Veşti bune pentru şoferi: chiar dacă economia mondială va intra din nou pe plus, ţiţeiul nu va costa mai mult în 2010 decât în 2009. Ceea ce înseamnă că nici carburanţii auto nu se vor scumpi.
Un preţ al petrolului de mai mult de 80 de dolari pe baril nu este sustenabil în 2010, întrucât raportul dintre cerere şi ofertă nu justifică un asemenea nivel, cred analiştii Deutsche Bank, care afirmă că „în pofida potenţialului pentru o creştere solidă a PIB-ului mondial, rămânem precauţi în privinţa perspectivei cotaţiei petrolului“.
Şi cele mai mari case de comerţ din domeniu, chestionate de Financial Times, sunt de părere că, cel puţin în prima jumătate a anului, preţul va oscila între 70 şi 80 de dolari pe baril. Ei se bazează în aceste estimări şi pe decizia de la sfârşitul anului trecut a OPEC, potrivit căreia producţia în 2010 va rămâne la acelaşi nivel ca în 2009, în condiţiile în care cererea va creşte cu circa un procent.
Nici pe plan intern cererea de combustibili petrolieri nu va favoriza majorarea preţurilor. Mariana Gheorghe, directorul general al Petrom, spune că vânzările vor fi în continuare afectate de criza economică, pe termen scurt. Apoi, pe termen mediu şi lung, cererea internă chiar se va reduce: „Parcul de autovehicule nu se află la nivelul european, iar cererea pentru sectorul transporturilor poate să crească. În paralel, însă, va avea loc o reconfigurare a acestuia, în vederea reducerii emisiilor poluante, astfel încât cererea de combustibil va scădea“.
Argumente pro şi contra
Există însă şi voci – ce-i drept, o minoritate – care văd o creştere, în mai-iunie, de până la 119-120 de dolari pe baril, urmată de o reducere uşoară în august, până la 110 dolari. Reprezentanţii Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE) spun însă că pe plan mondial cererea va creşte aproape insesizabil, cu doar 1,7% faţă de 2009, şi că mai toată această evoluţie se va datora ţărilor emergente, şi nu economiilor dezvoltate, unde cererea va stagna.
Oficialii AIE mai spun şi că evoluţiile recente ale preţurilor, peste 80 de dolari, au fost cauzate de valul de frig care a afectat Europa şi America de Nord, ei sugerând că există chiar probabilitatea scăderii cotaţiilor în perioada de vară.
Scenariul pesimist
Ce ar putea aduce, totuşi, o majorare semnificativă a preţului ţiţeiului? În primul rând, o creştere neprevăzută a cererii. De exemplu, la mijlocul lui decembrie 2009, cotaţiile au luat-o în sus după ce s-a descoperit că stocurile de carburanţi din SUA s-au redus puternic. Nu trebuie neglijate nici tensiunile existente în unele dintre statele cu producţie semnificativă de ţiţei. În urmă cu două luni, vestea că trupe iraniene au trecut graniţa şi au ocupat un câmp petrolifer din sudul Irakului, disputat de cele două ţări, a condus la depăşirea pragului de 74 de dolari pe baril.
Nu în ultimul rând, eventuala depreciere a dolarului ar putea contribui şi ea la o scumpire. Acesta ar fi, însă, cazul cel mai fericit: cel puţin teoretic, preţul în lei ar rămâne acelaşi, iar consumatorii români nu ar trebui să scoată mai mulţi bani din buzunar.
De la extaz la agonie
În doar câteva luni, preţul barilului de petrol a scăzut de la un maxim istoric de 147 USD (în iulie 2008) la un minim de 32 USD (în decembrie 2008). La începutul lui februarie 2010, ţiţeiul se tranzacţionează cu aproximativ 75 USD.