“Pe piaţa românească, activitatea de creditare a arătat primele semen de revenire în 2015, în contextul în care mediul macroeconomic a fost unul favorabil. Dacă vorbim despre 2014, acesta a fost un an de turnură în evoluţia băncii. Pentru 2016 ne-am propus să creştem baza noastră de clienţi. Anul acesta avem încredere că sunt perspective de progres”, a spus Philippe Lhotte, directorul general al BRD, în cadrul unei conferinţe de profil.
El a mai explicat şi că, în 2015, banca pe care o conduce a înregistrat zero cazuri de evacuări. “Am vândut proprietăţi, dar oamenii au rămas în locuinţa lor în 2015. Nu am expulzat pe nimeni! Definiţia unui caz social este extreme de dificilă. De pildă, pentru a trăi n-ai nevoie de aceleaşi venituri în Bucureşti sau la ţară în Bucovina. De obicei, în cadrul BRD, cazurile sociale ajung la conducerea băncii, şi la urma urmei suntem, înainte de a fi bancheri, oameni şi ne gândim la ceilalţi ”, a spus directorul general al BRD.
În opinia sa, sistemul bancar în România are o imagine proastă în faţa clienţilor, iar o soluţie ar fi o comunicare mai clară între clienţi şi bancheri, subliniind faptul că a explica termeni tehnici oamenilor este destul de dificil. “În 2016, BRD va face mai multe eforturi să comunice cu clienţii şi să le explice mai în detaliu”, a mai spus el.
În cadrul aceleiaşi conferinţie, Philippe Lhotte a menţionat şi că Banca Centrală Europeană a anunţat că, dacă ne proiectăm în viitor, vor rămâne 12 bănci în România, ceea ce, conform spuselor sale, înseamnă în continuare competiţie.
“Pe viitor, BRD va continua să profite de oportunităţile de creditare în creştere şi va contribui la finanţarea economiei bazându-se pe modelul său de bancă universală, pe baza diversificată de clienţi şi sursele solide de finanţare”, a adăugat CEO-ul BRD.
Conform spuselor sale, soldurile creditelor nete acordate de grupul BRD în 2015, a fost aproabe stabil, cu o evoluţie pozitivă pe clienţii retail şi marii clienţi corporative. Principalul motor de creştere pe segmental retail fiind reprezentat de creditele imobiliare, care au crescut cu 12,7% în termini de sold net şi cu 49,7% în termini de volum de credite noi.
Anul trecut, volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5 miliarde lei, în creştere cu 21,8% faţă de 2014. BRD a înregistrat totodată o creştere a numărului de clienţi activi persoane fizice cu 14.000, până la 2,1 milioane (+40.000 clienţi folosind metodologie constantă) ca urmare a unei activităţi comerciale dinamice.
În ceea ce priveşte stocul contractelor de servicii de Internet Banking şi Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net şi, respectiv MyBRD Mobile), acesta a crescut cu 40,1% până la aproape 0,9 milioane de contracte.
Totodată, soldul creditelor nete pentru marii clienţi corporativi a crescut cu 9,2%, pe fondul competiţiei crescute.
Depozitele au continuat sa crească peste media pieţei, cu 13,9%, faţă de 31 decembrie 2014 pe fondul unei creşteri importante a disponibilităţilor în conturi curente (+52% în dinamică anuală). Cota de piaţă pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice şi 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii. De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingând 2,9 miliarde lei la 31 decembrie 2015.
Cheltuielile operaţionale au fost reduse cu 2,3%, ajungând la 1.297 milioane RON faţă de 2014, în principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanţă şi cu angajaţii. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.
Grupul BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creanţe nete din leasing financiar) de la 20,3% la 31 decembrie 2014 la 17,1% la 31 decembrie 2015, în principal ca urmare a operaţiunilor de ştergere de creanţe depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1% la 31 decembrie 2014 la 76,6% la 31 decembrie 2015. Declinul costului net al riscului (-45,8% faţă de anul precedent) a dus la creşterea profitului net în 2015 faţă de 2014.
Indicatorul de solvabilitate al BRD, de 17,3% la nivel individual la 31 decembrie 2015 (conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudenţiale), este mult peste cerinţa reglementară, fiind comparabil cu nivelul de 17,2% înregistrat la 31 decembrie 2014.
BRD-Groupe Société Générale este cea de-a doua bancă din România după totalul activelor. Banca are 2,2 milioane de clienţi activi şi operează o reţea de 829 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,2 milioane de carduri valide şi o reţea de acceptare de aproximativ 26.000 POS-uri şi 1.500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la sfârşitul anului 2015, de 49,2 mld RON.
BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 148.000 de angajaţi în 76 de ţări şi 30 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie