Petrescu: Şantierul Daewoo Mangalia trebuie să se orienteze către reparaţia navelor

Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, a anunţat, luni, la Constanţa, că, în urma discuţiilor purtate cu reprezentanţii managementului operaţional din cadrul companiei mixte româno-coreene Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) pentru găsirea unor soluţii de funcţionare în parametri optimi a şantierului naval.

Principala recomandare pe care o face ministrul este ca şantierul să se orienteze pe reparaţia navelor în cazul în care nu vor exista comenzi pentru construcţii noi şi asocieri cu alte şantiere din ţară şi din străinătate. 

"A fost o discuţie aplicată cu managementul companiei şi vă mărturisesc că sunt probleme ce trebuie clarificate. Totuşi, vorbim de cinci ani de zile de când acest agent economic înregistrează pierderi din exploatare, chiar şi în ani de vârf, în care au livrat 11, 14 nave, annual. Eu mi-am manifestat interesul de a sprijini, din poziţia de acţionar, operaţiunea din România, însă sunt foarte interesat să văd un business plan de sustenabilitate financiară, vreau să văd exact nivelul de angajament pe care Daewoo Koreea îl are în unitatea de producţie de la Mangalia. Rămâne esenţial pentru noi să protejăm locurile de muncă pentru cei aproape 6.000 de oameni, dacă însumăm şi subcontractorii ce astăzi prestează aici. Este o unitate de producţie extrem de importantă în economia judeţului Constanţa, în special în zona de sud, şi urmărim cu deosebită atenţie tot ceea ce se întâmplă la nivelul managementului şi la modul la care se desfăşoară paşii următori", a afirmat Petrescu. 

Ministrul Economiei a mai spus că a recomandat managerilor DMHI să-şi diversifice portofoliul de lucru şi structura de comenzi şi clienţi pentru a se angaja şi pe activităţi de nişă în industria navală precum reparaţiile şi realizarea de subansamble sau componente pentru alţi contractori majori din ţară sau din străinătate. 

"Eu le-am sugerat o serie de direcţii, este clar că trebuie să-şi diversifice portofoliul. Trebuie să intre şi în zona de livrare de componente medii şi mari, trebuie să încheie asocieri comerciale cu alte şantiere navale, fie din România, fie din Europa. Ştiu că sunt o serie de discuţii şi cu Şantierul Naval Damen Galaţi, dar le-am recomandat să intre în contact, să poată explora oportunităţile de business şi cu alte şantiere navale europene. Este clar că este o perioadă dificilă pentru întregul sector, care înregistrează un regres, şi evident, este simţit şi la nivelul Daewoo Mangalia", a menţionat ministrul. 

Petrescu a mai afirmat că principalul obiectiv al managementului de la DMHI trebuie să fie păstrarea locurilor de muncă pentru cei 6000 de angajaţi, până la ieşirea din criză. 

"Sunt însă soluţii pentru a trece peste această perioadă, este doar un episod vremelnic, piaţa îşi va reveni însă ei trebuie să-şi prezerveze numărul de angajaţi. Sunt oameni cu o înaltă calificare şi nu ne putem permite sub nicio formă să pierdem niciun loc de muncă. Este esenţial pentru noi şi este esenţial pentru ei, în primul rând, să-şi menţină portofoliul de oameni înalt calificaţi fiind că aceştia sunt formaţi, cu costuri foarte mari, aşa că trebuie să găsească soluţii comerciale de prezervare a contingentului de lucrători cu înaltă specialitate", a subliniat Petrescu. 

Potrivit ministrului, pierderile companiei DMHI se ridică, în momentul de faţă, la 800 de milioane de dolari americani. 

Petrescu a mai menţionat că urmează ca, până la jumătatea lunii martie, echipa managerială să-i pună la dispoziţie o evaluare economico-financiară pentru pentru a stabili cauzele declinului unităţii economice şi pentru a identifica alternativele de viabilizare printr-un business plan adecvat. 

Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, şi preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Marius Horia Ţuţuianu, au avut luni o serie de întâlniri cu reprezentanţii managementului operaţional din cadrul companiei mixte româno-coreene Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), platformă industrială care oferă locuri de muncă pentru 6.000 de navalişti, în contextul în care şantierul se confruntă cu o criză de comenzi în perspectiva apropiată şi cu mari pierderi financiare. 

AGERPRES