Nu s-ar putea spune ca lui Victor Stanescu i-ar lipsi capacitatea de adaptare. A condus Romarc Fuel pe cind aceasta era o companie de stat, a condus-o dupa privatizare, iar acum trebuie sa se obisnuiasca din nou cu gindul de a lucra la stat. Caci acesta pare a fi parcursul pe care fosta, pina i 90, Baza de Asigurare Tehnico Materiala a Aviatiei Civile, transformata apoi i Romarc Fuel SA, l-a avut din i ultimii zece ani. Acum compania si-a adjudecat un nume mult mai sonor icepind din noiemb
Nu s-ar putea spune ca lui Victor Stanescu i-ar lipsi capacitatea de adaptare. A condus Romarc Fuel pe cind aceasta era o companie de stat, a condus-o dupa privatizare, iar acum trebuie sa se obisnuiasca din nou cu gindul de a lucra la stat.
Caci acesta pare a fi parcursul pe care fosta, pina i 90, Baza de Asigurare Tehnico Materiala a Aviatiei Civile, transformata apoi i Romarc Fuel SA, l-a avut din i ultimii zece ani. Acum compania si-a adjudecat un nume mult mai sonor icepind din noiembrie anul trecut Romarc Fuel a devenit Petrom Aviation.
A isemnat intrarea Petrom pe o piata extrem de profitabila: cea a distributiei petrolului pentru aviatie. „Adaosul comercial al distribuitorilor este foarte atractiv. Nu cistiga producatorul la tona vinduta cit cistiga distribuitorul”, explica Octavian Stanculet, director adjunct i divizia comerciala a Petrom,
unul dintre motivele pentru care societatea nationala a tinut sa intre i aceasta afacere.
Dar este si o chestiune de imagine. Cantitatea totala de combustibil ighitita de companiile care opereaza pe aeroporturile rominesti este de aproximativ 100 mii tone anual, astfel icit valoric piata romineasca se poate ridica la cel mult 30 milioane dolari. Petrom poate aspira la un procentaj cit mai mare din aceasta placinta, dar asta este doar o picatura i comparatie cu cifra de afaceri a Petrom. „Dorim ca orice pasager care aterizeaza pe Otopeni sa simta prezenta Petrom”, spune Octavian Stanculet. Ar fi itr-adevar un motiv cu atit mai serios cu cit, icepind cu 1998, doua branduri concurente, Shell si BP, au iceput sa fie prezente pe Otopeni.
Shell Romania si-a ifiintat propria divizie care sa deserveasca companiile de aviatie i 1998, iar la scurt timp a fost urmata de British Petroleum, care a ifiintat un joint venture cu Tarom i acelasi scop. Shell si BP aveau si avantajele contractelor icheiate pe plan international cu companiile aviatice care operau si i Rominia. Era normal ca BP, o data intrata i Rominia, sa aprovizioneze cu combustibil British Airways, iar Shell sa aprovizioneze KLM. Pina de curind isa, atit Shell cit si BP cumparau i cea mai mare parte combustibilul de la rafinariile Petrom, care la rindul sau are ambitia de a se afirma ca jucator regional pe piata petrolului.” Nu mai puteam sa ne complacem i a produce petrol, iar vinzarea sa fie facuta de altii”, spune Stanculet.
Jinduind dupa TAROM
Petrom avea doua posibilitati: sa isi construiasca propria companie de distributie sau sa cumpere una deja activa. „Prima varianta ar fi fost prea costisitoare”, crede Stanculet.
A doua era Romarc Fuel. Societatea a detinut pina i 1998 un adevarat monopol i domeniul distributiei combustibililor pentru aviatia comerciala. O data cu intrarea Shell si BP, dar si companiei Grivco, i afacere cota de piata a Romarc a iceput sa scada vertiginos, pina la mai putin de 50%. Mai mult, Romarc a iceput sa piarda teren tocmai pe Aeroportul Otopeni, sursa cea mai importanta de venit. in plus, nu doar British Airways sau KLM s-a reorientat spre partenerii traditionali, ci si Tarom a renuntat sa se aprovizioneze i totalitate de la Romarc. Contractul pe care Tarom l-a icheiat cu Air BP a facut obiectul unui mic scandal de presa, iar Evenimentul Zilei a sugerat ca acesta a stat si la baza destituirii directorului general al companiei aviatice, veteranul Gheorghe Racaru.
Pierderea Tarom a igreunat si mai mult situatia Romarc Fuel. Privatizarea companiei nu a fost i masura sa rezolve problema. Actionariatul Romarc a fost multa vreme destul de dispersat si era alcatuit i special fonduri de investitii straine, sau off shore-uri i spatele carora se aflau firme rominesti. in urma mai multor achizitii de pe piata Invesco, un fond iregistrat i Cipru, despre care se stiu destul de putine lucruri, a reusit sa acumuleze 63% din Romarc Fuel. in orice caz, numele Invesco nu apare niciodata i desele schimbari i structura actionariatului, ca urmare a tranzactiilor de pe piata Rasdaq.
in urma unui plasament privat, Invesco a vindut 33,420% din actiunile Romarc Fuel catre Petrom, la un pret de aproape 5.000 lei/ actiune (valoare nominala de 1.000 lei). Petrom a oferit astfel un premiu substantial pentru pachetul de actiuni la Romarc, i conditiile i care pe piata aceleasi actiuni se tranzactionau la sub 400 lei/ actiune, un pret destul de putin relevant, tinind cont de slaba lichiditate a actiunilor. in urma acestui contract, Petrom a primit, se pare, si dreptul de achizitionare a restului de actiuni de la Invesco.
Pina acum, Petrom a platit aproximativ sase milioane de dolari pentru participarea la Romarc, dar costul total va fi dublu i cazul i care va dori sa-si majoreze participarea pina la peste 60%. in acelasi timp, Petrom a iceput sa lanseze oferte publice pentru restul de 0,02% care-i lipseste pentru a detine o treime din capitalul societatii. Petrom a ridicat i doua rinduri pretul, de la 500 la 900 lei pe actiune, dar pina acum n-a reusit sa achizitioneze nimic de pe Rasdaq si este destul de probabil ca va majora din nou pretul ofertei.
Mai putini detasat decit piata de capital au reactionat concurentii directi ai Romarc, dupa miscarea Petrom. Petrom Aviation are sanse mult mai mari de a se lupta cu Shell sau Air BP. Ambele firme au iceput sa apeleze la importuri si au renuntat sa cumpere kerosen de la Petrobrazi, rafinaria Petrom.