Petrom vrea sa zboare pe Otopeni

Petrom vrea sa se impuna din ce in ce mai mult pe piata combustibililor pentru aviatie. Din toamna trecuta, cand prin intermediul unui plasament privat pe piata secundara de capital a achizitionat 33,32% din compania Romarc Fuel, redenumita Petrom Aviation, a mai achizitionat 0,2% din actiuni pentru a castiga pozitie de control in cadrul companiei. In prezent se afla in derulare o noua oferta publica de cumparare a 16,65% din Petrom Aviation. Pentru preluarea companiei care are ca obiect de acti

Petrom vrea sa se impuna din ce in ce mai mult pe piata combustibililor pentru aviatie. Din toamna trecuta, cand prin intermediul unui plasament privat pe piata secundara de capital a achizitionat 33,32% din compania Romarc Fuel, redenumita Petrom Aviation, a mai achizitionat 0,2% din actiuni pentru a castiga pozitie de control in cadrul companiei. In prezent se afla in derulare o noua oferta publica de cumparare a 16,65% din Petrom Aviation. Pentru preluarea companiei care are ca obiect de activitate aprovizionarea avioanelor cu combustibil, SNP Petrom a platit in prima faza aproximativ sase milioane de dolari. Plasamentul privat pentru 3.121.584 actiuni s-a efectuat la 5.000 lei/actiune (valoare nominala de 1000 lei), in momentul in care cursul actiunilor din piata era de 450 lei/actiune, insa pe fondul unei lichiditati foarte scazute.
Miza este intrarea Petrom pe o piata extrem de profitabila, dar si de imagine. Cantitatea totala de combustibili de aviatie utilizata de companiile aeriene care opereaza pe aeroporturile romanesti se ridica la aproximativ 100.000 tone anual, ceea ce valoric reprezinta o cifra de afaceri de circa 30 milioane de dolari anual. Petrom doreste o cota cat mai mare din aceasta piata, insa care este mica in comparatie cu cifra sa de afaceri. Insa prezenta pe aeroportul Otopeni reprezinta un plus de imagine pentru societatea nationala de petrol.
Pentru atingerea scopului, conducerea Petrom a ales metoda pasilor marunti. Prima data a recurs la un plasament secundar privat, la limita maxima, pentru a nu fi obligat sa initieze o oferta publica de cumparare.
Al doilea pas l-a constituit achizitia a diferentei de 0,2% din actiuni, pentru a atinge 33,34%, prin oferta publica. In prezent, daca noua oferta publica va fi incheiata cu succes, Petrom va detine 49,99% din capitalul social, limita maxima permisa in absenta unei oferte de preluare a companiei. Valoarea pachetului de 15.596.925 de actiuni, este de 39 miliarde de lei, la pretul de oferta. Structura actionariatului mai cuprinde doua fonduri de investitii, The East Europe Frontiers Fund, cu 11% si Ritva Handelsges M.B.H Viena cu 21,5%, alti actionari detinand 34,16%.
Fosta societate Romarc Fuel a detinut pana in 1998 monopolul in domeniul distributiei combustibililor pentru aviatia comerciala. O data cu intrarea Shell si BP, dar si a companiei Grivco, cota de piata a Romarc a scazut pana la 50%.
Cu toate ca a fost privatizata, structura dispersata a actionariatului, compusa in special din fonduri de investitii straine, nu a putut sa asigure o strategie coerenta de dezvoltare. Transformarea in Petrom Aviation si preluarea societatii de distributie, chiar de catre producatorul de combustibil, poate sa ridice cota de piata si a cifrei de afaceri. Petrom Aviation are sanse mai mari sa concureze cu Shell sau Air BP, decat avea Romarc Fuel. De la inceputul anului, aceste doua companii au renuntat sa cumpere kerosen de la rafinaria Petrobrazi, apeland la importuri.