Marii retaileri străini, activi pe piaţa locală, reuşesc să genereze mai bine de jumătate din profitul realizat de toţi comercianţii de bunuri de larg consum. Paradoxal, deşi 99,6% dintre comercianţi sunt firme româneşti, aceștia nu reuşesc să producă nici jumătate din profitul întregului domeniu, potrivit unui studiu realizat de Creditinfo Romania.
În acest context, deşi comercianţii cu capital străin din România reprezintă doar 0,4% din piaţă, ei generează 56% din profiturile companiilor care activează în comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate. Evident, aceşti bani ajung în ţările de origine ale retailerilor.
Studiul mai arată că, în ciuda situației dificile în care se află companiile românești din domeniul comerțului nespecializat cu amănuntul, 3% dintre societăți pot face față concurenței tot mai puternice a companiilor străine. Astfel, jumătate din profitul obținut de companiile românești este generat de aceste firme româneşti puternice.
Profit la export
Companiile din trei țări sunt cele care dictează modul în care se împart profiturile care în anul 2016 au depășit valoarea de 2 miliarde de lei. Astfel, dintre companiile străine, cele mai mari profituri sunt realizate de cele cu capital german – 38%. Acestea sunt urmate de companiile cu capital francez – 10% şi de cele cu capital olandez – 7%. 43 de alte naționalități atrag restul de sub 1% din profitul generat de întregul domeniu.
Impozitul pe profit generat de companiile din domeniul analizat este destinat 100% bugetului României însă acesta reprezintă în medie doar 16% din întregul profit obținut la care se adaugă eventualul impozitul pe dividende, însă marea parte din valoare este la dispoziția asociațiilor (sau acționariilor, după caz). Este mult mai important pe ce anume și în ce țară sunt cheltuite sumele provenite din aceste activități, acestea fiind adevăratele beneficii pe care o activitate le generează unei comunități, arată autorii studiului.
Lupta dintre companiile românești și cele străine se desfășoară și pe planul vânzăriilor, cele două tipuri de capitaluri dominante împărțindu-și și cota de piață . Astfel, mai puțin de jumătate (48%) din cumpărăturile realizate se desfășoară în magazine cu capital predominant românesc (iar un sfert din acesta în celele mai puternice 3%), iar peste jumătate (52%) în cele cu capital străin, dintre care cele mai relevante sunt în continuare cele cu capital german – 21% cele cu capital olandez – 19% și cele cu capital francez – 11%. Restul de aproximativ 1% se desfășoară în magazine cu capital străin altul decât cele amintite anterior.
Locuri de muncă
Firmele românești sunt cele care asigură cele mai multe locuri de muncă în domeniu. Astfel, din cele peste 180.000 de persoane care lucrează în aceste tipuri de companii aproape trei sferturi lucrează în cele românești și doar 30% în cele străine, unde din nou întâlnim companiile olandeze cu 13% din angajați, companiile germane cu 10% din numărul total de angajați și cele franceze cu aproximativ 6%.
Studiul mai arată faptul că cele mai puțin profitabile companii sunt cele cu capital olandez, care au o marjă a profitului de doar 1,27%, urmate de cele românești la nivel general, cu 2,04%. Companiile franceze au o profitabilitate de 3,04% pe când cele din Germania de 6,25%. O companie românească puternică și de încredere are o profitabilitate record de 6,88%, depășind inclusiv companiile cu capital german.
Plata datoriilor
În cazul plății datoriilor pe termen scurt, companiile românești au de departe cea mai lentă viteză, acestea plătind în peste 110 zile datoriile. Companiile franceze își plătesc datoriile in aproximativ 98 de zile, cele olandeze în 67 de zile pe când cele germane dețin din nou poziția de lider cu 48 de zile.
În cazul recuperării creanțelor, cele mai rapide companii sunt cele din Germania, cu şase zile, urmate de cele din Olanda cu zece zile, cele din România 17 zile și cele din Franța 31 zile.
Comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare înglobează un număr foarte mare de entități, elementul comun al acestora fiind vânzarea cu amănuntul în principal a bunurilor alimentare, țigărilor, băuturilor și mai puțin a celor din categoria electrocasnicelor, mobilierului sau îmbrăcămintei. Categoria cuprinde un număr mare de magazine, de la buticul de la colțul străzii la magazinul satului și de la supermaketurile care se regăsesc în fiecare oraș la lanțurile de hipermarketuri unde se derulează comerțul cu amănuntul.
Creditinfo, deține birouri de credit în peste 27 de țări din întreaga lume. Activitatea principală constă în colectarea de informații despre companii și consumatori pentru a construi rapoarte de credit, creditare și istoricul creditelor. Compania Creditinfo este originară din Islanda, în ultimii 14 ani, a devenit şi unul dintre liderii pieței românești de Credit Risk Management și este unul din membrii fondatori ACIA (Asociația Companiilor de Informații de Afaceri).