După un an în care oamenii de afaceri locali au investit milioane de euro pentru a beneficia de luxul unei aeronave personale „la scară“, 2009 debutează sub auspicii nefavorabile.
Oamenii de afaceri care şi-au achiziţionat aparate de zbor, dar şi companiile aeriene care îi deservesc pe cei mai pragmatici, care nu ţin neapărat să aibă avion la scară, îşi văd aripile retezate de criza economică. Unii întrevăd însă şi zări mai senine.
„Pentru oamenii de afaceri, un elicopter nu prea mai reprezintă un moft în ziua de azi. Dacă nu era criză economică, devenea cu siguranţă o necesitate pentru aceştia, mai ales pentru cei cu activitate de producţie“, spune omul de afaceri braşovean Ioan Neculaie. Acesta a deţinut până în prezent două elicoptere, ultimul achiziţionat valorând aproximativ 1,1 milioane de euro. Le-a vândut, dar spune că va cumpăra altul din nou. Pe lista deţinătorilor de elicoptere se mai află, de exemplu, fostul fotbalist Gheorghe Popescu, precum şi omul de afaceri Marian Cruţescu.
Când vine vorba de avioane private, printre cei mai noi posesori de astfel de bunuri se numără Viorel Cataramă, care a achiziţionat anul trecut, pentru opt milioane de euro, un avion pe care-l foloseşte în interes personal. Tot pentru avioane a optat şi cunoscutul afacerist Ovidiu Tender, dar acesta a cumpărat anul trecut o întreagă companie, Jetran, care operează şapte avioane şi este specializată în curse charter. În 2007, Jetran a înregistrat o cifră de afaceri de peste 13 milioane de euro.
„Aviaţia era o pasiune mai veche şi s-a îmbinat cu o oportunitate de afaceri interesantă“, spune Tender. Investiţia lui Tender s-a ridicat la 45 de milioane de dolari, incluzând achiziţia pachetului majoritar de acţiuni al Jetran. Anul trecut, cifra de afaceri a crescut la 18 milioane de euro.
Cum criza a tăiat însă apetitul pentru deplasări costisitoare al oamenilor de afaceri, norii nergrii par să se adune peste acest segment al pieţei transporturilor. „Din septembrie până în prezent a scăzut mult piaţa. Erau oameni de afaceri care se duceau la unităţile de producţie din ţară. Acum, situaţia s-a schimbat“, spune Ion Drăgănescu, director-general al Special Air Services (SAS). „Anul trecut, până în august, au fost efectuate 400 de ore, jumătate din numărul de ore din 2007, în timp ce din septembrie până în prezent s-a zburat maximum 100 de ore.“
Peste 20 de avioane private, înmatriculate anul trecut
SAS, înfiinţată în 2004, se numără printre cele mai vechi companii care oferă servicii de transport cu elicopterul. În prezent, compania deţine două elicoptere de zece locuri şi trei avioane. Ora de zbor la SAS costă 1.600 de euro, fără TVA.
Ion Drăgănescu adaugă că pe piaţă nu există o politică unitară a preţurilor, iar jucătorii nu sunt fair-play din acest punct de vedere. Investiţia lui Drăgănescu în elicoptere s-a ridicat la trei milioane de euro, alt milion fiind în plan pentru anul acesta. „Se investeşte mult, profitul este mic, iar investiţia se recuperează în mai mult de cinci ani“, afirmă acesta.
Un competitor pentru SAS este transportatorul Corsarul Roşu, deţinut de omul de afaceri Ion Roşu. „Primul elicopter a fost cumpărat în 2007, principalul scop fiind utilizarea acestuia în interesul personal, dar şi al firmei de transport şi materiale de construcţii, Corsarul Roşu”, spune Roşu. “Ulterior, întrezărind posibilitatea dezvoltării unei afaceri în domeniul transportului aerian, managementul companiei a decis achiziţionarea a altor trei elicoptere noi”, adaugă acesta.
Preţul pentru ora de zbor la Corsarul Roşu variază de la 700 de euro la 1450 de euro, fără TVA. „Pentru trasee mai lungi şi pentru clienţi fideli, oferim discount-uri de până la 15%”, spune Ion Roşu. Investiţia totală s-a ridicat la peste zece milioane de euro, aici intrând achiziţionarea celor trei elicoptere noi, construcţia heliportului de la Bolintin Vale şi a hangarului.
Totuşi, mai rămâne loc şi de optimism. Cei de la Corsarul Roşu sunt încrezărori. „În 2008 am efectuat în medie 40 de ore pe lună şi am avut o cifră de afaceri de 500.000 de euro. Pentru anul acesta ne aşteptăm să îngresitrăm o creştere de 25%”, spune acesta. Şi Ovidiu Tender încearcă să evite turbulenţele de pe piaţă. „Pentru anul acesta sperăm să ne menţinem la acelaşi nivel, deşi se anunţă un an dificil“, spune Ovidiu Tender.
Alţi oameni de afaceri care deţin companii aeriene sunt Dinu Patriciu, proprietar al Eurojet, care în 2007 a înregistrat venituri de peste trei milioane de euro, şi Ion Ţiriac, care deţine cea mai mare companie de transport aerian privat, Ţiriac Air.
Pe piaţă este prezent însă şi operatorul NetJets, compania miliardarului american Warren Buffett, reprezentat în România de Mike Costache, brand managerul local al companiei Maserati. „Compania a avut anul trecut o medie de 1,4 zboruri pe zi către şi dinspre România, în creştere cu aproape 300% faţă de anul 2007“, spune acesta.
Potrivit Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), în perioada 2001-2008, numărul total de avioane înregistrate a fost de 84, iar numărul elicopterelor, de 70. Doar anul trecut au fost înmatriculate 22 de avioane şi 17 elicoptere. În ceea ce priveşte efectivele de echipaj, în perioada 2005-2008 au fost licenţiaţi 346 de piloţi.
«Din septembrie până în prezent, a scăzut mult piaţa. Erau oameni de afaceri care se duceau la unităţile de producţie din ţară. Acum, situaţia s-a schimbat.»
Ion Drăgănescu, director general, Special Air Services