la îndeplinirea obiectivelor UE stabilite în Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă.
„Siguranța rutieră în UE s-a îmbunătățit destul de mult în ultimii 20 de ani. Numărul de decese rutiere a scăzut cu 61,5%, de la aproximativ 51.400 în 2001 la aproximativ 19.800 în 2021. Cu toate acestea, îmbunătățirea siguranței rutiere nu a fost atât de puternică pe cât ar fi fost necesar”, se arată în propunerea de directivă.
O nouă directivă europeană
Această inițiativă se bazează pe Directiva 2006/126/CE, care urmărea să îmbunătățească siguranța rutieră și să faciliteze libertatea de circulație prin:
- introducerea unui model de permis de conducere unic la nivelul UE, obligatoriu pentru toți conducătorii auto începând cu anul 2033, cu scopul de a asigura o protecție sporită împotriva fraudei și a falsificării;
- clasificarea permiselor de conducere în funcție de tipurile de vehicule și de vârsta minimă pentru a le conduce;
- reînnoirea administrativă obligatorie a tuturor permiselor de conducere la fiecare 10 ani;
- o simplificare a sarcinii administrative pentru conducătorii auto care își schimbă locul de reședință în alt stat membru;
- aplicarea unor standarde minime comune privind cunoștințele și aptitudinile fizice și mentale ale conducătorilor auto;
- un acces progresiv la motociclete puternice, pe baza vârstei minime și a experienței anterioare pe motociclete mai puțin puternice
- crearea unei rețele pentru schimbul de informații legate de permisele de conducere între autoritățile naționale (RESPER).