În 43% dintre companiile industriei, un procent cuprins între 90 – 100% dintre angajați lucrează de acasă în această perioadă. 20% dintre companii au răspuns că în jur de 70 – 80% dintre angajații lor lucrează acum de acasă, în timp ce în 16% dintre companii procentul angajaților care lucrează la domiciliu se află cuprins între 50 – 60%.
Alte măsuri luate de companiile din industrie sunt limitarea întâlnirilor interne, schimbarea programului pentru evitarea orelor aglomerate, dezinfectarea zilnică a birourilor, trimiterea la domiciliul angajatului, și, în unele cazuri achiziționarea echipamentelor tehnice necesare derulării activității angajaților de acasă.
Companiile au luat măsurile necesare
Multe companii participante la sondaj au luat măsuri stricte încă de la finalul lunii februarie, prin limitarea călătoriilor și a participării la evenimente.
„Din fericire industria noastră este poate cea mai bine pregătită pentru izolare. Chiar termenul de outsourcing spune intrinsec acest lucru. Sunt activități care sunt făcute prin definiție la distanță. 57% dintre companiile industriei au apreciat în sondaj că vor lucra astfel pe termen nedeterminat, în timp ce aproximativ 40% dintre companii au luat aceste măsuri până la finalul lunii martie (cu posibilitatea de prelungire, în funcție de situație)”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.
Lucratul de casă a fost un beneficiu atractiv pentru angajați
Conform sondajului, lucratul la domiciliu a fost în ultimii ani unul dintre cele mai atractive beneficii acordate angajaților, înainte de pandemia Covid-19. Astfel, 71% dintre companii acordau ca beneficiu angajaților posibilitatea de a lucra de acasă, minimum o zi pe săptămână.
Referitor la impactul pandemiei asupra business-ului, 51% dintre companii estimează că situația va avea un impact mediu asupra veniturilor realizate în acest an.
“La finalul lui 2019 estimam o creștere de 10% pentru anul curent. Probabil că acest obiectiv va fi greu de îndeplinit în contextul actual. Deși ne-am adaptat cu ușurință la noua situație și la modul de lucru de acasă, într-un procent atât de mare, clienții noștri din Europa, USA și Asia vor fi afectați, ceea ce va avea impact și asupra industriei de business services din România. Probabil că nu vom mai avea un volum de proiecte atât de mare, fiind afectate mai ales companiile care au clienți din zona producției, asigurărilor și a creanțelor.
Mediul de business are nevoie de măsuri clare
Este clar că mediul de business are nevoie de măsuri coerente și sprijin din partea administrației centrale. De exemplu, datoriile companiilor aferente acestor luni către stat, ar putea fi eșalonate pe o perioadă mai lungă (de până la 2 ani), fără dobânzi. Aceasta înseamnă o creștere de 2 – 5% la taxele lunare obișnuite, corespunzând unei perioade de activitate scazută de 1 – 2 luni”, spune Dragoș Ștefan, Președinte ABSL.
Pentru a limita orice impact negativ asupra calității și productivității muncii, majoritatea companiilor din industrie stabilesc ședințe și rapoarte online zilnice, obiective foarte clare și utilizează instrumente de comunicare, monitorizare și de analiză a performanței.
Pentru angajații care nu pot lucra de acasă (în departamente precum HR, servicii clienți, prelucrare documente fizice sau personal tehnic ce trebuie să asigure mentenanța echipamentelor) companiile s-au asigurat că nu vor folosi mijloacele de transport în comun (oferind servicii plătite de taxi/ „ride sharing”, combustil/ mașină de companie, locuri adiționale de parcare), rearanjarea spațiului de birou, asigurând o distanță de 2 m între birouri, flexibilitatea timpului de lucru pentru evitarea perioadelor aglomerate, măsuri de protecție (monitorizarea temperaturii angajaților și a igienizării spațiului zilnic, precum și măsuri de suplimentare a substanțelor dezinfectante).
Venituri în creștere anul trecut
Industria serviciilor de business a generat anul trecut venituri în creștere de peste 4,5 miliarde euro, ajungând la peste 2% din PIB.
Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească.
La acest sondaj au participat 49 de companii, totalizând un număr de aproximativ 27.000 de angajați. Sondajul a avut loc în perioada 12-16 martie.