In ciuda fiscalitatii excesive si a lipsei infrastructurii aferente, vanzarile de ambarcatiuni
s-au triplat anul trecut. Din ce in ce mai multi oameni de afaceri isi permit sa dea intre 5.000 si 30.000 de euro pe o barcuta, fie si numai pentru a se plimba cu ea pe Snagov.



E greu de crezut ca doar atat costa o ambarcatiune, nu-i asa?! Desigur ca in showroomuri exista si iahturi ca-n filme, care costa de la 400.000 pana la un milion de euro. Sunt din fibra de sticla si lemn de tec, au insertii speciale pentru undite, motoare puternice si cabine luxoase. si acestea se vand la noi, dar mai rar.

“Fata de 2004, vanzarile noastre din 2005 sunt aproape triple. Anul trecut, am reusit sa vindem 160 de ambarcatiuni, dintre care cea mai scumpa a fost un iaht Prestige 46, care a costat 400.000 de euro. In acest an, am comercializat pana acum peste 30 de barci, dar sezonul abia incepe”, spune Andreea tencu, director de dezvoltare la Euronautica Motors, care a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro. Euronautica Motors importa in exclusivitate ambarcatiuni Jeanneau din Franta si Ranieri din Italia. De asemenea, comercializeaza prestigioase marci americane, ca Genmar, Glastron, Larson, Merry Fisher, precum si schi-jet-uri Bombardier. Majoritatea ambarcatiunilor vandute de Euronautica Motors sunt de dimensiuni medii – cu o lungime de pana la sapte metri – si au preturi cuprinse intre 4.900 si 80.000 de euro. “Circa jumatate din vanzari sunt in leasing, iar clientii nostri sunt, in general, oameni de afaceri cunoscatori, in sensul ca stiu de la inceput ce fel de barca vor – barci de pescuit pentru Delta sau ambarcatiuni pentru Marea Neagra”, spune Andreea Tencu.

Ca barcile de mici dimensiuni sunt preferatele romanilor o spun jucatorii din toate zonele pietei. “Am constatat ca, in Romania, cumparatorii de iahturi sunt interesati de cele mai mici modele din gama Ferretti, ale caror preturi nu depasesc un milion de euro fara taxe”, spune Liliana Bounegru, PR coordinator la Franco’s Marina. Compania a fost infiintata in 2004 si este dealer exclusiv al iahturilor Ferretti, precum si dealer autorizat pentru alte nume consacrate in domeniu: Fiart Mare (producator de ambarcatiuni de talie mica, perfect adaptabile pentru conditiile din Delta Dunarii), Nuova Jolly (ambarcatiuni sportive de agrement) si Veleria San Giorgio (producator de echipamente si accesorii nautice).

Din estimarile dealerilor, pana anul trecut, Autoritatea Navala Romana a inregistrat circa 6.500 de ambarcatiuni, iar valoarea totala a pietei se ridica la peste zece milioane de euro si s-ar putea dubla in urmatorii doi ani.

Din pacate, cele mai multe barcute, spun reprezentantii firmelor din domeniu, sunt achizitionate aici si inmatriculate in strainatate. Motivul? Foarte simplu: accizele piperate. Incepand de anul trecut, ambarcatiunile cu lungimea de peste sapte metri – cu alte cuvinte, tot ce este mai mare decat o barca de pescuit – sunt considerate obiecte de lux, iar accizele aferente s-au majorat de la 30% la 50%. Asa ca, majoritatea iahturilor cumparate aici sunt inmatriculate sub pavilionul unor tari ca Turcia, Spania sau Croatia. “Din cauza sistemului fiscal care descurajeaza achizitionarea si inregistrarea unui iaht pe teritoriul Romaniei, prin sistemul accizelor ce in prezent ajung la 50% din valoarea bunului achizitionat, un procentaj infim din romanii care cumpara ambarcatiuni de lux le inregistreaza in Romania. Restul le inmatriculeaza in tari in care taxele sunt mici (Croatia, Turcia) sau nu exista deloc (Cipru, Malta)”, explica Liliana Bounegru.

La accizele de 50% se adauga TVA de 19%, plus inca 10-15% costuri aferente transportului la apa si pregatirii pentru navigare. Astfel ca un iaht care costa in strainatate100.000 de euro, la noi costa aproape dublu.

Mai mult, romanii care cumpara si inmatriculeaza ambarcatiuni in strainatate beneficiaza de scutirea TVA, deoarece scot obiectul respectiv din tara. Ajunsi cu ambarcatiunea in Romania, ei nu sunt obligati sa mai plateasca vreun leu statului roman.

Dar fiscalitatea excesiva nu este singurul motiv pentru care piata nu creste atat cat ar putea. La asta se adauga lipsa infrastructurii. “Piata de ambarcatiuni nu se va dezvolta la potentialul maxim atat timp cat nu exista porturi de agrement, spatii special amenajate pentru service si intretinere si nici benzinarii pe malul apei”, crede Mihai Mihail, directorul firmei Spat din Galati, unul dintre putinii producatori romani de ambarcatiuni. Spat a produs anul trecut 100 de ambarcatiuni, cu preturi cuprinse intre 1.000 si 30.000 de euro (fara TVA si fara motor). Cea mai scumpa ambarcatiune vanduta anul trecut a fost o barca de serviciu de 120.000 de euro, cumparata de o firma din Agigea. Spat, axata pe fabricarea de barci de mici dimensiuni, a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de circa 900.000 de euro.

Desi mai scumpe, barcile din import sunt mai cautate. Caci daca tot iti iei o barca doar pentru o plimbare pe lacul Snagov, trebuie neaparat ca vecinii sa vada ca e o marca straina, nu-i asa?!

6.500 de ambarcatiuni

erau inregistrate anul trecut la Autoritatea Navala Romana.

Pretul mediu de vanzare al unei barci se situeaza intre 5.000 si 30.000 de euro

Europa Yacht Club, singurul port privat

Singura companie care s-a aventurat sa deschida un port de agrement este Ana Hotels, care a investit doua milioane de euro in statiunea Eforie Nord. Europa Yacht Club are o capacitate de 60 de ambarcatiuni si ofera servicii de alimentare cu combustibil, intretinere, reparatii. Incepand cu acest sezon, portul va beneficia de hangar de depozitare pe timp nefavorabil, serviciu vamal, precum si facilitati de comunicatii telefonie si internet. Deocamdata insa, portul nu este rentabil.
“O asemenea investitie nu urmareste obtinerea unui beneficiu imediat, ci crearea unei oferte noi si exploatarea potentialului viitor al acestui segment de piata”, spune Simona Constantinescu, directorul Ana Hotels.