Peste un sfert dintre europeni își închid telefoanele în alte țări din cauza tarifelor în roaming

Tarifele practicate de societăţile de telefonie mobilă pentru serviciile furnizate în roaming reduc numărul de apeluri efectuate din străinătate, 28% dintre consumatori alegând să ţină telefoanele închise, potrivit unui sondaj de opinie, dat publicităţii de Comisia Europeană și citat de mediafax.ro

Numai 8% dintre călători îşi folosesc telefoanele mobile în străinătate la fel de mult ca şi acasă din punct de vedere al apelurilor efectuate, în timp ce trei din zece persoane care călătoresc în altă ţară nu îşi folosesc deloc telefonul mobil pentru a efectua apeluri.

În plus, doar două din zece persoane ar trimite la fel de multe SMS-uri ca şi atunci când se află în propria ţară, iar un sfert dintre călători nu trimit niciodată mesaje când se află în altă ţară a UE. CE precizează că aplicarea unor tarife majorate pentru serviciile furnizate în roaming mai are şi alte efecte, cum ar fi faptul că 47% dintre respondenţi nu ar utiliza internetul mobil în altă ţară din UE. Numai 1 din 10 respondenţi şi-ar accesa e-mailul la fel de mult ca şi în propria ţară şi doar 1 din 20 ar folosi reţelele de socializare la fel de mult ca şi acasă

Persoanele care călătoresc frecvent sunt mai susceptibile decât călătorii ocazionali să dezactiveze funcţia de transfer de date a telefoanelor lor mobile când se află în străinătate. Comisia consideră că acest lucru se datorează faptului că persoanele care călătoresc frecvent sunt mai bine informate cu privire la costurile reale ale transferului de date în roaming, în Europa, decât cele care călătoresc mai rar.

CE constată că cetăţenii nu îşi limitează utilizarea telefonului mobil doar în străinătate, chiar şi în ţara de origine, 70% dintre cei care sună în alte ţări din UE limitându-şi apelurile din cauza costurilor. Sondajul de opinie a fost efectuat în rândul a 28.000 de cetăţeni ai UE.

Vicepreşedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, s-a declarat "şocată de aceste cifre". "Este clar că trebuie să terminăm ce am început şi să eliminăm odată pentru totdeauna tarifele pentru roaming. Consumatorii îşi limitează în mod exagerat utilizarea telefonului lor mobil, iar firmele au la rândul lor de pierdut de pe urma acestui lucru. Aici nu e vorba de o simplă luptă între turişti şi societăţile de telecomunicaţii. Milioane de companii trebuie să achite costuri suplimentare din cauza roaming-ului, iar unele dintre ele precum dezvoltatorii de aplicaţii înregistrează şi pierderi de venituri. Roaming-ul nu are sens pe o piaţă unică şi este de-a dreptul o formă de nebunie economică", a declarat Kroes.

Problema tarifelor practicate pentru serviciile furnizate în roaming a fost şi mai mare în urmă cu câţiva ani, înainte ca UE să introducă plafonarea preţurilor, în 2008. De atunci, consumatorii au constatat că tarifele cu amănuntul pentru apeluri şi SMS-uri în roaming au scăzut cu 80 la sută, iar serviciile de date în roaming sunt în prezent mai ieftine cu până la 91 la sută.

Mai multe detalii pe mediafax.ro