Petre Stroe, care activează în sectorul energetic de aproape trei decenii, a explicat că mare parte din furnizori au tras învățămintele de rigoare la începutul anului. “Insolvențele au creat o undă de șoc în piață. Acum furnizorii și clienți sunt mai atenți”, susține Stroe, cu mențiunea că la începutul anului furnizorii care au intrat în insolvență nu și-au mai putut onora contractele cu clienții, iar prețurile au crescut, obligând consumatorii să se întoarcă în piața reglementată, la furnizorii de ultimă instanță.

 “S-a mers la risc, pentru că pe Piaţa pentru Ziua Următoare (PZU) s-au tot cîştigat bani, acum s-au pierdut însă. PZU ar fi trebuit să fie o piaţă marginală, cu cel mult 12% din consum, dar ajunsese o piaţă principală, cu peste 40%. Toată lumea s-a bătut pe consumatori, preţurile au ajuns sub preţul de achiziţie al energiei. Şi s-au extins prea mult, iar finanţarea n-a mai acoperit extinderea. Băncile nu au mai finanţat energia”, a explicat CEO-ul MET România insolvențele de la începutul acestui an.

 

Prețul de achiziție a energie electrice a crescut în acest an cu circa 15% față de valoarea medie a anului trecut, a spus Petre Stroe, cu mențiunea că pentru anul viitor majorarea ar putea fi mai mică, de aproximativ 8%.

În ceea ce privește marja profitului, directorul general al MET România Energy spune că aceasta ar trebui să fie de circa 2-3%.“Între 2 şi 3% e o marjă decentă de furnizare. Sub 2% te întreabă grupul-mamă de ce exişti, iar peste 3% e risc”, a spus Stroe, într-o întâlnire cu jurnaliştii.

MET Energy își consolidează prezența pe piața românească

În prezent, cu aproximativ 50 de angajaţi, un portofoliu de 910 clienţi şi o cantitate de energie furnizată de 1,5 TWh pe an, MET România deţine o cotă de aproximativ 5% pe piaţa concurenţială de energie electrică. Printre cei mai mari clienți ai companiei se regăsesc companii precum Pirelli, Carrefour și Mega Image.

„Anul acesta îl vom finaliza cu o cifră de afaceri de aproximativ 150 milioane de euro, iar pentru anul viitor ne propune să creştem afacerile cu 10 – 12%. Astfel, ne dorim ca cifra de afaceri să ajungă la 170 milioane de euro, cantitatea de energie livrată clienţilor să depăşească 1,7 TWh, iar numărul de consumatori să depăşească pragul de 1.000”, a mai spus Petre Stroe.

Pentru anul viitor, MET România şi-a asigurat din contracte bilaterale încheiate pe platormele administrate de OPCOM circa 97% din necesarul de energie pentru primele cinci luni ale anului 2018 şi 80% din necesar pentru a doua parte a anului.

Compania este prezentă și pe piaţa de gaze naturale, având o cotă de circa 1%, clasându-se astfel între primii 10 furnizori din ţară.

 

Compania a deschis în vara acestui an într-un dispecerat energetic. „Cred că suntem singurii furnizori din ţară şi printre puţinii din Europa de această dimensiune care avem un centru de management electric, la care se lucrează „foc continuu”: zi, noapte, sărbători etc. Nu a fost ieftin, dar putem să gestionăm riscurile mult mai bine; nu numai ale noastre, ca furnizori, ci şi ale clienţilor. Înainte, fabricile aveau ceea ce se numea „şeful mecano – energetic”. Acum, foarte puţini mai au acest post, iar noi asigurăm pentru clienţii noştri acest management al riscurilor.

În activitatea de „parte responsabilă cu echilibrarea” (PRE), compania a ajuns deja „pe podium”, fiind a treia companie din ţară pe această piaţă, după CIGA şi Electrica.

Compania MET Romania Energy Marketing a fost înființată în 1996 (fosta denumire a fost Elcomex EN SRL și apoi Repower Furnizare România SRL). Finalizarea achiziției Repower de către grupul MET a avut loc în noiembrie anul trecut. MET Group, înființat în urmă cu cinci ani, este un grup elvețian activ în tradingul şi furnizarea de energie, gaze naturale și petrol, precum şi în producţia de energie electrică . Compania este prezentă în peste 20 de țări. Cel mai mare acționar al MET este grupul energetic ungar MOL, care deține 40% din acțiuni, restul titlurilor fiind deţinute de trei persoane fizice.