Inundatiile de anul acesta au reusit sa scoata din amorteala institutiile statului si sa traga un semnal de alarma asupra starii tehnice a peste 2.200 de poduri rutiere de pe reteaua de cai ferate din Romania. Expertii au identificat poduri cu deficiente majore sau cu durata de exploatare depasita. Acestea, daca nu se intervine in regim de urgenta, pot evolua, ducand la o inrautatire din punct de vedere tehnic. Cu toate ca autoritatile au inceput demersurile pentru refacerea lor, lipseste elementul fundamental: un laboratoar specializat pe infrastructura care sa poata furniza date exacte despre starea tehnica a unui pod.

Conform specialistilor, singurul institut din tara care a detinut un astfel de laborator de poduri este Incertrans. Acesta a fost dotat cu instalatii de incercari care sa permita verificarea starii tehnice a podurilor si o analiza pertinenta a tuturor materialelor folosite pentru construirea si consolidarea unui pod. “Din pacate, Incertrans a decazut. Laboratorul de poduri, unic in partea de est a Europei, a fost transformat intr-un garaj pentru Sageata Albastra”, a spus Florian Burtescu, seful catedrei de Poduri din Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri, Bucuresti. Laboratorul a fost vandut in 2003 celor de la CFR Calatori, dupa ce instalatiile au fost demontate si evacuate. Practic, echipamente de sute de miliarde de lei, odata unice in tara, sunt tinute, conform unor angajati din Incertrans, afara, in bataia vantului. “In primul rand, trenurile stau in depouri si nu in hale sau garaje asa cum se afirma. In alta ordine de idei, Incertrans are toate echipamentele si specialistii necesari pentru a verifica podurile la fata locului. Nu asteptam decat un semn din partea Ministerului Transporturilor si putem actiona oricand”, a spus Victor Badea, consilier in cadrul Incertrans. Informatiile primite de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale arata ca “este dezafectata hala de incercari grinzi”, dar ca laboratorul dispune inca de aparatura necesara incercarilor la fata locului.


Din pacate, aceste laboratoare mobile nu pot rezolva in totalitate problema podurilor afectate din tara. Rolul lor este de prelevare de probe din materialele folosite si de asigurare a unor conditii la fata locului pentru constatarea calitatii lor. “Exista proceduri si incercari pe materiale si elemente pentru care trebuie asigurate conditii de temperatura, de umiditate si echipamente performante pe care laboratoarele mobile nu le pot oferi intotdeauna”, a spus Dorina Nicolina Isopescu, inspector general de stat la Inspectoratul de Stat in Constructii. Mai mult, un astfel de laborator mobil costa astazi aproximativ 100 de mii de euro, “in conditiile in care statul a investit miliarde de lei in instalatii care astazi nu se mai pot utiliza”, a spus Burtescu.


Incertrans nu este un caz unic. Majoritatea institutelor de cercetare din tara din domeniul infrastructurii, din cauza lipsei fondurilor si a unui management defectuos, au trebuit sa-si schimbe voit sau nu domeniul de activitate. Spre exemplu, veniturile Incertrans din proiecte au scazut de la an la an. Ponderea acestora a fost anul trecut de 11,04% din totalul veniturilor, fata de 20,47% in 2003. Activitatea de baza a devenit executarea de lucrari de agrementare si certificari.

Sute de poduri distruse dupa inundatiile din vara

• In urma deteriorarilor cauzate de inundatiile din tara, 963 de poduri rutiere dintr-un total de 6.023 au fost identificate cu deficiente majore.


• Din 2.797 de poduri existente si verificate pe reteaua de cai ferate din Romania, 1.271 au durata de exploatare depasita. Daca nu sunt tratate in regim de urgenta, 40% din acestea pot ajunge intr-o stare tehnica mult inrautatita.

• In prezent, doar 194 de poduri aflate in administrarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania au fost incluse intr-un program de reparatie.


• Una dintre cele mai grave deficiente consta in neexecutarea unor lucrari de regularizare si de intretinere a albiilor. Acest fapt a condus la obturari ale unor sectiuni ale albiilor, colmatarea albiilor, adanciri ale talvegului.

• Pana in prezent, s-a intervenit la un numar de 35 de poduri din 163 expertizate in perioada 2002-2004. Majoritatea dintre acestea au fost distruse in timpul inundatiilor.

Milioane de euro pentru refacerea podurilor

• Suma totala la care se ridica refacerea podurilor calamitate cuprinse in listele de finantare BIRD, BERD, BDCE si ISPA este estimata la aproximativ 74 milioane de euro.

• Exista insa si alte organisme care au in administrare poduri a caror stare tehnica necesita reparatii, cum sunt consiliile judetene sau comunale, in raspunderea carora revine reconstructia acestor obiective. Surse din Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) spun ca investitiile in refacerea podurilor vor fi de ordinul a miliarde de lei.


• In momentul de fata, un pod din sase necesita interventia urgenta a specialistilor.