Un nou proiect legislativ aduce modificări importante în ceea ce privește permisul auto în România. Parlamentarii au propus în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii din Camera Deputaților o inițiativă care urmărește revizuirea Codului Rutier începând cu anul 2025.
Dacă aceste modificări vor fi aprobate, permisul de conducere va avea o durată de valabilitate diferită, în funcție de vârsta șoferului. În același timp, adolescenții vor putea obține permisul auto mai devreme decât permite în prezent legislația. Proiectul are scopul de a adapta regulile actuale la realitățile sociale și la nevoile șoferilor din toate categoriile de vârstă.
Permisul auto, valabil mai mult timp pentru majoritatea șoferilor
Proiectul de lege propus prevede prelungirea valabilității permisului de conducere pentru șoferii adulți. Mai exact, documentul va avea o durată de valabilitate de 15 ani, comparativ cu cei 10 ani în vigoare în prezent.
Această schimbare ar putea reduce birocrația și frecvența deplasărilor la Direcțiile de Permise pentru reînnoire.
Măsura este menită să eficientizeze întregul proces administrativ și să reducă din presiunea pusă pe instituțiile responsabile. Totuși, valabilitatea va continua să difere în funcție de vârsta titularului.
Șoferii seniori, obligați la controale medicale mai dese
Conform inițiativei, persoanele cu vârsta de peste 70 de ani vor primi permise valabile doar pentru o perioadă de cinci ani.

Mai mult, cei care au împlinit 80 de ani vor fi obligați să efectueze o examinare medicală o dată la doi ani.
Aceste măsuri au fost gândite pentru a preveni riscurile de pe șosele, în condițiile în care problemele de sănătate pot afecta capacitatea de a conduce în siguranță.
“Este o decizie de responsabilitate socială”, au explicat inițiatorii proiectului.
Proiectul a trecut deja de Comisia pentru industrii și servicii din Camera Deputaților.
Șoferi de la 17 ani, dar cu condiții stricte
Propunerea legislativă aduce noutăți și pentru adolescenți. Permisul pentru categoriile B și BE va putea fi obținut de la 17 ani, cu o condiție clară: minorii vor putea conduce doar dacă sunt însoțiți de o persoană cu permis valabil de cel puțin 10 ani.
În plus, însoțitorul va fi tras la răspundere în cazul în care tânărul șofer încalcă regulile sau provoacă un accident. Astfel, autoritățile încearcă să îmbine libertatea de a învăța devreme cu un cadru de siguranță suplimentar.
Costuri mai mici și mai puțină birocrație pentru tineri
Dacă proiectul va trece de votul final, tinerii care au făcut deja cursurile teoretice nu vor mai fi nevoiți să le repete pentru a obține categoria B.
Vor trebui să susțină doar proba practică, ceea ce le va reduce semnificativ costurile, cu până la 900 de lei. În plus, numărul total de candidați ar putea scădea cu până la 20%, reducând astfel timpii de așteptare pentru examene.
Toate aceste modificări sunt gândite pentru a eficientiza sistemul de formare și testare a șoferilor în România.
Camera Deputaților are ultimul cuvânt în această privință. Dacă legea este adoptată în forma actuală, noile reguli ar putea intra în vigoare chiar din acest an.