Petrom a trecut granita si a intrat pe piata maghiara. Cu o investitie initiala de 4 milioane dolari, Societatea Nationala de Petrol doreste crearea aici a unei retele de distributie a carburantilor.
Scaderea din ultimul an a volumului vanzarilor de benzina si motorina pe piata interna a fost unul dintre motivele principale pentru care Petrom a hotarat sa-si construiasca un cap de pod dincolo de Tisa. Alta explicatie este aceea ca, in Ungaria, cererea de carburanti este superioara ofertei. „In general, in tarile Europei Centrale se inregistreaza un deficit al ofertei, asa ca este loc suficient pe aceste piete pentru comercializarea produselor petroliere”, afirma Gabriel Nastase, purtator de cuvant al Petrom.
Nu in ultimul rand, trebuie remarcat ca recentul demers al SNP face parte din strategia de extindere a companiei, strategie menita sa fortifice Petrom inaintea declansarii procesului de privatizare. Dupa luarea in concesiune a unui camp petrolifer in Kazahstan, patrunderea pe piata maghiara este al doilea demers important reusit de Societatea Nationala de Petrol in mai putin de 12 luni.
Fata de media anului 1997, pe piata interna vanzarile cu amanuntul ale carburantilor pentru autovehicule au scazut, in 1998, cu aproape o treime.
Prognozele specialistilor nu indica o modificare substantiala a cererii de benzina si motorina in viitorul apropiat, ba mai mult, se estimeaza ca declinul consumului va continua. Pe de alta parte, vremurile cand Petrom detinea monopolul vanzarilor de carburanti in Romania sunt deja de domeniul istoriei. Acum pe piata romaneasca activeaza firme puternice, precum LUKoil sau Mol Ungaria, care, de cand au venit pe plaiurile mioritice, nu au facut altceva decat sa preia parti serioase din clientela Societatii Nationale de Petrol.
In Romania, concurenta
e mai puternica
Lukoil nu a stat cu mainile in san de cand a venit in Romania. Intre timp a achizitionat rafinaria Petrotel si vinde carburanti la preturi deseori mai mici decat cele practicate de Petrom. Mol Ungaria, care s-a infipt destul de bine in partea de vest a tarii, a preluat benzinariile pe care Amoco le-a detinut in Romania.
In situatia de fata, pe o piata care se afla pe un trend descrescator din punct de vedere al vanzarilor, si cu o concurenta foarte activa, era cat se poate de normal ca SNP sa se gandeasca foarte bine la posibilitatea de a intra si pe alte piete. Zis si facut!
Vineri, 22 ianuarie, la Szeged, a fost inaugurata oficial activitatea firmei Petrom Ungaria SRL, al carei actionar unic este SNP. Aceasta se ocupa de comercializarea carburantilor in Ungaria.
„Petrom a investit, pana acum, patru milioane de dolari in aceasta firma. Incepem cu doua benzinarii, urmand ca apoi sa ne extindem. Vizam crearea unei retele de distributie in Ungaria pentru produse petroliere”, ne-a declarat Gabriel Nastase, purtatorul de cuvant al SNP. Deocamdata, Petrom nu doreste altceva decat comercializarea de carburanti in Ungaria. „In viitor s-ar putea sa ne implicam si in vanzarea altor produse”, a continuat Nastase. Pe de alta parte, aceeasi sursa ne-a declarat ca SNP intentioneaza sa penetreze si alte piete.
Nu este singurul semnal care dovedeste ca Societatea Nationala a Petrolului se afla in ofensiva. Recent a fost anuntata descoperirea unui zacamant important de petrol in Marea Neagra, pe care doreste sa-l exploateze independent. Descoperirea este considerata cea mai importanta din Romania in ultimii 25 de ani. Managerul companiei, Ion Popa, a declarat ca valoarea resurselor acestui zacamant din Marea Neagra este estimata la cel putin 2 miliarde dolari, varianta optimista avansand cifra de 4,5 miliarde dolari.
Daca Petrom ar fi apartinut in intregime statului, poate ca toate aceste initiative nu ar fi existat. Numai ca printre cei peste 800 de mii de actionari se regasesc si fonduri de investitii puternice. Iar politica acestora se pare ca a dinamizat-o si pe cea a companiei.
Petrom avanseaza spre Budapesta
28 ianuarie 1999, 12:00
Ultima modificare în 28 ianuarie 1999, 14:00
Petrom a trecut granita si a intrat pe piata maghiara. Cu o investitie initiala de 4 milioane dolari, Societatea Nationala de Petrol doreste crearea aici a unei retele de distributie a carburantilor. Scaderea din ultimul an a volumului vanzarilor de benzina si motorina pe piata interna a fost unul dintre motivele principale pentru care Petrom a hotarat sa-si construiasca un cap de pod dincolo de Tisa. Alta explicatie este aceea ca, in Ungaria, cererea de carburanti este superioara ofertei. "In g
Etichete: arhiva,
petrom,
ungaria
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook