Philip Morris International a investit peste 700 de milioane de dolari în economia ucraineană. În iunie anul trecut, Philip Morris International a anunțat o investiție de 30 de milioane de dolari pentru a înființa o nouă unitate de producție în regiunea Liov. Este în plan ca noua fabrică să se deschidă în aprilie 2024.
Reamintim că, de la începutul invaziei la scară largă a Rusiei în Ucraina, compania a suspendat operațiunile din Harkov din motive de securitate.
Noua unitate de producție de la Liov va satisface cererea pieței interne de produse și va contribui la sprijinirea, în continuare, a economiei ucrainene. Pentru a confirma aceste intenții, Massimo Andolina, President Europe Region Philip Morris International, a vizitat Ucraina.
În timpul vizitei sale, într-un interviu acordat Forbes, el a vorbit despre importanța investițiilor în Ucraina chiar și în timpul războiului și rolul pe care această țară îl îndeplinește în regiunea europeană.
Massimo Andolina, President Europe Region PMI, în vizită de lucru în Ucraina
În ultimii doi ani, din motive de securitate, membri ai managementului, din corporații internaționale, au vizitat rar Ucraina. Care este obiectivul principal al vizitei dumneavoastră?
Există două motive principale aici. În primul rând, oamenii noștri lucrează în Ucraina. Vreau să le transmit, din nou, sprijinul meu și să-i asigur că în acești doi ani dificili nu am uitat de ei.
În al doilea rând, vreau să reconfirm, clar, faptul că angajamentul meu personal, dar și angajamentul Philip Morris International față de Ucraina rămân neschimbate. Vreau să atest acest lucru personal, nu doar la nivel de mesaj.
Anul trecut am fost una dintre puținele companii care au anunțat investiții în Ucraina și le-au și implementat la scurt timp. Mă refer aici la investiția de 30 de milioane de dolari pe care am făcut-o într-o nouă unitate de producție în regiunea Liov din Ucraina.
Putem presupune că, după ce ați luat decizia de a investi într-o nouă unitate de producție, evaluați pozitiv climatul investițional din Ucraina și poate fi văzut acest lucru ca un semnal pentru alte companii internaționale să ia în considerare noi investiții?
Ucraina se află într-o situație dificilă, deoarece războiul este încă în desfășurare. În opinia mea, în astfel de condiții, puține companii sunt pregătite să investească. Cu toate acestea, credem că acum este momentul să investim în Ucraina și să ne arătăm susținerea în această țară, în beneficiul redresării economice.
Nu a fost o decizie ușoară nici pentru noi. Știți că avem o fabrică mare lângă Harkov care și-a oprit producția din prima zi a războiului pentru siguranța oamenilor noștri.
A fost un proces dificil să le explicăm acționarilor noștri de ce am vrut să investim în deschiderea unei noi fabrici într-o țară aflată în război. Și totuși am făcut-o. Pentru că suntem convinși că acesta este cel mai bun mod pentru orice companie de a-și arăta adevăratul angajament față de Ucraina.
În noua noastră fabrică din Lvov vor lucra 250 de persoane. Toate mărcile de țigări pe care le comercializăm în Ucraina vor fi produse acolo.
Suntem încrezători că, prin exemplul nostru, și alte companii vor ajunge la concluzia că acum este momentul să sprijine Ucraina, să investească aici și să creeze locuri de muncă.
În calitate de lider PMI, responsabil pentru regiunea europeană, cum vedeți rolul Ucrainei în regiune și cum credeți că actualul proces de aderare a țării la UE poate influența acest rol?
Pentru noi, Ucraina este un exemplu fantastic în implementarea strategiei noastre pentru un viitor fără fum. Conform estimărilor noastre, în prezent, 1,3 milioane de fumători din Ucraina au renunțat la țigările tradiționale și au trecut la produsele noastre fără fum, în special la sistemul IQOS de încălzire a tutunului.
În ultimii ani, echipa noastră din Ucraina a reușit să construiască relații cu adevărat strânse cu consumatorii, folosind canalul digital. De exemplu, cu ajutorul canalelor digitale, utilizatorii IQOS din Ucraina pot menține o comunicare constantă cu brandul și își pot împărtăși feedback-ul. Credem că aceasta este o modalitate eficientă de a menține o comunicare activă cu consumatorii adulți și de a-i sprijini în eforturile lor de a face trecerea de la țigări la alternativele fără fum.
Echipele Philip Morris din alte țări din regiunea europeană învață de la Ucraina această abordare față de consumator.
Philip Morris International și trecerea la alternative fără fum
În planurile strategice ale PMI se prevede renunțarea completă la producția de țigări și trecerea la alternative fără fum. Când aveți în plan să atingeți acest obiectiv?
Este o călătorie, iar această călătorie poate fi mai rapidă sau mai lentă, în funcție de gradul de implicare pentru a o realiza.
Ne-am luat angajamentul de a face tot posibilul pentru a crea o lume fără țigări și ne-am exprimat deschis obiectivele noastre ambițioase. Până în 2025, dorim să generăm cea mai mare parte a veniturilor noastre din vânzarea de produse fără fum.
Recent, ne-am luat angajamentul de a genera două treimi din toate veniturile din vânzarea de produse fără fum până în 2030.
În prezent, în Europa, există deja țări care au depășit pragul de 50% în 2023 și multe altele care vor face acest lucru în 2024.
Până în septembrie 2023, conform estimărilor PMI, 27,4 milioane de fumători adulți din întreaga lume au trecut deja la IQOS, dintre care avem 12,7 milioane de utilizatori în Europa.
Vorbim despre fumători adulți care au trecut la IQOS de la țigările tradiționale. Putem avansa mai rapid, dar avem nevoie de sprijin.
Avem nevoie de sprijinul guvernelor, al autorităților de reglementare și al tuturor celor care își pot uni forțele pentru a contribui, cât mai curând posibil, la crearea unei lumi fără țigări.
Ucraina a fost una dintre acele piețe care s-au dezvoltat foarte rapid datorită abordării pragmatice a reglementării legislative la începutul lansării IQOS.
Din păcate, unele țări pun în aplicare în prezent politici radicale și nejustificate care prevăd aceeași impozitare și reglementare a produselor fără fum și țigărilor.
Spun „din păcate” pentru că am văzut rezultate negative ale acestei politici în mai multe țări ale UE, în special în Franța. Aici, numărul fumătorilor este printre cele mai mari din Vestul Europei, dar nivelul comerțului ilegal reprezintă aproape jumătate din piața de tutun.
În Franța, adulții fumători au acces limitat la informații științifice cu privire la alternativele existente la fumatul tradițional, cum ar fi alternativele de încălzire a tutunului. Și pe măsură ce acciza crește într-un ritm fără precedent, fumătorii trec masiv la țigări ilegale în loc să renunțe la fumat sau să treacă la alternative fără fum.
Ucraina are oportunitatea de a folosi experiența europeană de succes, unde majoritatea țărilor recunosc diferența dintre alternativele fără fum și țigările obișnuite, atât în legislație, cât și în taxare diferențiată.
Ne-am luat angajamentul de a crește gradul de conștientizare în rândul fumătorilor și de a continua să dezvoltăm și să comercializăm produse fundamentate științific care permit consumatorilor adulți, care nu doresc să renunțe la fumat, să facă trecerea la alternative fără fum. Acestea nu sunt lipsite de riscuri și conțin nicotină, care creează dependență, dar trecerea la IQOS este mai puțin dăunătoare.
Credem că atunci când oamenii sunt informați, pot face alegeri în cunoștință de cauză. Prin urmare, susținem întotdeauna legislația și reglementările care se bazează pe știință și permit fumătorilor să fie informați și să aibă acces la alternative fără fum.
Despre piața ilegală de țigări din Ucraina
Piața ilicită a țigărilor rămâne o problemă serioasă în Ucraina, studiile recente indică o creștere a comerțului ilicit la niveluri record de peste 25% în 2023. Poate experiența altor țări europene să ajute Ucraina să facă față acestei probleme?
Comerțul ilicit cu tutun nu este o problemă care privește doar Ucraina. Situații similare există astăzi și în alte țări europene – Franța, Belgia, Marea Britanie. Mai mulți factori contribuie la creșterea pieței produselor ilegale din tutun. În primul rând, este impunerea excesivă a taxelor, când accizele cresc prea rapid și semnificativ. Din cauza impozitelor ridicate, pachetele de țigări devin prea scumpe, și le oferă oportunitate producătorilor ilegali să câștige din asta.
Astăzi știm că în Franța, 40% din volumul pieței de țigări îl reprezintă comerțul ilegal. Printre francezii cu venituri mici, una din două țigări vândute este ilegală. Ca urmare, fumătorii sunt expuși la produse de calitate îndoielnică, iar guvernul francez pierde peste 7 miliarde de euro anual, din taxe neîncasate.
Organizațiile criminale profită de această situație. Un alt factor este lipsa unei lupte adecvate împotriva producției și vânzării ilegale de țigări. Acest lucru necesită o abordare mai pragmatică a impozitării și o implicare sporită a autorităților de aplicare a legii.
De aceea, colaborăm întotdeauna cu guvernele pentru a contribui la combaterea comerțului ilegal. Guvernul ucrainean este conștient de această problemă și este interesat să găsească soluții – există progrese, dar vrem să vedem mai multe rezultate.
Despre părăsirea pieței rusești
PMI este încă prezentă pe piața din Rusia, în ciuda declarațiilor anterioare de a se retrage. Ce le puteți spune ucrainenilor despre asta?
Monitorizăm constant situația din Rusia. Din păcate, aceasta rămâne o provocare, iar condițiile existente și restricțiile de reglementare fac și mai dificilă ieșirea investitorilor străini. Cu toate acestea, acum mă aflu aici, în Ucraina, și prin acest lucru confirm angajamentul nostru față de această țară, care face parte din regiunea mea și este una dintre țările-cheie în drumul nostru către un viitor fără fum.