Reguli în Codul Rutier. Parcarea pe trotuar este permisă dacă lași un metru liber? Doar în anumite condiții
Reguli în Codul Rutier. Una dintre cele mai frecvente greșeli este parcarea pe trotuar. Mulți șoferi cred că au voie să urce cu mașina pe trotuar dacă lasă aproximativ un metru pentru circulația pietonilor.
În realitate, Codul Rutier prevede clar că este interzisă ocuparea trotuarelor, cu excepția cazurilor în care există indicatoare sau marcaje care permit în mod expres acest lucru.
„Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”, prevede legislația rutieră.
Așadar, simpla lăsare a unui metru nu este suficientă – este nevoie și de semnalizarea legală care permite parcarea.
Luminile de poziție nu sunt suficiente ziua
O altă regulă des ignorată se referă la utilizarea luminilor de zi. Unii șoferi circulă doar cu luminile de poziție aprinse în timpul zilei, ceea ce contravine legii. Codul Rutier obligă conducătorii de autovehicule să folosească luminile de întâlnire (faza scurtă) sau luminile pentru circulația diurnă (DRL) în orice moment al zilei, indiferent de drum.
„În circulația pe toate categoriile de drumuri publice, conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, se arată în textul de lege.
Nerespectarea acestei obligații atrage sancțiuni contravenționale.
Permisul NU se anulează la o anumită vârstă
Un mit periculos este acela că permisul auto devine invalid la o anumită vârstă. De fapt, nu există o limită maximă de vârstă pentru deținerea permisului de conducere. Atât timp cât șoferul este declarat apt din punct de vedere medical și psihologic, poate conduce.
„Examinarea medicală se realizează în scopul certificării aptitudinilor fizice și mentale ale unei persoane necesare conducerii unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, iar evaluarea psihologică în scopul certificării capacităților psihologice necesare”, stipulează Codul Rutier.
Verificările medicale și psihologice sunt obligatorii periodic, în funcție de categoria de permis.

Trecerea pe roșu pentru a face loc unei ambulanțe – o greșeală
Într-o situație de urgență, mulți șoferi cred că pot trece pe roșu pentru a face loc unei ambulanțe sau mașini de poliție cu semnalele pornite. Codul Rutier prevede însă altceva: șoferii trebuie să se apropie cât mai mult de marginea drumului și să oprească, fără a încălca semaforul.
Luminile de semnalizare roșii ale semaforului impun oprirea obligatorie, iar cele albastre ale ambulanței obligă la acordarea de prioritate, fără a justifica încălcarea altor reguli.
De asemenea, și pietonii trebuie să evite traversarea, chiar dacă au verde, atunci când se apropie o mașină de intervenție cu semnalele luminoase și sonore în funcțiune.