Chiar dacă în perioada februarie – decembrie 2011 a scăzut procentul celor care declară că sunt afectaţi de criză în mare şi foarte mare măsură (de la 53,2% în februarie 2011, la 42,8% în decembrie 2011), studiul efectuat de Mednet arată faptul că, la nivel perceptiv, criza este prezentă în continuare în vieţile românilor. Şi, chiar dacă unii dintre orăşenii intervievaţi s-au obişnuit cu efectele crizei şi nu le mai percep atât de puternic ca în anii anteriori sau au văzut şi exemplele unor ţări din Europa Occidentală ce au o situaţie similară cu a noastră, procentul celor afectaţi în mică şi foarte mică măsură este de două ori mai mic faţă de perioada de debut a crizei (17,1% în decembrie 2011, comparativ cu 38,7% în februarie 2009).
Efectele pe care criza economică le-a avut asupra familiilor celor chestionați se referă la: creşterea preturilor (59,0%), reducerea salariului sau a câştigurilor salariale (47,9%), pierderea locului de muncă (18,6%), creşterea ratelor la credite din cauza devalorizării leului (15%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (13,8%).
Criza persistă, obiceiul se schimbă
Nu trebuie omis faptul că această criză economică are în continuare impact şi asupra comportamentului de consum al românilor. În acest context, datele studiului relevă faptul că deşi bazinul celor care nu şi-au modificat comportamentul de consum este relativ stabil de la un an la altul (22,5% în 2011 vs. 22,8% în 2010), 72,2% şi-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (46,3% au cumpărat aceleaşi produse, dar în cantitate mai mică; 10,0% au cumpărat produse mai ieftine, dar în aceeaşi cantitate; 15,9% au cumpărat produse mai ieftine şi în cantitate mai mică).