Produsele ecologice sunt acum la moda. Acesta este unul din argumentele prin care producatorii romani reusesc sa convinga supermarketurile sa le accepte produsele si vanzatorii sa-i atraga pe cumparatori. Metoda a inceput sa functioneze; vanzarile la produsele ecologice au crescut in 2005, iar producatorii si-au extins culturile.

Si totusi, piata interna de produse ecologice a ramas saraca in diversitate. Singura posibilitate de a avea toata gama de produse ecologice ramane, deocamdata, importul. In momentul de fata, sunt doar sase procesatori de produse ecologice, care lucreaza cu peste 10.000 de producatori in toata tara. La acestea, se adauga lipsa unei piete ecologice organizate in Romania si dificultatea cu care producatorii isi recupereaza banii de la furnizori.


In topul celor mai bine vandute produse ecologice raman laptele, mierea de albine si uleiul, cu mare cautare in Uniunea Europeana unde ajung, de regula, prin firmele mari din Romania. Producatorii mici se multumesc sa vanda numai in tara, castigurile fiind “din ce in ce mai mari”. Un exemplu il constituie fermele ecologice de oua din judetul Olt. Investitia pentru o singura ferma a fost de aproximativ 500 de milioane de lei vechi. “Firma nu are nici macar un an de la infiintare si aproape ca ne-am recuperat banii investiti. Deocamdata, vindem in supermarketurile din tara, fiindca nu producem in cantitati atat de mari pentru a exporta”, a spus Ion Bozga, director general Veterinar Serv.

Vanzarile la miere roiesc in jurul aceluiasi stup: UE

La polul opus, stau firmele mari, care vand produsele ecologice numai in strainatate. Asi Nature este unul din cei mai importanti producatori romani de lapte si branza ecologice. Cifra de afaceri a firmei a atins 1,3 milioane de euro in 2004, din care 65% a fost realizata din exportul produselor ecologice in Germania, Elvetia, Franta, Austria si Ungaria. Anul acesta, s-a intamplat acelasi lucru.
“Din pacate, in acest moment, nu exista o piata ecologica in Romania, motiv pentru care am fost nevoiti sa ne adresam pietelor externe, in special celor din Uniunea Europeana. Puterea de cumparare a romanilor este foarte mica si conduce imediat catre produsele ieftine”, a spus Mihai Gales, director Asi Nature. De asemenea, inexistenta unei infrastructuri ecologice care sa contina procesatori, distribuitori si detailisti, ii obliga pe producatori sa caute parteneri externi.
“In concluzie, pierderea se dubleaza. Exportam materie prima ecologica si nu sunt putine cazurile in care importam produse ecologice finite”, a precizat Gales.


Tremot Dobre si Fiii, producatori de miere de albine ecologica din tara, exporta 100 de tone in fiecare an, sumele incasate depasind 2,5 milioane de euro. “99% din mierea de albine produsa de noi si de catre cei 70 de apicultori cu care lucram ajunge in strainatate. Prefer sa export marfa, pentru ca banii imi vin imediat, iar costurile de certificare a produselor sunt suportate de catre importatori”, a spus Traian Dobre, administratorul firmei. Cererile de miere de albine ecologica sunt mari chiar si in Romania, cu plata stam insa mai prost. “Produsul meu e foarte cautat si in tara, insa banii de la furnizori ii recuperez abia in sase luni. Asa ca prefer sa dau marfa la export”, a adaugat Dobre.


Asadar, profit mare nu realizeaza doar firma, ci si distribuitorii si supermarketurile care, prin adaosurile comerciale, aproape ca dubleaza pretul fiecarui produs. Daca un borcan de miere de albine pleaca de la producator cu 6 RON, acesta apare in rafturile magazinelor la preturi de 12 RON.


In Romania, cel mai mare distribuitor de produse ecologice este Natura Land. “Produsele ecologice se vand tot mai bine in Romania, dovada si faptul ca ne-am dublat cifra de afaceri anul acesta, profitul fiind de patru ori mai mare fata de anul trecut”, a spus Radu Panait, director Natura Land. Firma a semnat contracte cu peste 70 de supermarketuri din tara, iar vanzarile continua sa creasca, cu toate ca preturile la produsele ecologice sunt cu 50% mai mari fata de cele conventionale.


Interesate de aceste produse au devenit chiar restaurantele si patiseriile. Ana Pan va investi anul viitor peste 300 de mii de euro intr-o gama de produse de patiserie ecologice. “Ne gandim de vreo cinci ani sa facem lucrul acesta, dar nu am avut de unde lua materia prima. Acum, desi nu exista o mare diversitate de produse ecologice, incep sa apara tot mai multi producatori”, a spus Carmen Friptu, reprezentant Ana Pan. Cat priveste restaurantele acestea si-au planuit deja meniurile ecologice pentru 2006. Cum preturile la materiile prime ecologice sunt mai mari, si produsele finite vor fi mai scumpe.

Oferta de produse ecologice se extinde

• Agricultura ecologica presupune utilizarea unor solutii naturale, ecologice, pentru fertilizarea solului, combaterea bolilor si daunatorilor, depozitarea produselor.

• Anul acesta, in Romania, 100 de mii de hectare au fost cultivate cu produse ecologice. In momentul de fata, exista peste 10.000 de producatori si sase procesatori de produse ecologice. S-au realizat in total 48 de tone de telemea de oaie, 116 tone de svaiter si 253 de tone de cascaval.

• Aproximatix 70% din productia ecologica animaliera si vegetala a mers la export, valoarea ei depasind 15 milioane de euro. Germania are cea mai mare piata de desfacere a produselor organice, cu vanzari de pana la 2,5 miliarde de euro. In ceea ce priveste consumul de produse ecologice pe cap de locuitor, Danemarca si Elvetia conduc detasat.


• Romania importa anual produse ecologice precum zahar, cafea, lapte sau crema de ciocolata in valoare de aproximativ 500.000 de euro.