Listarea PetroChina la bursa din Shanghai a urcat capitalizarea bursieră a companiei la nivelul-record de un trilion de dolari. Adică dublu faţă de Exxon sau GE, cele mai mari firme din lume până de curând. Compania chineză PetroChina a depăşit săptămâna trecută valoarea-record de un trilion de euro în ceea ce priveşte capitalizarea bursieră. Pragul a fost atins a doua zi după ce titlurile companiei de stat au intrat la tranzacţionare şi pe bursa din Shanghai, după l
Listarea PetroChina la bursa din Shanghai a urcat capitalizarea bursieră a companiei la nivelul-record de un trilion de dolari. Adică dublu faţă de Exxon sau GE, cele mai mari firme din lume până de curând.
Compania chineză PetroChina a depăşit săptămâna trecută valoarea-record de un trilion de euro în ceea ce priveşte capitalizarea bursieră. Pragul a fost atins a doua zi după ce titlurile companiei de stat au intrat la tranzacţionare şi pe bursa din Shanghai, după lansarea pe cele din din New York şi Hong Kong. În prima zi de tranzacţionare, cotaţiile aproape s-au triplat – de la 16,8 yuani, la 43,96 yuani. Raportat aceste valori, capitalizarea bursieră a companiei a depăşit, pentru o zi, un miliard de dolari. Însă, la Hong Kong şi la New York, investitorii nu acordau acelaşi credit companiei chineze, capitalizarea bursieră fiind sub 400 de milioane de dolari.
Evoluţia acţiunilor PetroChina la bursa din Shanghai are două explicaţii: pe de-o parte, există un număr limitat de companii listate pe bursa din China, ceea ce face ca fiecare nouă apariţie să atragă un număr-record de investitori. Pe de altă parte, apetitul investitorilor poate fi explicat de evoluţia cotaţiilor companiilor petroliere, care au crescut de câteva ori în ultimii ani, ţinând pasul cu preţurile barilului de ţiţei.
În plus, afacerile Petrochina promit să se dubleze până în 2030. Un studiu al Agenţiei Internaţionale pentru Energie arată că, într-un scenariu conservator, China va ajunge cel mai mare consumator mondial de energie după 2010. Iar până în 2015, în China se vor vinde anual mai multe maşini noi decât în Statele Unite, ceea ce va face ca cererea de combustibuli pentru transport să crească de patru ori până în 2015. De asemenea, în raport se previzionează că în China, la începutul deceniului viitor, se vor produce 3,9 milioane de barili de ţiţei pe zi.